Nekromanti Vad är en kobold?

G

Guest

Guest
Vissa påstår att det är en spelare som struntar i personlighet och bakgrund andra att det är en spelare som endast bryr sig om vapen och utrustning och en tredje att det är en spelare som bara bryr sig om höga värden på attribut och färdigheter.

Kanske är det en blandning av alla dessa tre eller räcker det med att ett av exemplen uppfylls?



Mäster Azazel
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Kanske är det en blandning av alla dessa tre eller räcker det med att ett av exemplen uppfylls?</I>

Koboldiskhet är väl en fråga om <I>attityden</I> till spelandet mer än om enskilda symptom. En kobold är inte intresserad av att ha en tredimensionell och intressant rollperson; han vill ha en så <I>cool</I> gubbe som möjligt, som ska vara så <I>bra</I> som möjligt från början och sen bli så mycket <I>bättre</I> som möjligt.
     Däremot håller jag inte med om att bakgrund och personbeskrivning skulle vara en förutsättning för en intressant karaktär; det går mycket väl att spela utan sånt.

Och som sagt, ordet har ändrat betydelse med åren. Förr betydde det en <I>ung</I> spelare (typ, under gymnasieålder) kort och gott. Därav namnet - kobolder är småväxta.

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Man är väll lite koboltisk om man har någon av dessa saker som du nämner. Ju mer kobolitisk man är desto mer bryr man sig om alla dessa atribut och färtigheter.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 
G

Guest

Guest
Det här inlägget har inget med EON att göra och förflyttas därför till rollspels forumet. Jag kan även ge tips om att söka på just ordet "kobold" i rollspels forumet för att få upp äldre trådar som handlar om just samma sak.


//Johnny


---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En kobold är en småväxt (under en meter) reptilisk humanoid med hundliknande drag. De anser sig själva vara rättmätiga arvtagare till drakarna, och föredrar att bo under marken. Kobolder är bra på gruvdrift och annat som har att göra med urholkning av berg, och är arvfiender med gnomerna. Att ge sig in i ett koboldnäste kan vara riktigt farligt - även om en enskild kobold inte är så farlig så är de kända för sin påhittighet och sin färdighet i fällbyggande.



Eller menade du kobold på något annat sätt? ;)

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Mothugg

Vad är det för fel på att göra en så cool rollperson som möjligt? Jag gör ofta rollpersoner för att jag ska tycka att de är coola. Det ser jag inget negativt i. En kobolt gör endast sin rollperson för att han ska vara duktig (oftast på att slåss). Inte för att den ska vara intressant.

/Genesis, som nyss köpt Shadowrun... WOW!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Mothugg

<I>Vad är det för fel på att göra en så cool rollperson som möjligt? Jag gör ofta rollpersoner för att jag ska tycka att de är coola. Det ser jag inget negativt i. En kobolt gör endast sin rollperson för att han ska vara duktig (oftast på att slåss). Inte för att den ska vara intressant.</I>

Svarade du inte just på din egen fråga? Det är skillnad på att göra en figur som är <I>cool</I> och att göra en som är <I>så cool som möjligt</I> - när det dyker upp ännu en RP som är son till en demon och en mörkeralv, och har växt upp i ett underjordiskt tempel tränandes med sitt taggiga svarta svärd 23 timmar om dygnet sen han var tre år, så är han inte speciellt intressant... men han är <I>coolare</I> än din gubbe. (-:

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Va?

En kobold är ju en spelare som spelar "koboldigt" (Typ lastar en skogsalv full med mithrilpansar och köper precis exakt styrka för att få maximal skadebonus. Och namnet kommer ju från små blåa tomtar. (Koboldblå du vet.)

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Va?

I rollspelssammanhang kommer termen kobold från D&D-monstret kobold, som är liten och tämligen klen - en lämplig jämförelse i Drakar och Demoner är Svartnisse. D&D-monstret i sin tur har sina rötter i tyska gruvtomtar, men det är rätt irrelevant.

Det användningsområde du tänker på kommer av att spelstilen i fråga oftast utövas av yngre spelare, som är lite mindre och klenare, och därför en gång i tiden liknades vid kobolder. En tidigare variant på det hela var att kobold helt enkelt betydde ung spelare/nybörjare, och inte hade något direkt att göra med att man gillar att spela übermenchen.

Dessutom heter det kobolTblå.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Tillägg för de som vill bli bildade

D&D-monstret i sin tur har sina rötter i tyska gruvtomtar, men det är rätt irrelevant.
...
Dessutom heter det kobolTblå.


Som en intressant kommentar kan berättas att metallen kobolt (som i sin tur gett upphov till "koboltblå") är döpt efter de tyska gruvtomtarna. Kul va?

Ridijeck
mannen med besserwisserfasonerna
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Bakgrund och personbeskrivning:
Som påpekats av bla Robin Laws och andra RPG-konstruktörer är det inget som helst fel att inte ha dylikt FRÅN BÖRJAN. Tänk efter: Om man skriver 10 sidor bakgrund, hur mycket av det kommer du att inkorporera i din RP under spelmötena? Ärligt talat? Utan att alla måste läsa dina 10 sidor (och hur fasen har de andra RP så detaöljerad koll på din bakgrund?) eller att du ägnar varje sekund av spelandet utan att kommentera saker på ett sätt som drar in din RPs bakgrund (och, mao, skiftar hela kampanjfokuset till just DIN RP på bekostnad av alla andras, vilket är minst lika störande som en arketypisk "kobold" - vad hans övermäktiga RP gör är just att suga åt sig "screen time" från alla andra spelares RP och förstöra för dem).

Bättre då att ha ett fåtal lätt igenkännliga "gimmicks" för sin RP och sedan introducera dem i den takt kampanjen tillåter. Och i sådana fall, varför inte _komma på dem_ efter hand, när man får idéer utifrån den kampanjverklighet RP vistas i?

Erik
 
Top