Spelstilen som visas i videon är ganska långt ifrån hur jag spelar rollspel (EDIT: men den låg visst i D&D-forumet, så den var nog inte riktad till mig ändå
), så mycket känns inte så överförbart. Det känns också svårt att gradera sig på en skala. Men jag är en jäkligt mycket bättre rollspelare idag än jag var för, säg, tio år sedan, och vi har ju
en grupp där vi aktivt övar på att bli bättre rollspelare, och det har gjort en stor skillnad för mig när det gäller att aktivt arbeta för att bli bättre.
Hej Simon! Proffsig hemsida.
Jag är nyfiken: Hur spelar du rollspel, förutom via "Hantverksgruppen"?
Håller med om att allt inte är överförbart eftersom när en generaliserar kommer det alltid förr eller senare falla på grund av att de inte kan ta hänsyn till allt. Här är dock en demonstration av hur klippets innehåll/punkter skulle bli om jag för över det till ett annat bordsrollspel, Call of Cthulhu (CoC):
Berättande:
1. Att följa kampanjens berättelse //När jag spelat CoC har det alltid varit utifrån ett förskrivet material (en kampanj) så... check.
2. Berätta din egna historia - att din karaktär ha en bakgrund och personlighet //Detta ordnas när min karaktär skapas, fast det betyder inte nödvändigtvis att jag håller en föreläsning för mina medspelare om min karaktärs bakgrund. Personligheten får de ändå uppleva snart nog i spelet.
3. Din karaktärs plats i världen //Detta har varierat då jag ibland fått veta i förväg vad kampanjen handlar om i stora drag var vi ska befinna oss.
4. Hur andra karaktärer påverkar din karaktär //Detta är ett utväxlande som sker automatiskt med andra spelare när vi sitter kring spelbordet eller under session noll.
5. Skapa en berättelsebåge - Hur händelser i kampanjen påverkar karaktären //Oftast sköter detta av sig självt, eller så går spelledaren in när något 'dåligt' inträffar, t.ex. när en karaktär sätts ur spel och får t.ex. en fobi eller mani.
//Följande två huvudkategorier säger säg självt, sålänge spelen har ett förbestämt regelsystem (samt att spelarna träffas på något sätt) anser jag att de går att överföra till de flesta spel.
Spelande:
6. Ha koll på grundläggande spelregler
7. Förstå hur din karaktärs klass fungerar
8. Snabba på processen, när du lärt dig hur saker fungerar
9. Respektera spelledarens regler och följ inte reglerna blint
10. Hjälp dina medspelare med reglerna
Etikett:
11. Hygien
12. Håll tider
13. Var närvarande
14. Stör inte andra spelare
15. Ta med något till spelet, t.ex. tilltugg eller dryck.
Personkemi:
16. Respektera varandras gränser //Detta brukar vi tydliggöra under session noll eller vid starten av en session, t.ex. är våldsamma beskrivningar eller ovärdat språk tillåtet kring spelbordet.
17. Lär er varandras svagheter och motverka dem, t.ex. med gruppattacker //I CoC är spelarna beroende av varandras styrkor för att lyckas i spelet, även om det är svårt att 'gadda ihop sig' och utföra en kombinerad attack i grupp. Oftast inspireras spelarna av varandras handlingar och vi meta-spelar för att försöka få våra karaktärer att överleva ev. hot vi träffar på.
18. Fatta beslut i grupp //Se punkt ovan.
19. Utveckla era karaktärer tillsammans //Kan ske under 'session noll', men ofta dör karaktärerna under en CoC-kampanj så då är det oftast enklast att reflektera när en ny karaktär skapas 'vad behöver spelsällskapet i min nästa karaktär'.
20. Underhåll dina medspelare //Kan vara svårt ibland för CoC är allmänt ett mörkare bordsrollspel så jag vill inte förstöra stämningen genom att göra/säga något alltför roligt, såvida inte min spelgrupp är med på det.