Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
I och med detta så blev jag nyfiken på vad som är olika personers varför bakom att spela rollspel. För som Måns skriver så påverkar och formar det vårt sätt att spela rollspel, samt att det om det är outtalat kan skapa enorma kollisioner där bitterhet uppstår runt spelbordet istället för att alla hjälper varandra uppnå en upplevelse som alla eftersträvar.3. Ja, jag har ju "bestämt" att det är denna aspekt av rollspelande som är meningsfull och då vill jag renodla den upplevelsen. Det betyder inte att jag vill yxa bort allt annat, men jag vill ju åt den här känslan och uppfattar den därmed som eftersträvansvärd. Jag vet nog inte hur man spelar rollspel utan att aktivt söka efter detta.
Själv spelar jag för berättelsen och utforskandet av en berättelse. Rollpersonen och inlevelsen i min rollperson blir med andra ord sekundärt, även om jag försöker fundera på vilka val rollpersonen skulle göra i given situation utifrån sina värderingar och målsättningar. Sen är jag även vid spelbordet för att få utforska olika system, jag gillar att utforska vad olika system kan göra och vill därför hålla mig trogen till det system som rollspelet vi spelar presenterar. Sist men inte minst är det en social aktivitet, jag gillar att skapa saker med andra.