Själv är jag barnsligt förtjust i hur det funkar i Reign: Där får varje spelare välja fritt om hen vill handla för poäng, slumpa, eller någon kombination. Grejen är nämligen att alla rollpersoner man kan slumpa fram skulle ha kostat exakt lika mycket att bygga för poäng*. Det är en finess med hur tärningsmekaniken fungerar. Det känns som det bästa av två världar, tycker jag, men jag har inte sett något liknande i något annat spel.
* Det finns ett litet undantag, som är att om man slår fram typ Konungens Personlige Skomakare™ eller vad det nu var, så hade den egentligen varit lite för dyr för att köpa om man hade valt att handla för poäng … »But come on, it's cobbler.«
* Det finns ett litet undantag, som är att om man slår fram typ Konungens Personlige Skomakare™ eller vad det nu var, så hade den egentligen varit lite för dyr för att köpa om man hade valt att handla för poäng … »But come on, it's cobbler.«