Nekromanti Vad är en Ipod?

Arfert

Facit
jag är ju iofs normalt en teknikfreak som gillar allt det senaste.. men inte mobiler.. de är helt enkelt för dåliga på det de gör.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Frälsaren är inte iPod.

iPhone är hypad nog, så jag ville bara visa vad den faktiskt saknar (och jag tror den saknar en hel del mer). Självklart fattar jag att det är interfacet som är grejen, men det räcker inte för mig. Jag vet också att den nog kommer i 3G-version i Europa - hoppas bara de fattat att det är HSDPA som gäller just nu, inget klent vanilj-3G.

Version 2.0 av iPhone skall jag överväga att skaffa. Å andra sidan jobbar jag för en viss ägare till en viss svensk-japansk mobiltelefonstillverkare där man inte gillar att man springer runt med fel märke på telefonen :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
Jag köpte en SE M600i och är sjukt nöjd. En smartphone som kör Symbian, så man kan få den att göra lite allt möjligt. Jag har försökt fulhacka och få den att synka med Sunbird, men fick det aldrig att funka ordentligt.

Det bästa med hela mobilen är att den inte har någon kamera (men bra färgskärm så man kan ta emot MMS) och att den har helschysst batterilivslängd samt ett QWERTY-tangentbord. Man kan köra mp3:or som ringsignaler och lägga in egen bakgrundsbild i "grundläget", om man behöver tillfredsställa sin inre fjortis. :gremgrin:

Arfert

Facit
jag vet, jag har en sån jag med. Men är ändå inte nöjd. :gremgrin:

fast MMS hatar jag... har aldrig skickat nåt sånt och den som skickar till mig får spö. Skicka ett email istället.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Frälsaren är inte iPod.

Jag är tvärtom. Jag älskar min nya manick. Jag avskyr att släpa runt på en massa olika maskiner, sladdar, laddare och helvetets påhitt. Nu har jag en maskin som klarar det jag önskar; Internet, Musik, Ringa/SMS, GPS, Office, Kamera - allt i ett smidigt format.
Jag "släpar runt" på tre maskiner. Min Psion (som spöar alla andra handdatorer jag testat - den du länkade till har ju inte ens tangentbord), min mobil, och eventuellt min mp3-spelare om jag känner att jag behöver den... Internet har jag ändå tillgång till hemma (det är bara bra för mig att inte ha det överallt), musik klarar jag mig utan större delen av tiden (men skulle jag känna att jag behövde, så har jag min mp3-spelare), ringa/SMS är det enda jag vill ha ut av min mobil, GPS är jag inte det minsta intresserad av, Office har jag på min Psion, och kamera känner jag definitivt inte att jag behöver.

Jag skulle aldrig kunna använda en handdatorliknande mojj utan tangentbord. Och på de flesta moderna varianter brukar detta innebära att man likförbaskat får släpa med sig ett externt tangentbord...

Kort sagt - vill jag knäppa kort, så vill jag använda en apparat som är bra på att ta kort (dvs, systemkamera, gärna digital men definitivt med alla finesser man vill ha från en systemkamera som skärpedjup, slutartid, etc). Vill jag skriva dokument, så vill jag använda en apparat som är bra på det. Jag ser ingen poäng i att skaffa något som försöker göra alltihop halvhyfsat.

krank

Går ondskans ärenden
allvarligt.. finns det NÅN spelare som är mer minimalistisk än iPod?
Den vanliga iPoden har väl skit som färgskärm, och är en rätt stor klump? Den mp3-spelare jag har är vagt cylinderformad och får plats i min knutna näve. Den är marginellt större än en nyckelring. Det är lagom. Mer behövs inte.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Baha, humbug [ANT]

Det som verkligen saknas i dagens samhälle är tripods. Vem skulle inte bli lycklig med en sådan?

Johan K

Gammal & dryg
Varför bära omkring på två prylar när det räcker med en?
Bra fråga, är ju bättre isåfall att ha allt sammlat så att säga..
Å´andra sidan så är jag en sådandär tråkmåns som inte har så mycket musik att det enns skulle fylla en IPod light enns... =)
Så för min del så klarar jag mig alldelels utmärkt med min 256 meg MP3-spelare... =)

/ Johan K, som för övrigt undar varför man ska trycka in en massa jox i telefonerna nuförtiden..

Mattis

Swordsman
En iPod är något dyrt.

Häromveckan fick jag hem ett reklamblad från ElGiganten. Där kunde man köpa en Creative Nano/Muvo/svart pryl med 2 gb för 499 eller en iPod Nano med 2 gb för 1499. Skillnaden var att Creativespelaren kräver varken sladd eller mjukvara.

Tibbelin

Warrior
Re: En iPod är något dyrt.

Det är därför man vinner sin och sedan aldrig går någonstans utan den.

/extrem ipod-missbrukare

krank

Går ondskans ärenden

Skillnaden var att Creativespelaren kräver varken sladd eller mjukvara.
...Dessutom gissar jag att Creativespelaren kan fungera som USB-minne dessutom =)

ripperdoc

Myrmidon

Självklart finns det många prylar som är billigare än iPod. Apple har aldrig och kommer nog aldrig utge sig för att vara ett budgetmärke (vilket Creative på många sätt är). Creative har fler funktioner på sina prylar, iRiver har det med (men de senare är dyrare).

