Nekromanti Vad är en T20?

westernamatör

Veteran
Hej!

Jag är en westernamatör som aldrig har spelat rollspel förut.
Jag undrar bara vad en oregelbunden T20 är för tärning.

Feuflux

omjonasson.se
Gissar på vad en T20 är

Jag undrar bara vad en oregelbunden T20 är för tärning

Ja du, en vanlig T20 är en tärning med 20 sidor där alla sidor är trianglar och lika stora... så min gissning på vad en oregelbunden T20 är blir nåt i stil med: en tärning med 20 sidor som inte är likadant utformade. Hur den skulle se ut vete fåglarna. Tror inte jag hört begreppet innan så det är säkert nån Western-term och så har jag gjort bort mig igen. /images/icons/smile.gif

Storuggla

Champion
Sanningen enligt Storuggla

Jag undrar bara vad en oregelbunden T20 är för tärning

Om inte jag missminner mig så är obegränsad t20 en Westernterm för en t20 som man rullar fint på bordet. Slår man 20 så rullar man den igen och lägger TILL! Som exempel: Röjjar-Robban slår tärningen och får 20. "Jippie!" utropar Röjjar-Robban och slår en gång till. 14, visar tärningen. 20+14 grunnar Röjjar-Robban på ett tag innan hans spelledare, Elaka Elin, berättar att det blir 34. ^_^

Storuggla, hoppas han minns rätt nu.

Storuggla

Champion
Öhh... nä?

Dvs, presic som OBt6 system i tex. Viking, Eon och NeoTech :gremsmile:

Umm, men nej. Nu blir jag ÄNNU mer förvirrad! Så här trodde jag att det låg till:
Western: Man slår sin t20, får man 20 så slår man igen och adderar resultaten.
Neotech, Eon, yadda yadda yadda: Man slår sin t6, får en sexa, slår två nya tärningar istället för sexan. /images/icons/hairy.gif

Nu blir jag ledsen i ögat här, har jag fått allting om bakfoten?

Storuggla, nervös

Staffan

Myrmidon
Re: Öhh... nä?

Du har helt rätt angående Eon m fl i alla fall. Jag har bara spelat Western två gånger (en gång gamla, en gång nya) så jag minns inte så noga hur just det fungerade. Däremot så vet jag att finns många andra spel som funkar enligt samma princip (slå om och lägg till vid max-värde), bland andra Shadowrun, Earthdawn och TORG (där man slår om både 10:or och 20:or på sin T20, i alla fall om man är på hjältenivå och har färdigheten, annars bara på 10:or eller inte alls).