Rickard
Urverk speldesign
Jag vill testa lite nya saker som spelledare, när jag väl orkar sätta igång och spelleda igen (InSpectres räknas inte). Vad är du mest nöjd med som spelledare och hur yttrar det sig under spelmötet? Har du något knep att lära ut för att få fram det du är nöjd med?
För mig är det hur jag "berättar historien", alltså hur jag använder mig av tekniker för att beskriva saker på ett annorlunda sätt och få ett varierat flöde i scenariet. Varje gång jag ska hitta på ett scenario så funderar jag på hur jag ska lägga upp beskrivandet. Jag försöker få fram stämningar genom att tänka på ett visst sätt när jag beskriver (exempel: allting ska tolkas negativt - hur kan vacker tolkas negativt?). Jag försöker beskriva från andra perspektiv än objektivt från rollpersonernas (från luffarens perspektiv, från helikopterpilotens, från råttans). Jag lägger upp scenariot genom att börja i slutet och sedan får spelarna spela ut hur de kom till just den punkten i scenariot. Det blir en sorts problemlösande samberättande för spelarna.
/Han som undanber svar som "jag är kass som spelledare och har inga fördelar"
För mig är det hur jag "berättar historien", alltså hur jag använder mig av tekniker för att beskriva saker på ett annorlunda sätt och få ett varierat flöde i scenariet. Varje gång jag ska hitta på ett scenario så funderar jag på hur jag ska lägga upp beskrivandet. Jag försöker få fram stämningar genom att tänka på ett visst sätt när jag beskriver (exempel: allting ska tolkas negativt - hur kan vacker tolkas negativt?). Jag försöker beskriva från andra perspektiv än objektivt från rollpersonernas (från luffarens perspektiv, från helikopterpilotens, från råttans). Jag lägger upp scenariot genom att börja i slutet och sedan får spelarna spela ut hur de kom till just den punkten i scenariot. Det blir en sorts problemlösande samberättande för spelarna.
/Han som undanber svar som "jag är kass som spelledare och har inga fördelar"