Nekromanti Vad är det för fel på...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Efter jag luskat runt lite tycker jag mig hitta agg mot den äldre tidens system i två avseenden: FV för vapen och KP för skador. Om KP hottas upp med blödningar etc vad har det då för fel (med risk för att ha frågat förut). Och FV med modifikationer? I vbad ligger felet döär? Eller har jag feltolkat?

Keep rollin the dices...

Man Mountainman

Storsvagåret
vad har det då för fel (med risk för att ha frågat förut).

Jag känner inte igen mig i att det skulle finnas några allmänna antipatier mot KP-metoden, men ska jag våga mig på en gissning så kanske det har att göra med att det faktiskt inte är särskilt verklighetstroget. I vanliga livet tar du inte ett gäng skada varpå du slutligen dör när du har tagit för mycket. Snarare bidrar blödning och andra ackumulerande effekter till att det finns ett ganska stort spektrum av uppnådda skadenivåer då du riskerar att dö.

chrull

Stockholm Kartell
Med tanke på att det precis släpptes ett rollspel i sverige som innehåller allt det här (de har dessutom mage att använda sig av PROCENT i färdigheterna...) så tror jag att du bara fått höra en sida av det hela. Mutant verkar dessutom sälja bra.

chrull

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jo visst alltså man behöver ju inte kryssa i FYS+STO rutor och sen är det över. Men man kan ju modifiera KP systemet lite.

Feliath

Swashbuckler
Såhär är det: det finns gott om folk som är alldeles utmärkt nöjda med KP-system. Det är bara det att det här är rollspelsmakarforumet, och då hörs ju förstås de som försöker bygga egna alternativ mest. Jag menar, om man tycker KP-systemet funkar finfint lägger man ju inte upp en tråd som efterfrågar "förslag på hur man kan behålla systemet intakt". :gremgrin:
Alltså, eftersom de som vill ha något annat behöver diskutera dessa alternativsystem, är det de som skriver här, och en bieffekt är att ingen som postar verkar gilla KP. Titta in hos oss på D&D-forumet så ska du få se uppskattning av HP :gremgrin:

/Feliath - anser det vara mitt "hemforum" fast jag inte postar där så ofta

Zadrith

Hero
I mitt spelsystem har jag gjort precis som du föreslår nämligen behållit KP men lagt till regler för blödningar och blodförluster. Dessutom ger alla träffar i huvudet och ibland (beroende på skadetyp) även i andra kroppsdelar dubbelt så hög skada. Det finns även en kritisk nivå som anger att en skada som är på mer än ett visst antal poäng resulterar i benbrott, kritiska blödningar och annat. Det kanske låter lite komplicerat men är väldigt smidigt att använda.
När det gäller FV med modifikationer tycker jag att ett visst antal T6 för en viss svårighetsgrad är överlägset och använder därför i stället den metoden.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Har byggt ett likadant system som du gällande KP. Gällande mod använder jag värden att dra av sitt FV.J-ligt 80's men det funkar super, är enmkelt och jag är ju uppväxt på 80-talet, Dod, Ken Lazloo och Snuten i Hollywood rulez (PS Blue Streak är en bra varinat på snuten fast i modern tappning, inte foruminlägg men passade bara på) :O)

Krille

Super Moderator
"Efter jag luskat runt lite tycker jag mig hitta agg mot den äldre tidens system i två avseenden: FV för vapen och KP för skador. Om KP hottas upp med blödningar etc vad har det då för fel (med risk för att ha frågat förut). Och FV med modifikationer? I vbad ligger felet döär? Eller har jag feltolkat?"

Problemet med FV för vapen är mest vad FVt ska omfatta och representera. Det har att göra lite med synergieffekter, släktskap mellan olika aktiviteter och konsekvens i regelsystemet att göra. Om så vitt skilda saker som rustningssmide, grovsmide, vapensmide och guldsmide omfattas av en och samma färdighet, nämligen Smide, varför ska kortsvärd, svärd, långsvärd, bredsvärd, flumsvärd, omsvärd, dingsvärd och gungsvärd vara olika färdigheter, trots att de alla används på samma sätt med samma tekniker och rörelser? Om man kan veva med flumsvärd, varför kan man inte veva med dingsvärd? Det är vad den diskussionen har handlat om.

