Lupus Maximus
Tekniker
Jag håller med om att "hur" är viktigare än "vad". För om det finns ett för tydligt "vad" håller jag antagligen ett spel som inte passar mig. I de flesta spel vill jag hitta på själv "vad" inom en stor setting
Ja, HUR är en följdfråga på VAD som ställs om VAD var intressant. Om VAD är ointressant så bryr jag mig sällan om HUR, men HUR kan fälla ett intressant VAD.Krille;n126168 said:Om man inte vet VAD man gör så är risken stor att man inte heller vet HUR man gör det.
Jag kan hålla med där! Jag vet inte om det beror på min matematiska och logiska läggning men jag går verkligen igång på regler som är genomtänkta och optimerade. Det finns heller inget som stör mig så mycket som regler som är så tjocka och svåröverskådliga att man under spelets gång upptäcker nya regler, undantag och specialregler allt eftersom och i slutändan har spelat under olika förutsättningar vid olika tillfällen i spelet.Anchorman;n126234 said:Jag är alltid intresserad av designfilosofin. Hur har skaparen tänkt kring regler och världen.
Är det ett spel där att vara en cool badass det vikiga eller är realism det? Är reglerna skapade för att vara snabba eller taktiska? Är världen detaljerad eller öppen för tolkning?
Sånt är exempel på vad jag vill veta
Vad Björn sa...APM;n126012 said:Jätteintressanta svar hörrni!
Jag som inte är så bevandrad på forumet skulle bara behöva ett förtydligande vad AC och IP betyder.
,,, är mer eller mindre vad jag menade när jag sade "IP". Helt enkelt en sedan tidigare befintlig värld, som man då gjorde ett rollspel på. Dock så tenderar jag att kalla rätt mycket för "IP", även om de kanske inte skulle faktiskt vara det enligt definitionen av "IP"... så t.ex så kallar jag ju DoD och Eon för "IP" också, men är osäker på om de faktiskt är det.Björn den gode;n126019 said:IP skulle jag gissa här står för Intellectual Property och använts så vitt jag vet oftast om mer etablerad varumärken som Star Wars, Buffy osv.
Med största sannorlikhet så skulle jag köra en del google-fu, och försöka läsa om spelet. I vissa fall dock...om jag gillar genren, och om jag gillar bilden på boken.. så skulle jag kunna tänka mig att köpa ett rollspel helt baserat på bara det ytliga, specielt om jag skulle råka vara oerhört impulsiv vid det ögonblicket också. Om det går att titta i boken när man står där i affären dock, då kollar jag ju så klart i den för att få en bättre översikt av rollspelet.APM;n126012 said:Följdfråga: Hur gör ni då för att ta reda på svaren på de här frågorna? Reglernas enkelhet t.ex. är ju väldigt svårt att få sig en uppfattning om innan man läst boken. Som Björn den gode skrev, finns det fler särskilt ändamålsenliga hemsidor dit ni vänder er (förutom det här forumet då)?
För mig finns där inget som helst intresse för ett rollspel med grundregler, men med en helt blank kanvas för världen i sig.APM;n126012 said:Det här är också intressant - Hur intressant hade ett rollspel varit ifall det bara innehöll grundregler men helt saknade en tillhörande spelvärld? Måste det finnas flavour-material som inspirerar till historieskapandet - eller finns det ett alternativ till det i form av mer övergripande regler som lätt kan modifieras till spelgruppernas egna äventyr?
- Vad försöker spelet säga Mig?APM;n125943 said:...vad är viktigast för er?