Nekromanti Vad är det som får er att skapa rollspel?

Serdan

Veteran
Nyfikenhet och fann inget rollspel som jag tillräckligt enkelt kunde anpassa till min idé. Sedan utmaningen om jag kunde lyckas och orka. När jag sedan skrev var det lite av varje samtidigt tills det hela blev... tja färdigt om nu egna rollspel blir färdiga någon gång? Spelbart blev det i alla fall.

Zadrith

Hero
Just nu är det möjligheten att faktiskt bli klar med ett universellt regelsystem så att jag inte ska behöva skriva rollspelsregler igen på mycket länge och kan koncentrera mig på att beskriva spelvärldar vilket är oändligt mycket roligare.

Troberg

Sinister eater
Re: Vad? [OT]

Vad menar du? Är det regelmakande eller spelvärlden?
Han tänker logiskt som jag. Frågan du ska ställa om du vill ha det svar du väntar dig är:

Vilket av regelmakande och spelvärld är det som driver dig.

Det finns en bra skämtteckning på detta som jag dock inte har tillgänglig digitalt så jag får beskriva den:

En strikt militär står framför en dator med texten AI på.

Dator: "The enemy is coming."
Militär: "By land or by sea?"
Dator: "Yes."
Militär: "Yes what?"
Dator: "Yes, Sir!"

Krille

Super Moderator
Re: Vad? [OT]

"Vad menar du? Är det regelmakande eller spelvärlden?"

Satslogik, min vän. Det är skillnad på "och", "eller" och "exklusivt eller". Programmerare har en tendens att finna rätt mycket nöje i satslogik i vardagsspråk. Troberg tog ett exempel. Jag har ett mer programmerarnära (och självupplevt): en god vän och jag käkade pizza på pizzerian mitt emot högskolan, då den lokala söta servitrisen (som alla manliga studenter på systemprogrammerarlinjen var totalt jättebetuttade i) kom och frågade om vi ville ha kaffe eller te efter pizzan. Varvid kompisen svarade kort "ja".
"Javaddå?" frågade servitrisen och såg jätteförbryllad ut.
"Ja, vi vill ha kaffe eller te efter pizzan."

Så svaret på din fråga är "ja, det är regelmakande eller spelvärlden som driver mig." :gremwink:

Mer seriöst: jag ser ett rollspel som en enhet av ett regelsystem och en värld. De går inte att separera helt, enligt min åsikt - regler ger väldigt ofta stämning till världen, och världen dikterar vilka regler som behövs.

Troberg

Sinister eater
Pettimeterlogik [OT]

Det är skillnad på "och", "eller" och "exklusivt eller".
Och efter att ha läst ditt svar (både och) så borde du om du tolkat frågan som en XOR svarat "Nej". :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Verkligen... (OT)

...jag trodde det bara var en mental defekt som förhindrade att du någon gång svarade rakt på en fråga.
Det är en mental defekt att ge ett rakt och enkelt svar på en fråga. Verkligheten är inte så enkel att den tillåter raka svar.

Bäst av allt är om man kan svara med en totalt obegriplig fråga, eller hur passar den färgen?

Krille

Super Moderator
XOR

Och efter att ha läst ditt svar (både och) så borde du om du tolkat frågan som en XOR svarat "Nej"."

Ja. :gremwink:

Krille

Super Moderator
Re: Verkligen... (OT)

"...jag trodde det bara var en mental defekt som förhindrade att du någon gång svarade rakt på en fråga."

Kan man svara rakare än vad jag gjorde? :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: XOR

Fast bäst av allt är tri-state-logik, där man har ett tredje tillstånd som betyder 'jag har inget att säga' eller 'skiter väl jag i'. Passar mig bättre.

zuntona

Swordsman
För tråkigheterna med alla andra spelvärldar när man redan kommit på en som man gillar en till några noveller man skrivit. Så då börjar man fila på en spelmotor och fann mycket nöje i det och så fortsatte man att försöka skapa något nytt eller iaf personligt.

TomasHVM

Swordsman
Hur skapar ni rollspel?

Börjar ni då med att föreställa er världen?

Ja, det gjør jeg, på noen spill. Rollespillet Korus (1993) er et rollespill jeg har skapt på denne måten. Hele universet i Korus er lagd for å spille ut et symbolsk/filosofisk sett med konflikter, og hver eneste del av verdenen forholder seg til de filosofiske størrelsene universet er bygget opp av.

Får ni någon ide' om ngt jättehäftigt folkslag, eller liknande, och jobbar in dessa i en spelbar värld?

Ja, det gjør jeg, i noen spill. Rollespillet Muu (1990) er lagd på denne måten. Jeg lagde Muu, et vesen som fikk formet verden rundt seg. Så ble den også bare gjengitt på ett eneste kart, som "Muu's verden". Alle spillere i Muu er navnløse "Muu'er", og tilsammen er de "Helemuu".

I det rollespillet jeg nå lager, Homunkel, skaper jeg også verdenen rundt det vesenet spillerne kan være; tomten, og bygger ut verden etter innfallsmetoden, men alltid med henblikk på tomtens vesen og virkelighet.

Är det reglelmakande som driver er främst?

Ja, i Fabuleringsspillet (1987) var det slik at ambisjonen var å lage en spillmekanikk som var fullstendig dekkende og realistisk (sukk). Det gikk dårlig.

I det nye kortrollespillet jeg er begynt å tenke på nå er spillmetoden hovedideen. Jeg ønsker å teste ut en spillmetode uten spilleder, med alle elementer i spillet på kort spillerne kan bruke.

Är det utformandet av en personlig spelvärld som driver er?

Ja, i Muu (1990), Korus (1993) og Homunkel (2003?).

Nei, i Fabula (1999) og Romanse! (2002)

Vad börjar ni med? Och i vilken ordning gör ni allt det andra?

Jeg starter forskjellige steder, avhengig av prosjektet, og fortsetter i hvilken ordning som helst. Som oftest varierer det innen samme prosjekt hvordan arbeidet skrider frem.

Til slutt er det likevel alltid slik at jeg skriver gjennom BOKEN fra begynnelse til slutt, med tanke på hvordan den oppleves som "lesebok".

<center> Hmm... </center>

Spørsmålene dine har ikke klart å fange opp bakgrunnen for mitt siste rollespill-prosjekt: "Snifferens Evangelium". Det utspiller seg i vår verden, har ingen regler å snakke om, og ble til i et kreativt verksted. Det som drev fram Snifferens Evangelium var ønsket om å lage et helt anderledes rollespill.

Duddmannen

Hero
Var kan man se detta spel någonstans? [ANT]

Det låter mycket intressant. Jag skulle vilja veta mer om spelet. Finns det en website?

/Duddmannen

TomasHVM

Swordsman
Hvilket spill sikter du til?

Jeg beskrev flere spill jeg har lagd i min melding, og vet ikke hvilket av dem som interesserer deg.

Muu (intet nettsted)
Korus (intet nettsted)
Fabuleringspillet (intet nettsted)
Snifferens Evangelium (intet nettsted)
Homunkel (intet nettsted ennå)
Fabula (www.fabula.no)
Romanse! (www.fabula.no/romanse)