Diskussionen om KP har att göra med skademodeller. En del köper helt enkelt inte idén att man har en "hull integrity" som sjunker med 20% per fotontorpedträff, och när den går ner på 0 så exploderar Enterprise. Det finns de som snarare hävdar att veka träffar i skivan kan man ta nästan hur många som helst av, medan en brutal träff på kroppen spräcker dilitiumkammaren så att man får katastrofal kollaps av warpspolen, varvid Enterprise exploderar, och att denna träff med lite otur och skicklighet hos Lurza och B'thor kan vara den första. Inte heller känns det trovärdigt att femtielva träffar i skivan motsvarar en träff i dilitiumkammaren och ger samma resultat.

Istället finns det de som tar fram andra skademodeller, till exempel att man har skadenivåer som inte är kumulativa. Blir man Lätt skadad fem gånger så har man fem Lätta skador. De ackumuleras inte till en Svår skada. Det finns de som vill ha ett system där det är enklare att koppla ihop skador och negativa effekter av att vara skadad, eller mäta andra bieffekter av att vara skadad (benbrott, blödning, medvetslöshet med mera) där KP-modellen inte heller räcker så långt.

Dessutom finns det lite större krav nu än då på andra saker än rent strid och skada. Roll-agerandet dras ofta in i diskussionen. Att förlora åtta KP i huvudet säger inte så mycket ("Det är lugnt, jag skjuter tillbaks"), men en Kritisk skada i huvudet säger mycket mer vad det rör sig om. Därmed så är det lättare att rollspela en Kritisk skada i huvudet än åtta KP i huvudet.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
ANd I agree...KP modellen tarvar ju en utveckling vilket jag faktiskt upptäckte för ca 10 år sedan men då var jag på rätt spår då. Vad gäller FV är jag också överens. Man tackar man tackar...

Krille

Super Moderator
Sen ska man, som alltid, fråga sig om en annan skademodell faktiskt ger något. Ibland behövs faktiskt inte mer än KP - Pendragon, Cthulhu och Mutant: Undergångens Arvtagare är trots allt rätt bra exempel på att det fortfarande räcker med KP. Att jag och en liten knasig minoritet vill ha en annan och mindre konventionell modell i våra egna spel är en annan sak... :gremwink:

Krille

Super Moderator
"och förresten... flumsvärd???"

Generell beteckning på svärd av typen "ännu ett coolt svärd som skiljer sig från alla andra svärd". :gremwink:

The_Gorger

Hero
Det är inte svaret utan frågan

Svaret på vad som är bäst KP eller blödning osv, handlar inte om vad som är bäst utan vill jag att rollspelet skall vara snabbt och enkelt, eller realistiskt uttömande. Jag personligen anser att båda är bra, men passar i olika sammanhang.
Att notera är dock att man kan växla (kanske inte i samma äventyr eller rollspel). Efter att ha spelat D&D blir man trött på orealistiska strider, men eon strid på några timmar (minuter i eontid) så vill man inte ha annat än KP

Krille

Super Moderator
Re: Det är inte svaret utan frågan

"Svaret på vad som är bäst KP eller blödning osv, handlar inte om vad som är bäst utan vill jag att rollspelet skall vara snabbt och enkelt, eller realistiskt uttömande."

Egentligen inte ens det. Jag törs hävda att skadenivåsystem (exvis Star Wars, Kult, Västmark) kan vara precis lika snabba eller snabbare än KP-system.

För handen på levern, vad är Eon om inte ett jefligt detaljerat KP-system?

Troberg

Sinister eater
Re: Det är inte svaret utan frågan

Egentligen inte ens det. Jag törs hävda att skadenivåsystem (exvis Star Wars, Kult, Västmark) kan vara precis lika snabba eller snabbare än KP-system.
Håller med. Jag skulle till och med säga att skadenivåsystem kan vara snabbare, åtminstone så länge man inte blandar in blödning och annat som kräver konstant övervakning, men sådant kan man blanda in i KP-system också.

Jag har själv tagit steget längre och bakat ihop skada, initiativ, smärta och läkning i ett enda enkelt skadenivåsystem. Funkar fint och är väldigt smidigt.

Ett litet sidotips för att hålla rätt på löpande saker som HP eller blödning är att använda någon sorts marker som man har i en hög framför sig i stället för att slita ut pappret. Dessutom kan alla lätt se att man är skadad och därmed slipper man en del snack. Jag råkade se påsar med något slags små glaspluppar på rea som jag köpte, så nu har jag cirka tusen glaspluppar i olika färger. Fråga mig inte vad de egentligen var tänkta för, men de funkar bra som marker.