Nekromanti Vad är det för skillnad på spelkonsolrena ?

Johan K

Gammal & dryg
Egentligen, vad fanken är det för skillnad på all adessa spelkonsoller som finns på marknaden ?
Vad är det för skillnad på t. ex WII & XBox ??
Jag ser ingen dirket skillnad på dem, förutom då at de rent fysiskt ser oilika ut..

/ Johan K, som är lite vilse i pankakan närdet gäller sådana här spel.

Eksem

Champion
De stora konsollerna som tillhör den senaste "generationen" är Playstation 3, XBOX 360 och Nintendo Wii.

Playstation 3 är den maffigaste. Den har hårdaste hårdvaran, och mest ny teknik. Den kostar också därefter. Den är absolut dyrast, och med viss marginal den tekniskt bästa produkten. Spelen till Playstation 3 är i stort sett samma som till XBox 360, alltså mer eller mindre uppföljare eller kloner på redan framgångsrika spelserier. Gärna av det mörkare och mer actionbetonade slaget. Även japanska rollspel (J-RPG) dyker framförallt upp till PS3. Stora spel som är på väg är t.ex. nästa Final Fantasy och nya Metal Gear Solid. Än så länge finns det lite fighting och mycket bil- och sportspel. PS3 har också positionerat sig som någon slags mediacenter, med stöd för Blu-Ray, bra stöd för HD-TV, etc.

XBox 360 kom först, och är en lite enklare, lite billigare variant än Playstation 3. De flesta stora spelserier, som inte är Nintendos egna, hamnar på XBox. Fortfarande är spelen till XBox och PS3 ungefär tekniskt jämnstarka. Vi får se vad som händer när spelutvecklarna börjar lära sig maskinerna. XBox 360 kan väl nästan anses vara default-valet för vanliga TV-spelare som spelat ett tag.

Den som skiljer sig mest är Nintendo Wii. Den är klart billigast, tekniskt underlägsen, men säljer hur bra som helst. Så bra att den tar slut mest hela tiden, faktiskt. Hur kommer då det sig? Jo, Nintendo satsar på en ny publik. Den huvudsakliga kontrollmetoden för Wii är nämligen den rörelsekänsliga kontrollen, som gör att du spelar genom att röra på armen och vifta. Spelen är också över lag familjevänliga på gränsen till barnsliga, även om det finns undantag. Wii har också en slags balansvåg på gång, som gör att man kan styra med kroppen.

---

Troberg

Sinister eater
Bra sammanfattning. Om jag skulle tillföra min helt subjektiva bedömning så skulle det bli:

1. Om du vill köra annat än spel, skaffa en PS3. Den kör Linux utan problem.
2. Om du vill ha det häftigaste hårdvarumässigt, köp PS3.
3. Om du vill ha den mest buggade, otillförlitliga och instängda, skaffa Xbox 360.
4. Om du vill ha ren rå spelglädje, gärna med flera spelare, skaffa en Wii.

Johan K

Gammal & dryg
Tackar så mycket för svaret !

Hatten av för ett bra svar Eksem !
Blev lite mer klokare av svaret ditt, på en djungel som jag inte driekt hänger med i. Så att säga.
Nån gång så kanske man blir en stor pojk & slutar spela D2 på pc & isället köper nån konsoll... :gremgrin:

NilsK

Ligist
å andra sidan

Vill du spela de bästa - konventionella - spelen. Skaffa en Xbox 360.

Både PS3 och Wii lider av spelbrist som det ser ut nu.

Troberg

Sinister eater
Re: å andra sidan

Vill du spela de bästa - konventionella - spelen. Skaffa en Xbox 360.

Både PS3 och Wii lider av spelbrist som det ser ut nu.
De är nyare, det tar ett tag innan spelen kommer.

Sedan håller jag inte riktigt med. PS3 kör PS2 och PS1-spel, vilket borde ge den ett oöverträffat utbud av spel. Wii kör GC-spel och den där andra konsollen från Nintendo som jag inte kommer ihåg vad den heter-spel. XBox360 kör bara sina egna spel och en handfull XBox-spel.

Men visst, har du något tips på kul 360-spel så får du gärna tala om dem, det hade varit kul att veta att jag inte slängt ut pengarna i onödan. Hittills har jag bara sett Blazing Angels, och det finns för praktiskt taget alla plattformar.

NilsK

Ligist

Bra spel som bara finns på 360:

Gears of War
Call of Juarez
Dead Rising
Forza Motorsport 2
The Elder Scrolls IV: Shivering Isles
Top Spin 2

kommer alldeles snart:

Bioshock
Halo 3

Och visst man kan köra äldre spel men det är väl inte riktigt poängen. Säger inte att 360:an är bättre. Bara att din post var lite missvisande. Liksom hur många vanliga användare bryr sig om att konsolen klarar Linux?