Så iPod är som alla andra märkesvaror mer utstickande, dyrare och har mycket mer (oftast gratis) PR. Att den sedan lyckats bli var mans egendom i USA är imponerande.

iPod är dock väldigt enkel att handha, och vill man göra det svårare för sig så går det utmärkt att ex. använda det som USB-minne. Man kan köra Linux på iPod, Doom på iPod, etc, etc. Man kan klara sig utan att någonsin installera iTunes och man kan cracka DRM:et på iTunes-musik. Just eftersom så löjligt många köper iPod finns en enormt kraftfull "moddar-marknad". Det hittar man inte lika lätt till mindre märken.

Själv köpte jag min 60-giggare helt enkelt för att jag behövde så mycket utrymme, och iPod hade den i minst format (dessutom med ruggigt bra video som bonus). Det är trist att den saknar FM-radio, inspelning och optisk ut, något jag skulle värdera när jag behöver köpa ny spelare.

Johan K

Gammal & dryg

Det är därför man vinner sin och sedan aldrig går någonstans utan den.
Ahaaa, det är så man ska göra.. :gremlaugh:
Tror jag faktsitk ska ta & få tummen ur & vara med i nån sådan tävling. Att köpa en iPod lär jag nog inte ha råd med tyvärr.

Marcus J

Hero

Jag har använt min Ipod Mini som USB-minne i flera år, så där förstår jag inte hur du menar.

/Marcus

Arfert

Facit

Samma här... en kul kuriosagrej är att Peter Jackson tog med hela färdiga skarpa versionen av Sagan om ringen-filmen på sin ipod, när han flög till USA för att visa den för filmbolaget första gången. Han använde den som en vanlig flyttbar hårddisk alltså.

Har polare som har en backup på OSX installerat på sin iPod, och kan boota från den.

Det finns mycket dumheter som sägs och skrivs om ipod av mac-hatare som inte orkar kolla fakta.

De vanligaste två missuppfattningarna är att man:

1. Inte kan spela MP3 på sin ipod, utan bara kopieringskyddad musik från iTunes. Vilket är totalt missuppfattat. Man kan spela vilka MP3 man vill (och andra format).

2. Att man inte kan ordna/sortera sin musik som man vill i olika mappar på sin hårddisk. Det går också bra, bara att kryssa i en ruta, så ligger allt kvar där man vill ha det. iTunes/podden kan använda musiken ändå, och flyttar inget.

krank

Går ondskans ärenden

Han använde den som en vanlig flyttbar hårddisk alltså.
Hade maskinen altså (som vettiga mp3-spelare) ett USB-uttag, eller var han tvungen att ha en extrakabelhärva med sig?

1. Inte kan spela MP3 på sin ipod, utan bara kopieringskyddad musik från iTunes. Vilket är totalt missuppfattat. Man kan spela vilka MP3 man vill (och andra format).
Jag har inte påstått att man inte kan spela mp3's. Jag menar däremot helt klart att det finns betydligt mer prisvärda spelare.

2. Att man inte kan ordna/sortera sin musik som man vill i olika mappar på sin hårddisk.
OK, antingen missade jag funktionen eller så har den tillkommit sedan senast jag testade programmet. Mina huvudinvändningar - överdriven eyecandy, systemresurser, laddningstid - kvarstår.

Arfert

Facit

jag pratade om allmänna missuppfattningar om itunes/ipod, inte om just dig, krank.

Eftersom det var några år sen borde jackson haft en tidig ipod, som hade firewire, inte usb. Ändringen till Usb kom när poddarna även släpptes för PC, i början var det bara mac som gällde.

Saxifrage

Hero

Självklart finns det många prylar som är billigare än iPod. Apple har aldrig och kommer nog aldrig utge sig för att vara ett budgetmärke (vilket Creative på många sätt är).

Det intressanta är, tycker jag, vilken betydelse man lägger i "budget". Jens of Sweden betraktades inte heller som ett budgetmärke, tvärtom. Jag såg en intervju med Jens på TV, där han förklarade hur han hade byggt upp sitt varumärke: han köpte billiga koreanska spelare och försåg dem med ett designat skal, och så hade han skapat ett "lyxmärke".

Om dyrare märken innebär bättre kvalitet så betalar jag gärna för det, men snygga skal på fulelektronik kan ju kvitta. Frågan är alltså, är iPod dyrare pga kvalitet eller pga design?

ripperdoc

Myrmidon

Mest design, men även kvalitet. Däremot inte funktioner. De flesta budgetelektronikprylarna, Mp3-spelare och annat, har många funktioner med lägre kvalitet och design. iPod har inte lika många funktioner, men bättre design och såvitt jag själv kan bedöma, bättre kvalitet. Just kvalitet är dock svårt att bedöma utan att ta fram reparationsstatistik, och det lär vi inte ha tillgång till :gremsmile:

För egen del var det en sådan enkel sak att man med iPod fick mer GB i mindre format/vikt än de övriga hårddisk-baserade spelarna (och det är ganska få). Jag kan inte fatta hur man skulle klara sig utan 30+ GB, men det är bara lilla jag :gremsmile: