Nekromanti Vad är dealen med handikappade, egentligen?(dator)

Rising

Vila i frid
Jag är, som alla vet, en cool cat. Jag säger inte saker som inte förtjänar att sparas åt eftervärlden. Allt jag gör sker i enlighet med min insikt om att jag är ödesbestämd att agera förebild åt framtida generationer.

Därför håller jag gärna ner Shift-tangenten ett tag extra medan jag funderar över hur jag egentligen skall inleda mina tidslösa utsagor.

Och då kan det låta "biip!" och så kan det dyka upp ett windowsfönster som meddelar att jag har aktiverat en funktion för funktionshindrade som gör att allt blir pudas. DET ÄR SOM OM MAN HÖLL NER CAPSLOCK (så man får trycka ner Capslock om man vill skriva gemena bokstäver) förutom att man inte på något vis kan skriva punkter eller komman, utan allt blir kolon och semikolon. Klickar man någonstans med musen så får man en stor djäkla markering, osv, varpå man lätt blir förvirrad och råkar radera en massa skit eller sabba alla texter i ens hela dokument.

Nå, jag vet att man kan stänga av denna (och liknande) funktioner. Det fungerar bra när man väl har gjort det, men hur blir man egentligen av med den här pissfunktionen när man väl råkat aktivera den?

Man kan gå in i en meny och välja en massa saker, men inget verkar ha någon funktion. Man blir aldrig av med funktionen.

Förutom plötsligt så -vips- så försvinner det och allt blir som vanligt. Och då har man ingen aning om vad det är man egentligen har gjort.

Är det någon som vet vad man har gjort när man lyckas avaktivera den här funktionen?

Jag fattar liksom inte vad funktionen är till för, eftersom den är så pudas och itne verkar gå att styra. Är det kanske meningen att man ska få känna sig som om man vore handikappad?

Jag borde ju veta vad funktionen är till för (det här är en retorisk fråga, jag vet mycket väl vad den är till för; men nästa fråga är viktig:), och hur man avaktiverar den när man väl råkat sätta igång den, men jag är clueless. Någon som vet?

(Förresten kan jag meddela att om man sätter igång funktionen på en webbcafédator så kan man sabotera den så att ingen kan komma in på datorn. Har hänt mig flera gånger utan att jag velat det)

Saxifrage

Hero
Kontrollpanelen...

...och så letar du rätt på ikonen som ser ut som en handikapp-symbol. Där kan man avaktivera en massa konstiga funktioner, tex "Sticky Keys" som är det du pratar om.

Och ja, det är rätt underligt att standarden är att precis varenda konstig funktion är aktiverad som default. Om jag hade gjort Windows hade jag utgått från en minimalistisk grundkonfiguration och sen haft alla miffofunktioner som tillval, istället för att tvinga användaren att jaga runt som en digitalt löddrig iller och manuellt stänga av allt som tex gör det omöjligt att göra något annat än att skriva brev till farmor med MS Word (ja, jag VILL kunna ha meningar utan punkt, för så skriver jag när jag antecknar för hand, fatta!).

/Sax, maskinerna är våra vänner

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Kontrollpanelen... (mera OT)

A&F-diggare
Fast nu tänker du antingen på Kjell Höglund eller »Blinkar blå«.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Kontrollpanelen... (mera OT)

Fast nu tänker du antingen på Kjell Höglund eller »Kontrollen blinkar blå«.
Visst tänker jag på Kjelle (glömde visst lägga in hjärnan i skallen idag), fast jag diggar honom oxå så det funkar det med. :gremwink:

/Anders

Rising

Vila i frid
Re: Kontrollpanelen...

...och så letar du rätt på ikonen som ser ut som en handikapp-symbol. Där kan man avaktivera en massa konstiga funktioner, tex "Sticky Keys" som är det du pratar om.
Nämen... nämen...

När du avaktiverar det, då är det bara så att inget händer om du håller ned Shift i åtta sekunder. Det kan jag alltså fixa. Det är lugnt. Det jag har problem med, det är när jag väl råkat sätta igång funktionen (vi säger att jag har gjort det på en dator där jag inte redan hunnit avaktivera handikappfunktionerna), hur blir jag av med det? Hur återgår jag till det normala?

Man kan avaktivera hela skiten i kontrollpanelen, det är ändå fortfarande så att funktionen fortfarande gäller.

Saxifrage

Hero
Re: Kontrollpanelen...

Ok, jag missförstod dig. Jag tror att du återställer funktionen med att trycka på två tangenter samtidigt (dvs signalerar till datorn att du har fler än ett finger och därmed inte behöver funktionen...). Iaf är det vad som sägs i submenyerna till handikapptoalett-ikonen.

G

Guest

Guest
Re: Vad är dealen med handikappade, egentligen?(da

Hände mig en gång i skolan, vid inloggningsfönstret, sedan gick det inte att logga in på den datorn alls och datorerna går bara att starta om om man är inloggad som administratör, det var inte kul.

G

Guest

Guest
Re: Powerknappen? Strömsladden? Huvudströmbrytaren

Visst men de var inlåsta i ett rum som inte är helt lätt att komma åt (omöjligt för andra än admins), annars skulle folk lätt kunna stänga av datorer som användes för beräkningar vilket kan göras i månader i sträck.

Rising

Vila i frid
Jag kom på'ret.

Jag tror att du återställer funktionen med att trycka på två tangenter samtidigt (dvs signalerar till datorn att du har fler än ett finger och därmed inte behöver funktionen...).
Du får tusen apelsinpoäng (för att du är "klyftig", hö hö). Du hade visserligen inte riktigt rätt, men du hade åtminstone klurat rätt från början.

Man avaktiverar skiten genom att hålla ned båda shifttangenterna samtidigt. Det går alltså inte med vilka tangenter som helst, men du hade kommit på rätt metod.