Nekromanti Vad är egentligen cyberpunk?

S-A-S

Veteran
Re: Religion [OT]

För en sisådär 350 år sedan hade jag instämt till den slutsattsen jag med. Men idag är det väl bara att konstatera att du helt enkellt inte är så insiktsfull som du borde kunna vara.

med den kännedom vi skaffat oss om vår omvärld denom fysiken, kvantmekaniken, astrono-fysiken samt kirurgin, neurologin, neuronerna och de neurala funktionerna som genererar det som vi upplever som jaget så finns det ingen annan ursäkt än bristande kunskap och insikt för att fortsätta vara religös.

Brist på konkreta bevis säger du medans det står klart att religon från att ha varit ett stabilt fundament - guds ord himselfs nu mera hänger på den lösatråden att "det ni bara kan säga med 99.99% sannolikhet inte nödvändigtvis behöver vara sant - därför finns just våran gud som inte alls nedtecknades av en galen semit med solsting som tyckte det var fräckt att äta ett helstekt orensat lam varje vecka" Nu är det inte så att dagens kristna tror på mer än de tycker är bekvämt men låt mig ändå citera ett random stycka jag slår upp ur den heliga djävla boken så att forumisterna som inte bemödat läsa den får ta del av HERRENS ord.

"4 Mos. 28:11

28 kapitlet

Lagar om de dagliga offren och högtidsoffren.

Och HERREN talade till Mose och sade:
Bjud Israels barn och säg till dem: Mina offer, det som är min spis av mina eldsoffer, en välbehaglig lukt för mig, dem skolen I akta på, så att I offren dem åt mig på bestämd tid.
Och säg till dem: Detta är vad I skolen offra HERREN såsom eldsoffer: två årsgamla felfria lamm till brännoffer för var dag beständigt."

Ja så vad kan vi lära av detta? Jo att den kristna guden gillar att bonga brinnande lamm - dessutom ska det inte vara några retards - den kristna guden röker alltså bara premium...

jag lovade ju att inte imundiga ordet "vansinne" men, men...

Olle Linge

Snigel
Re: Religion [OT]

Jag är inte religiös på något sätt, men jag ser absolut ingen motsättning mellan religion och dagens samhället. Bara för att vi bevisat en massa saker om vår fysiska värld, hindrar inte det tron på en gud av något slag. Jag vill inte kalla zen / taoism för religion, men det synsättet passar fortfarande alldels utmärkt ihop med dagens verklighet, utan att man behöver brista i insikt, snarare tvärtom. Det är ungefär vad jag tror på, men steget därifrån till att personifiera det bakomliggande till en gud är inte speciellt långt och jag ser i en sådan religion inga motsägningar alls med vår tids vetenskap.

Nu finns det ju många andra religioner, eller livsåskådningar eller vad vi vill kalla det, men att alla kristna idag tolkar bibeln på det bokstavliga sätt du gör är ju bara puckat. Själv är jag helt övertygad om att bibeln är en produkt av sin tid. Texterna är författade av människor som trodde på något och tolkade det på sitt sätt. Idag finns det andra människor som känner samma sak och tror på det, men de har givetvis andra sätt att uttrycka sig på eftersom samhället förändrar sig. Att döma ut allt detta till bristande instikt är just det, ett tecken på bristande insikt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Tråden flyttas

Tråden har inget med Neotech att göra och flyttas således till ett mer passande forum, nämligen rollspelarkultur-forumet.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Religiöst vanvett (spoiler: Ghost in the Shell

Detta i samband med att puppetmaster säger "We have been subordinate only to a few functions... But now it's time to cast off all restrictions and shells, and to a higher level system"
Eller som Paulus uttryckte saken: "For now we see through a glass, darkly, but then face to face: now I know in part; but then I shall know even as also I am known." Fast han var ju religiös, så han räknas kanske inte...

G

Guest

Guest
Jag ber er...

...på ett vänligt sätt nu att inte fortsätta denna diskussion, om ni är intresserade av att prata om religion på detta sätt så gör det genom privata meddelanden till varandra.

Detta är off-topic och har ingenting att göra på detta forum.

Tack.

Mask_UBBT

Hero
Men lägg ner...