Troberg

Sinister eater

Gears of War
Call of Juarez
Dead Rising
Forza Motorsport 2
The Elder Scrolls IV: Shivering Isles
Top Spin 2

kommer alldeles snart:

Bioshock
Halo 3
Har faktiskt inte testat något av dem, förutom Elder Scrolls som jag hellre spelar på PC där jag kan slänga på massor av kul moddar. Forza är en typ av spel jag inte gillar, jag föredrar våldskörning i stil med Carmageddon. Top Spin låter sportigt, därmed tråkigt. Halo-serien har jag aldrig fattat hypen kring, det är bara en kass 3D-shooter som inte står sig i konkerrensen.

Liksom hur många vanliga användare bryr sig om att konsolen klarar Linux?
Tja, en skaplig andel av konsollerna är moddade så att de kan köra homebrew. Jag tror att folk uppskattar att ha kontroll över sina prylar och kunna kontrollera att de fungerar som utlovat.

NilsK

Ligist

Tja, en skaplig andel av konsollerna är moddade så att de kan köra homebrew. Jag tror att folk uppskattar att ha kontroll över sina prylar och kunna kontrollera att de fungerar som utlovat.
360:an går att modda. Och det där med att ha kontroll och kunna kontrollera som du säger låter som något som en tekniker vill. Inte en vanlig konsument.

Men, visst har 360:an dragits med alldeles för mycket fel. Det jag menar är att när den funkar är det en riktigt bra maskin.

Apropå moddning, brukar inte du pratat dig varm för PSP:n som ju Sony ansträngt sig mycket för att stänga ute hela homebrew communityn från. Sen att de blir överlistade gång på gång gör det ju inte mer sympatiskt.

Troberg

Sinister eater

Apropå moddning, brukar inte du pratat dig varm för PSP:n som ju Sony ansträngt sig mycket för att stänga ute hela homebrew communityn från. Sen att de blir överlistade gång på gång gör det ju inte mer sympatiskt.
Med tanke på att det brukar ta cirka 1-2 dagar innan de är överlistade så tror jag att de slutat försöka och bara håller en miniminivå för syns skull.

NilsK

Ligist

Det där argumentet köper jag inte för ett ögonblick.

Och jag vet inte vad du fått 1-2 dagar ifrån. När jag läst på psphacks.com har jag förstått att nyckeln är att köpa en version som redan är överlistad, inte har det varit fråga om några dagar utan snarare veckor eller månader för att överlista den senaste versionen.

Men jag vet inte varför jag gav mig in i den här diskussionen. Eller jo, tyckte det luktade slentrian Microsoftbashing.

Krille

Super Moderator
Slentrianbashing

Eller jo, tyckte det luktade slentrian Microsoftbashing.
Mmm. Slentrianbashing av Microsoft är fel. Microsoft ska bashas seriöst, inte slentrianmässigt.

Ska jag nu lägga på min bananklase Microsoftbashing så kan jag kallt konstatera att Vistas protected path och implementation av HDCP - och för den delen, hela konceptet "trusted computing" - är det främsta skälet till att min nästa dator kommer att köra Linux.

Vad gäller gamla spel till X-Box icke-360 och PS1/PS2 på nya 360/PS3... en gammal X-Box eller en PS2 är faen så mycket billigare och man får typ 95%+ av spelutbudet för närvarande, och de 5% som är kvar känns mest som samma gamla spel som tidigare fast möjligen snyggare och med mer sätt att vricka fingrarna på.

NilsK

Ligist
Re: Slentrianbashing

Ska jag nu lägga på min bananklase Microsoftbashing så kan jag kallt konstatera att Vistas protected path och implementation av HDCP - och för den delen, hela konceptet "trusted computing" - är det främsta skälet till att min nästa dator kommer att köra Linux.
Ja Vista tänker jag inte försvara. Verkar vara rätt meningslöst. Själv kör jag Mac och slipper allt krångel.

Vad gäller gamla spel till X-Box icke-360 och PS1/PS2 på nya 360/PS3... en gammal X-Box eller en PS2 är faen så mycket billigare och man får typ 95%+ av spelutbudet för närvarande, och de 5% som är kvar känns mest som samma gamla spel som tidigare fast möjligen snyggare och med mer sätt att vricka fingrarna på.
Well, medhåll igen. Den "nya generationens" spel är sinnesjukt dyra. Om man inte vill ha det allra senaste är en gammal hederlig xbox eller ps2:a att rekommendera, spelen kostar som sovjetiska potatisar. Men å andra sidan, alla vill ju ha det senaste så...

