CapnZapp
Myrmidon
Från annan tråd väcktes frågan "vad är det egentligen som drar dig till D&D?".Pom said:Men det finns ju annat i D&D som drar - det var världens största rollspel i alla sina tidigare upplagor och då fanns inte powers alls (utom möjligen för trollkunniga). Klasser och levels, stridssystemet och skillsystemet är väl de mest iögonfallande dragen, nu när alignment i praktiken försvunnit.
Jag kan börja:
Huvudsakligen är det designerteamets mer eller mindre uttalade mål (sedan 3E iallafall) att skapa RP som sinsemellan är balanserade, som lockar mig. Alltså att få spela ett fantasyspel som förutom genrens alla lockelser, dessutom bjuder på en "men... min gubbe suger ju i alla äventyrets relevanta scener"-fri upplevelse.
Man skulle kunna tro att "jag lockas till D&D för att spelet är så stort och därför har så mycket äventyr och kampanjmaterial" men tyvärr: 99% av det som ges ut på den fronten är erbarmligt. Det finns många spel som är pyttesmå i jämförelse men som ändå lyckats kläcka ur sig fler bra moduler i absoluta mått mätt än D&D...
D&Ds ursprungliga signum (klasser, levlar, alignment, 3-18 värden, sex grundegenskaper, lättviktsskills, etc) är av relativt liten betydelse för mig. Det skulle väl vara levlar då som verkligen definierar spelet - resten är inga måsten, och många heliga kor (THAC0 ) har ju också slaktats under editionernas lopp.