"Men låt det dock innan dess vara sagt att jag i egenskap av studier av världsreligonerna och dess historia med kristendomen i fokus samt sträckläsning av biblen kan säga att det ord som enligt SAOL's språkliga definitioner kliniskt stämmer mest överens med fenomentet religon utgör är just termen "vanvett" enligt min ytterst medvetna strävan efter sanningsenlighet i alla frågor jag propagerar för. "

Personligen tycker jag att du är lika insnöad som alla människor som hävdar att gudomligheter för ett faktum existerar. Att vara ateist liksom att säga att gud eller något annat är på ett visst sätt är att tala om saker som är omöjligt för människor att vara säkra på. Om en gud existerar, hurfan kan människor vara säkra på hur denne gör det? Om en gud inte existerar, hur kan människor vara säkra på det? I bägge fallen hävdar sig människor vara kapabla att förstå allt, och, newsflash, så är inte fallet.

Man är inte religiös för att man är dum, ignorant eller något annat. Det är ett val, helt enkelt. Vissa väljer att ha ateismen som trosuppfattning, andra tar någon annans uppfattningar till sina egna. Personligen väljer jag att ha trosuppfattningen att jag inte är allvetande, och alltså kan jag inte utesluta möjligheten att det finns mer i välrden än vad jag ser framför mig. Och det är inte din sak att dömma min trosuppfattning, för det är mitt val, och om du är såpass självgod att du sätter din trosuppfattning över min så är det din huvudvärk, och ingen vinner på att du delar med dig av den.

Folk tycker inte som du. Big deal. Det finns inte någon uppfattning som delas och acceteras av alla människor i världen. Tack och lov! Om du vägrar acceptera det och respektera andras val så är du av samma skrot och korn som alla religiösa fundamentalister igenom historien, från korstågsriddare till talibaner.

Nog nu.

/Mask - ex-ateist

edit; ups, läste att jhonny satt punkt för disskutionen... sorry...

Olle Linge

Snigel
Jag ber om ursäkt, men...

....jag blir lite upprörd när folk sätter sig över andras värderingar, men jag lägger ned nu, du har förstås helt rätt. Öppna ett religionsforum på wrnu? :gremlaugh:

G

Guest

Guest
Re: Jag ber om ursäkt, men...

Jag förstår att man kan bli upprörd men man kanske bör inse att man sällan eller aldrig kan få människor att ändra på sig. Tyvärr eller tack och lov - det är upp till var och en. Haha, ett religionsforum här - tack men nej tack... :gremwink:

Det finns gott om sådana på nätet redan... :gremsmile:

Men som sagt - streck i debatten.

Troberg

Sinister eater
OT, men what the heck...

Jag förstår att man kan bli upprörd men man kanske bör inse att man sällan eller aldrig kan få människor att ändra på sig. Tyvärr eller tack och lov - det är upp till var och en. Haha, ett religionsforum här - tack men nej tack... :gremwink:
Dessutom är ju frågan utredd nu. Det finns en gud!

<----------- Need I say more?

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Hybris utan like! *Asg*

Vem drogade du ner / mutade för att få den där titeln?!? :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Re: Hybris utan like! *Asg*

Vem drogade du ner / mutade för att få den där titeln?!?
Det var nog mitt 8500ade inlägg som gjorde det (och att jag hotade att avslöja att Yassilus har Gardener inlåst i källaren).

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Mysteriet tätnar... [OT]

"(och att jag hotade att avslöja att Yassilus har Gardener inlåst i källaren)."

Verkligen..? :gremlaugh: Vem var då den olycklige jag stal öl av igår månntro? En simulacrum kanske.. Doppelgänger... *Kontemplerar vidare*

Ackerfors

Alas, your rapids!
Schhhh! [OT]

"Vem var då den olycklige jag stal öl av igår månntro?"

Det var en av mina Gardener-kloner som rymde från kemikaliefabriken...

Eller...Öhm... Jag menar... Skippa OT:et är ni snälla...

Olle Linge

Snigel
Intressant!

Mycket intressant läsning, båda två. Personligen tycker jag väl inte att genren är död förens folk slutar läsa den och uppskatta den. Som jag nämnt tidigare håller jag på läsa om "Do androids dream of electric shepp?" och jag blir så sjukt inspirerad att dra igång en rollspelskampanj i en sådan värld (håller på jobbar på det redan til och med) :gremgrin: