Nekromanti Vad är det sista du vill spela/spelleda ?

Jambu

Swordsman
Eon/Något rollspel där jag inte kan reglerna

Det är en bra fråga (arrgghh! det finns så många!), men jag skulle nog välja Eon. I alla fall för att vara SL, för då måste man ju försöka hålla reda på reglerna. Jag har dock inget särskilt emot Eon (jag köpte det ju), utan det jag inte vill SLa är ett rollspel med komplicerade regler, eller ett enklare rollspel där jag inte riktigt hur saker och ting funkar eftersom det "inte funnits tid att förbereda". Jag föredrar att spelleda ett rollspel där jag själv har skrivit reglerna, för då kan man inte "göra fel".

EchonCique

Hero
Re: WoD...

Detta kombinerat med medspelare som tycker just deras Malkaver är det sjukaste som rollspelsvärden sett skulle definitivt få mig att gå hem och ta itu med disken.

Ojsan. Då skall du nog hitta en spelgrupp med mer mogna spelare som faktiskt kan läsa & tolka det som står om Malkaver och inte köra på den gamla stereotypen som kom nånstans i mitten av 90-talet.

Det funkar även köra en crossover om man vill, inkluderat metaplott, om då spelarna är skärpta. Problemet uppstår om man är i en powergaminggrupp :p.

EchonCique

Hero
Sunkig Spelgrupp™

Det finns ingenting som kan förstöra ens rollspelande eller spelledande lika mycket som en sunkig spelgrupp. Jag spelar vilket system i världen med rätt spelgrupp än mitt absoluta favoritspel med en Sunkig Spelgrupp™. Inkluderat FATAL, Eon och liknande spel. :gremsmile:

Lindenius

Swashbuckler

Ojsan. Då skall du nog hitta en spelgrupp med mer mogna spelare som faktiskt kan läsa & tolka det som står om Malkaver och inte köra på den gamla stereotypen som kom nånstans i mitten av 90-talet.
Hur är den stereotypen? Trodde Malkaver var de minst sterotypiserade av alla klaner.

//erik. nyfniken

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Ska jag vara helt ärlig så gäller det inte bara Malkaver. Att entusiastiskt dra en lång tirad om varför just "min" favoritvampyr är mest störd och udda av alla har jag stött på flera gånger hos olika WoD:are. Och det är helt OK. Man får vara nöjd med sin rollperson. Man får vara stolt över den. Jag tycker bara det är så lustigt att folk det låter så lika oftast ("Samma typ av annurlunda saker" hette låten va...? :gremwink:).

Jag nöjer mig med att le och nicka lite artigt medan jag lyssnar om jag råkar ut för detta för det är rätt charmigt om det inte blir för ofta. :gremsmile:

entomophobiac

Low Prep High Play

Jag håller med. Inte om det specifika fallet, för just klanfördomar har åtminstone jag klarat mig relativt bra ifrån. Men WoD däremot. Det är skräp. Metaplotterna tar udden av vad jag vill göra med mitt spel. Tror jag nämnde toolbox grejen i något sammanhang, och den summerar hur jag anser ett spel ska vara upplagt: med en dos schysst generell information och sedan uppmaningen "rock!"...

WW har alltid varit duktiga på att spä på sina produkter med metaplott-dravel sida upp och sida ned, och dessutom sedan inte bestämma sig för vad som egentligen gäller. "Some say... It is possible that..." etc.

Pratade om det senare fenomenet - att spä på om samma ämne i paragraf efter paragraf utan att egentligen säga något mer än den första paragrafen redan avslöjat. Och även inbitna WW fans verkar tycka att det är vad WW egentligen är bäst på. Att skriva väldigt mycket om väldigt lite.

entomophobiac

Low Prep High Play
...och några spelare för blotta intrigerandets skull sätter igång med X då går jag hellre hem och diskar...

...och jag hade älskat det. Åtminstone i vissa kampanjer. Men självklart får det finnas gränser. Främst är det mina hemsnickrade kampanjer som brukar bli intrigkampanjer, och dessa brukar få sväva i den riktning spelarna önskar - oftast.

Så jag kanske är mer av en ROLLspelare, då. Eller en spelledare av ROLLspel...

Quadrante

Grisbonde
jo, det beror alltid på situationen. men ...

Så jo. det beror på situationen.
Jag är nog också av uppfattningen att det beror på,
skulle en pingla ringa och bjuda hem mig.. skulle jag nog gå hem och lägga mig :gremwink: ...

Men det var inte den riktningen som jag ville tråden skulle ta.
Du formulerade det iofs så bra att du är "förlåten".

EchonCique

Hero
[NT] Vampire 2nd Edition, Laws of the Night, Jyhad

Däri beskrivs två sorters malkaver, normala psykfall och extremvåldsamma psykfall. Och undantaget ett normalt psykfall.

Feuflux

omjonasson.se
Re: FATAL och Rahowa

FATAL hittar man här. "This role-playing game is not intended for children due to violent and sexual content." står det bland annat där och så får du läsa dig till resten själv... :gremsmile:

RAHOWA lyckades jag inte hitta hemsidan för innan jag tröttnade på att leta men det står för Racial Holy War och sedan listar du säkert ut stämningen på egen hand... :gremtongue:

Ymir

Liten kantbaron
Neoviking, och furries

...Neoviking, Toons, och dyl. Humor i all ära, men ett spel som det inte går att göra något ens en gnutta seriöst med om man så använder glödtång och blåslampa vill jag inte spela om jag inte får bättre betalt än Vattenfalls VD. F.A.T.A.Ls och RaHoWas beryktade dålighet är rätt överdriven i jämförelse; där kan man ju åtminstone spela historieförfalskad hårdporr respektive folkmord med mediokert regelstöd. Ofrånkomligt osexiga spel som Usagi Yojimbo går också fetbort; om furries utgör hela världens befolkning självdör mitt spelsug i plågsamma försök till visualiseringar.

- Ymir, ser en viss charm i möjligheten att spela en tvåbent överlevare från megafaunan, men alltså...