Nekromanti Vad är det som är så bra med Dungeon world, Aw etc

ceruleanfive

Bläckfisk
RasmusL;n224304 said:
Men där har ni ju faktiskt helt fel :)

Det är _helt ok_ för MC att preppa mysterier, händelser, kulturer, miljöer, karaktärer, intriger, etc. Det MC _inte får göra är att preppa plot. Vad är skillnaden? Jo MC får preppa ett coolt sammanhang att sätta spelarkaraktärernas historia i men det måste vara upp till spelarna att styra spelet mot de teman de själva vill utforska genom sina karaktärer. Världen kan fortfarande vara otroligt högupplöst och MC kan med få undantag diktera ramarna, hen måste bara låta spelarkaraktärerna vara navet i berättelsen. På det sättet enligt mig precis som att spela fisktankspel i vilket traddigt lir som helst.

AWs storhet ligger i mina ögon snarare i att det var det spel som var först med att bli störst på att ha en jävligt strukturerad spelstil där det är tydligt vad som är vems ansvar, hur det ska ske, när det ska ske, vem som gör vad och så vidare. Det tycker jag mig se mer och mer av i spelskapande nuförtiden och jag tycker snarare att det är det än samberättarbiten (som kan vara ett stort fokus i AW men ingen nödvändighet) som är det viktiga. AW strukturerade upp spelstrukturen i ett fisktankigt tradlir och gjorde det populärt att ha ett fungerande system som inte måste husreglas stup i kvarten.
Nehejdu, det är DU som har fel! ;)

Att det inte finns någon färdig plot leder lätt till att det inte blir något dramaturgiskt flyt – som jag var inne på tidigare kan det lätt bli utdraget och odynamiskt. Just den dramaturgiska timingen är en viktig del i mitt rollspelande.

Men, smaken är ju fri.

RasmusL

Champion
ceruleanfive;n224376 said:
Nehejdu, det är DU som har fel! ;)

Att det inte finns någon färdig plot leder lätt till att det inte blir något dramaturgiskt flyt – som jag var inne på tidigare kan det lätt bli utdraget och odynamiskt. Just den dramaturgiska timingen är en viktig del i mitt rollspelande.

Men, smaken är ju fri.

Kan ju vara så att ni inte har någon känsla för drama ;)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Så vitt jag vet har inte en enda crowdfunder för ett spel baserat på AW-regelmotorn misslyckats. Vill man tjäna pengar på rollspel är det absolut rätt väg att gå som spelmakare. Att stansa ett PbtA på omslaget gör att spelet säljer sig självt.

Med det sagt så är jag inte helt förtjust i vågen av AW-spel, Varje gång jag hör om något nytt PbtA-projekt så får jag vibbar av marijuana-rökande amerikanska college-kids som förtjust håller upp slumpmässiga föremål och utropar "I could totally make a bong out of this." "I could totally make an AW-hack out of this!" När allt man har är en hammare ser alla problem ut som spikar.

Indiescenen har stått still i flera år för att "alla" bara skriver AW och Fate-hack, och det gör mig dyster. (Jag skulle bli överförtjust om någon kunde rabbla några coola indiespel som kommit de senaste åren som inte bygger på AW eller Fate, men vi kanske kan ta det i en separat tråd.)