Vad är ert förhållande på prepptid/speltid för köpescenarion?

luddwig

Lawful evil
Skarpskytten;n339898 said:
Tyvärr har jag hittills hittat noll personer i hålan jag bor i med genuint OSR-intresse, så: DnD5. Vi har kul, men jag kämpar verkligen med att orka plugga regler, fluff och preppa.
:sad:

Bifur

Veteran
Khan;n339895 said:
Ligans korta äventyrsplatser till MÅ0 är ofantligt mycket lättare att ta till sig. Där har jag spellett med bara en genomläsning i bagaget och påläsning under spelets gång för att fixa detaljerna. Flyter jättefint, men det är ju äventyr skrivna för att kunna göra så med.
Precis, att SLa M0 kräver faktiskt så lite prepp att jag måste hitta andra äventyr att pilla med under tiden kampanjen pågår. Eller nu har jag ju Mörkrets moder att ta tag i så då känns det bra igen. Kan tänka mig att Svärdets sång är åt det hållet också, i alla fall ger äventyrsplatserna de intrycket.

Är du Feuflux sugen på ToC vill jag puffa lite för Arkham Detetive Tales som jag tyckte både var bra (flera av scenarion i alla fall) och välstrukturerade. Varje scenario är typ 15 sidor dessutom. Jag spelade inte dem med originalregler men tror inte det påverkar hur de är att SLa. Du kan få mina flödescheman om du vill.

.113

Swashbuckler
Feuflux;n339891 said:
Tack för era svar. Eller ja, tack och tack, ni bekräftar ju att det krävs alldeles för mycket prepp för att spelleda köpeäventyr... :sad:
Likt dig är jag en småbarnspappa med ungefär samma inställning, jag föredrar att hitta på egna saker för då behöver jag ingen prepp alls! Eller ja. Pyttelite. Ibland.

Köpes äventyr tycker jag på ett sätt skulle vara en bild på ett monster, med viktiga stats under (inte alla stats det är onödigt) och en liten halvtecknad karta bredvid med en grotta på där det är en pil som visar "där är monstret" samt en lista på x antal guld och vilket roligt föremål som kan finnas där.

Men på ett mycket mer annat sätt så skulle jag ju aldrig köpa ett äventyr som var så dåligt. Men det är ungefär så långt jag har tid och ork att preppa.

Med det sagt har jag kört igenom nästan hela mutant år noll kampanjen! Den körde jag å andra sidan helt random med att slå fram antal hot och artefakter i varje område, sen tolkade jag det tydligen helt underbart. Men alla utom en rackare dog hela tiden. De hittade dessutom till den hemliga platsen några gånger när gruppen var uppdelad i 2 men de som hittade den dog varje gång på vägen tillbaka för att de var klantiga eller fumlade. Som första gången bara en vet om det och använder nån eld mutation mot en fiende de egentligen visste var där men inte kom runt pga fummel... Och denne fumlade och brann upp själv.

Det var väldigt roligt att spela igenom kampanjen även om de dog ut pga mutant brist i byn. Så iaf en sån kampanj kan ju vara värd kolla in. Gick att slumpa allt från start till slut, med mycket olika att få fram.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Mitt tips är väl att välja något som man verkligen längtar efter att grotta ner sig i, och annars låta nån annan spelleda!

Hälsar

Christian

Feuflux

omjonasson.se
Bifur;n339902 said:
Är du Feuflux sugen på ToC vill jag puffa lite för Arkham Detetive Tales som jag tyckte både var bra (flera av scenarion i alla fall) och välstrukturerade. Varje scenario är typ 15 sidor dessutom. Jag spelade inte dem med originalregler men tror inte det påverkar hur de är att SLa. Du kan få mina flödescheman om du vill.
Du får jättegärna PMa flödesscheman, tack! Håller faktiskt på att spana in The Kidnapping i Arkham Detetive Tales just nu. Det började bra men blev lite rörigt med alla medlemmar i Barrett gang att hålla koll på hur de rör sig. Har inte läst detaljerat längre än så än.

bortom12e

Swordsman
Fiktionslek;n339904 said:
Mitt tips är väl att välja något som man verkligen längtar efter att grotta ner sig i, och annars låta nån annan spelleda!

Hälsar

Christian
+1

.113

Swashbuckler
Fiktionslek;n339904 said:

Hälsar

Christian
(eller bara hitta på allt!)

Tre solar

Hero
Jag är nog hyfsat effektiv, typ 1:1 om vi bara räknar äventyret som spelas. Men samtidigt lägger jag säkert tre gånger så mycket tid på att läsa omdömen om äventyr, skumma dem, och bestämma mig för att inte spela dem. Om det räknas in är förhållandet mycket sämre.

Så problemet med prepp för mig är att den prepp jag gillar - läsa och förbereda ett äventyr jag vill spelleda - är så liten del av den totala preppen

Feuflux

omjonasson.se
.113;n339909 said:
(eller bara hitta på allt!)
Ja det är ju så jag brukar göra, dvs jag är inte så van vid köpeäventyr. :)
På senare år har mina äventyr typ varit punktlistor med händelser/platser, någon slags idé om vad äventyret/uppdraget går ut på och sen improviserar jag resten. Det känns dock som om Gumshoe är fel val för improvisation och att det bygger på väl planerade ledtrådar att bygga vidare utifrån. Men nu var jag ju sugen på Trail of Cthulhu! Fast lat.

.113

Swashbuckler
Feuflux;n339970 said:
Ja det är ju så jag brukar göra, dvs jag är inte så van vid köpeäventyr. :)
På senare år har mina äventyr typ varit punktlistor med händelser/platser, någon slags idé om vad äventyret/uppdraget går ut på och sen improviserar jag resten. Det känns dock som om Gumshoe är fel val för improvisation och att det bygger på väl planerade ledtrådar att bygga vidare utifrån. Men nu var jag ju sugen på Trail of Cthulhu! Fast lat.
Du preppar ju mer än mig ;D

Men jag förstår dig, och jag har flera gånger velat köra tex färdiga kampanjer, tex curse of strahd och andra, men skippat det för att jag varken har tid eller ork att plugga in mig på allt.

Men men, i framtiden kanske jag har mer tid för prepp, som tur är verkar jag vara rätt bra på att hitta på saker, så det funkar just nu