Jag delar upp det i fyra eror (eoner?), med varsin nyckelhändelse:
Första åldern - Äventyrsspel (Drakar och Demoner för starten)
Andra åldern - Neogames (fångade upp och höll liv i hobbyn efter giganten låg orkeslös på ålderns höst, Eon har genom åren sålt runt 25,000 ex)
Tredje åldern - Riotminds (lyfte produktionsvärdena enormt, produkterna blev premium)
Fjärde åldern - Kickstarter och Facebook (för att samla och nå ut till nya och gamla kunder och fans, utan dessa två plattformar/fenomen hade inte den nuvarande "guldåldern" existerat öht).
Det stora som har hänt de senaste åren är det fundamentala att rollspelsproducenter har kunnat sälja sina spel igen. Kickstarter och Facebook fyller den roll som butikerna gjorde på 80-talet. Om du inte är duktig på att bygga intressanta och spännande Kickstarter-kampanjer och inte förmår att bygga audience i Facebook så är du rökt. Det kräver dock ett visst skillset för att nyttja dessa möjligheter. Det är en konstart närapå att bygga en Kickstarter-kampanj som är intressant, genomtänkt och lockande, och att bygga en felaktigt eller utan en röd tråd är detsamma som att skjuta sin produkt i nacken.