Nekromanti vad är drakar och demoner?

G

Guest

Guest
nej, min fråga är inte riktigt lika dum som den i rubriken, men kan någon berätta lite för mig om drakar och demoner? hur det fungerar m.m. Jag har bara spelat lite Eon och D&D och jag har aldrig provat Drakar och Demoner. Hur bra är det? Vad är bra och vad är dåligt?

Runde Rolf

Swordsman
Det beror på....

.... villken verision du menar. Det är en sån pass gingantisk skillnad på tex. Chronopia(DoD5), Trudvang(DoD5) och Expert(som jag tror är "expansion" till 91:an) så det går inte att ge ett enkelt svar. Jag anser dock att alla de verisioner jag prövat på är bra men jag orkar tyvärr inte beskriva alla.

En hjälte väljer inte sitt öde, ödet väljer honom.

Archer

Swashbuckler
Re: Det beror på....

Inte för att vara elak. Men expert är inte en expansion till DoD'91. Det är en expansion till det första DoD (2.x till 3.0). Gigant är även det en expansion, till Expert.

DoD'91 var en helt ny omskrivning av systemet och la samman materialet från EDD och skrev om systemet en hel del. Chronopia (Version 5) byggde mestadels på DoD'91 även om det förekom en del ändringar.
DoD6 är en rejäl omarbetning av systemet. Du kan läsa min recension av det på Rustningskammaren.

Personligen så använder jag en hybrid mellan EDD/DoD'91 för spelande i Ereb Altor och DoD6 för spelande i Trudvang. Den enkla anledningen till denna uppdelning är att jag är för lat för att konvertera allt material i moduler jag har till EDD och DoD'91 till DoD6.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Bela

Warrior
"Vad är bra och vad är dåligt?"

DoD har ett enkelt regelsystem som realismen får lida för. Om det är bra eller dåligt är upp till dig.

Bela

Rickard

Urverk speldesign
DoD har genomgått ett flertal förändringar och är nu inne på vers. 6.
Tärningssystemet har varierat från T100 (v1-2?) där färdigheterna är i %-form till (v3-6) T20 där man ska slå under färdigheten. Jag vet är Expert (DoD3.1?) är bara en expansion men jag håller inte med om det. I Expert står alla regler man behöver för att kunna spela ett rollspel.
F.o.m. Expert så har spelet haft ett erf-system som är bland det bästa jag stött på. I 6:an ändrades det till level-system. Ja, som i datorspel, fast man får inte XP för att döda folk.

<B>Lite om världarna</B>
DoD3-4: Världsdelen som man spelar i heter Ereb Altor och är ett hopkok mellan olika tidsperioder från <EM>vår</EM> tidslinje. Gjordes till Expert men många använde det till 91:an också. Har %-enheter i sig (till de äldre vers.). Antar för att man ska kunna använda det till valfritt rollspel.
DoD5: Chronopia (uttalas av vissa Catastrophia). Världen bestod utav en stad (iaf i grundboken) och ändrade världen helt. Införde nya raser som Gobliner (kallade svartalfer i ä. vers.), wongoser, giriga strutsridande alver, grisridande dvärgar, snälldumma troll och hade med luftskepp, flygödlor, magisk kroppsförbättring ("cybernetik") o. dyl.
DoD6: Trudvang. Nordisk-inspererad fantasy. Vet inte så mkt om världen förutom ett äventyr. Du kan alltid kolla in <A TARGET=dod HREF=http://www.riotminds.com/dod.html>speltillverkarnas</A> hemsida.

Personligen så använder jag en hybrid mellan EDD/DoD'91/husregler för spelande i Ereb Altor.

<B>Bela</B>s påstående om att det är DoDs regler orealistiskt får denne stå för själv. För mig beror det på SL:n.

/[color:green]Han</font color=green> som inte sade nå't om att DoD från början är en direkt översättning av ett engelsk rollspel

Azagthoth

Myrmidon
I Expert står alla regler man behöver för att kunna spela ett rollspel.

Om man då struntar i att vissa färdigheter och besvärjelser inte är beskrivna (mer än "se grundboken sidan xxx") och att man inte har några som helst tärningskombinationer för varelser så... Finns säkert fler saker som tas upp i "grundboken" som inte är med i Experts två böcker, men klockan är för tusan knappt sju på morgonen, hjärnan börjar inte fungera än på ett par timmar.

/Azagthoth

Runde Rolf

Swordsman
inte elakt...

... jag har bara spelat 91:an, Chronopia och nya så jag vet inte för mycket om allt det andra som många tydligen verkar anse är det "riktiga" DoD.
Tack för hjälpen!

En hjälte väljer inte sitt öde, ödet väljer honom.

Hasse

Hero
Re: inte elakt...

"... jag har bara spelat 91:an, Chronopia och nya så jag vet inte för mycket om allt det andra som många tydligen verkar anse är det "riktiga" DoD. "

Tycker jag att du inte skall vara ledsen över det finns,IMHO, inget riktigt DoD utan alla versioner är lika riktiga och jag började spela innan EDD fanns.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

mishk

Veteran
är det inte tre böcker (en blå en grön och en svart)

mishk

love is the answer, you got to let it flow

Hasse

Hero
"är det inte tre böcker (en blå en grön och en svart)"

Jo om du pratar DoD2 + EDD. Just nu är det annars en inbunden bok från Riotminds som är grön i grunden med en bild av Paul Bonner på framsidan.

OBS, vill inte ha en diskussion i de olika versionernas kvaliteter.

Hasse

Pink Floyd

Hasse

Hero
Re: vad är EDD

EDD=Drakar och Demoner Expert. Kom -85 och var en expansion till andra utgåvan av DoD, även förkortat till DoD2.

Hasse

Pink Floyd

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>mer än 'se grundboken sidan xxx')</EM>"
Detta tänkte jag på att skriva men glömde det.. Typiskt..

Angående varelserna. Helt rätt. Men det blir kanske lite fattigt om man bara kör med varelserna i den svarta boken.

/[color:green]Han</font color=green> som är uppväxt med monsterböckerna och glömde det med varelserna.