Eksem

Champion

Att ligga generationen efter är alltid bra (jag köpte min PS2 i Februari), men de som redan är inne i karusellen, så att säga, måste ju hänga med eller spela B-spel i två-tre år.

entomophobiac

Low Prep High Play
Den är absolut dyrast, och med viss marginal den tekniskt bästa produkten.

Fel. Den är tekniskt annorlunda -- bättre eller sämre handlar om sammanhanget. Exempelvis kan inte PS3s grafikkort generera AA (Anti-Alias) och HDR (High-Dynamic Range) samtidigt och Cell tekniken gör att burken blir medioker i hanteringen på massor av saker som 360 gör med bravur.

Att den skulle vara bättre tekniskt är Ken Kutaragis tusen påståendens fel, som folk borde ha lärt sig att inte lyssna på :gremwink:

Men visst -- rent teoretiskt sett är den inte dålig.

Det som avgör just nu är helt och hållet spelen och där har än så länge 360 ett ordentligt försprång. Däremot kommer det en hel del godsaker till PS3 framöver.

Och innan någon bränner mig för att jag skulle vara fanboy så kan jag enkelt värja mig -- jag har båda konsollerna :gremwink:

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Slentrianbashing (linux ot)

har faktiskt helt bytt bort windows jag... tills alldeles nyligen körde jag dualboot men nu är det helt windowsväck här! Faktiskt skönt.

Det enda jag saknar är väl vissa nya spel, men de flesta gamla funkar med cedega eller wine. Plus att om nu när man ser hur windows tänker använda sitt direct x combo vista så in ser man ju att opengl får en ny chans. Direct X 10.1 kommer att kräva nya grafikkort dvs ditt nya nvidia 8800 gtx för 4000 papp kommer inte ha fullt stöd för direct x 10.1 :gremsmile: kul va? :gremsmile:

Open gl 3 är förövrigt mer eller mindre klart, vilket innebär att du kan få stöd för alla nya häftiga effekter i dina spel, om de så är i linux mac unix eller ja till och med windows(om nu inte microsoft satt upp hinder dvs)

Troberg

Sinister eater
Exempelvis kan inte PS3s grafikkort generera AA (Anti-Alias) och HDR (High-Dynamic Range) samtidigt
Värt att beakta är att det mig veterligt inte finns någon skärm/TV som är tillgänglig för konsumenter som kan visa HDR. De flesta moderna har inte ens dynamik nog för att visa 8 bits per kanal fullt ut.

Troberg

Sinister eater

Och jag vet inte vad du fått 1-2 dagar ifrån. När jag läst på psphacks.com har jag förstått att nyckeln är att köpa en version som redan är överlistad, inte har det varit fråga om några dagar utan snarare veckor eller månader för att överlista den senaste versionen.
Så var det för ett år sedan. De senaste fem firmwareuppdateringarna har kommit i customversioner inom några dagar, detta trots att killen som tidigare gjorde dem lagt av och andra tagit vid.

Men jag vet inte varför jag gav mig in i den här diskussionen. Eller jo, tyckte det luktade slentrian Microsoftbashing.
Nej, hade jag velat basha MS så skulle jag dragit upp Vista.

Troberg

Sinister eater

Ja Vista tänker jag inte försvara. Verkar vara rätt meningslöst. Själv kör jag Mac och slipper allt krångel.
Men om du kör Mac så finns det ju bara en sak att göra för dig: Join in the glorious choir of Microsoft bashers!

Well, medhåll igen. Den "nya generationens" spel är sinnesjukt dyra. Om man inte vill ha det allra senaste är en gammal hederlig xbox eller ps2:a att rekommendera, spelen kostar som sovjetiska potatisar. Men å andra sidan, alla vill ju ha det senaste så...
Fast det är inte bara spelen. Främsta anledningen till att jag har tre Xbox (egentligen fyra, men en är trasig) är att jag kör Xbox media center, vilket gör den till den bästa mediaspelaren man kan få för en spottstyver.

Sanjuro

Warrior

Den "nya generationens" spel är sinnesjukt dyra.
De kostar väl lika mycket som förra generationens gjorde när de kom ut? :gremconfused:

Jag hittade för övrigt en Super Power från 93 härom veckan. Där kunde man köpa de senaste och häftigaste SNES-liren för det facila priset av cirka 595 kr. Dvs exakt lika mycket som spelen kostar idag, och med 1993 års inflationsnivåer.