"Efter jag luskat runt lite tycker jag mig hitta agg mot den äldre tidens system i två avseenden: FV för vapen och KP för skador. Om KP hottas upp med blödningar etc vad har det då för fel (med risk för att ha frågat förut). Och FV med modifikationer? I vbad ligger felet döär? Eller har jag feltolkat?"
Problemet med FV för vapen är mest vad FVt ska omfatta och representera. Det har att göra lite med synergieffekter, släktskap mellan olika aktiviteter och konsekvens i regelsystemet att göra. Om så vitt skilda saker som rustningssmide, grovsmide, vapensmide och guldsmide omfattas av en och samma färdighet, nämligen Smide, varför ska kortsvärd, svärd, långsvärd, bredsvärd, flumsvärd, omsvärd, dingsvärd och gungsvärd vara olika färdigheter, trots att de alla används på samma sätt med samma tekniker och rörelser? Om man kan veva med flumsvärd, varför kan man inte veva med dingsvärd? Det är vad den diskussionen har handlat om.
Diskussionen om KP har att göra med skademodeller. En del köper helt enkelt inte idén att man har en "hull integrity" som sjunker med 20% per fotontorpedträff, och när den går ner på 0 så exploderar Enterprise. Det finns de som snarare hävdar att veka träffar i skivan kan man ta nästan hur många som helst av, medan en brutal träff på kroppen spräcker dilitiumkammaren så att man får katastrofal kollaps av warpspolen, varvid Enterprise exploderar, och att denna träff med lite otur och skicklighet hos Lurza och B'thor kan vara den första. Inte heller känns det trovärdigt att femtielva träffar i skivan motsvarar en träff i dilitiumkammaren och ger samma resultat.
Istället finns det de som tar fram andra skademodeller, till exempel att man har skadenivåer som inte är kumulativa. Blir man Lätt skadad fem gånger så har man fem Lätta skador. De ackumuleras inte till en Svår skada. Det finns de som vill ha ett system där det är enklare att koppla ihop skador och negativa effekter av att vara skadad, eller mäta andra bieffekter av att vara skadad (benbrott, blödning, medvetslöshet med mera) där KP-modellen inte heller räcker så långt.
Dessutom finns det lite större krav nu än då på andra saker än rent strid och skada. Roll-agerandet dras ofta in i diskussionen. Att förlora åtta KP i huvudet säger inte så mycket ("Det är lugnt, jag skjuter tillbaks"), men en Kritisk skada i huvudet säger mycket mer vad det rör sig om. Därmed så är det lättare att rollspela en Kritisk skada i huvudet än åtta KP i huvudet.