Nekromanti Vad är ett äventyr värt?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Här fanns en intressant artikel om vad en äventyrsskribent kan tänka sig tjäna på att sälja äventyr, och vad det kan innebära i timlön för arbetet.

Min egen erfarenhet kommer egentligen bara från äventyret Proteus Sinking, som jag tjänat i runda slängar $2 per timme nedlagt arbete på. Kanske lite mer, för jag kommer ärligt talat inte ihåg hur många timmar jag lade på att skriva det. Det sålde jag på rpgnow/drivethrurpg och delade vinsten med Geoffrey McKinney, som agerade redaktör och skötte större delen av marknadsföringen. Jag fick själv 30% av försäljningsvärdet, efter att rpgnow och McKinney tagit sina delar.

Vad har ni för tankar kring det här?

God45

#PrayersForBahakan
Oh my god, Adamantine Chef är 16 sidor utan mycket text på dem och han tog mer än 40 timmar på sig att skriva det?! Det är helt galet. Eller ritade han bilderna och grejer också på den tiden? För han skriver att han skriver ett 4 timmars scenario på mer än 40 timmar senare också.

Fuck. Alltså, mina äventyr tar inte så lång tid att skriva. De som måste dö tog 14 timmar att skriva, med rättstavning och att strukturera om hela äventyret. Det är lite över 10k ord och har en beräknad speltid på sju spelsessioner eller 17 och en halv timme.

Jag skrev 4000 ord till nästa våning på min mega dungeon, vilket ändå är typ 5 timmars speltid för en snabb grupp, på tre morgnar på väg till jobb. Så det är 2 timmar och en kvart för ett första utkast när bara jag gått igenom och rättstavat det.

Jag har inget bra att säga om att tjäna pengar på rollspel, men jag vet inte ens om jag vill att det ska vara ett heltidsjobb mer än för några få individer. Det är något trevligt med en hobby där jag kan få 100% av allt jag behöver för att spela gratis, inklusive nya flashiga grejer och de märkliga avant garde konstprojekten.

Mogger

Hipsteranka
Att skriva äventyr är väl något av det mest underbetalda man kan ägna sig åt? Jag hade ett ex av Ulvriket som jag sålde på Tradera för en ganska hemul summa krediter och det gav mer än vad jag fick för att skriva det.

Det säger nog en del :)

Det sagt, we're only in it for the drugs.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag skriver ett Sinkadusäventyr på 8 timmar. Det är 40 000 tecken. Minns inte vad jag fick för det, men säg att jag skulle ta betalt skulle jag ta 50 spänn för det kanske? Eller egentligen 10 spänn.

Ett annat perspektiv: om jag skulle betala mig själv för att skriva ett äventyr på jobbet skulle det alltså kosta typ 8 000 spänn. Och sen skulle det behöva ta igen pengarna på nått sätt, och det betyder att kanske 100 ex skulle sälja, och då måste priset vara 80 spänn.

Kanske rimligt?

/Magnus

Björn Wärmedal

Björning Wheel
God45;n278202 said:
Oh my god, Adamantine Chef är 16 sidor utan mycket text på dem och han tog mer än 40 timmar på sig att skriva det?! Det är helt galet. Eller ritade han bilderna och grejer också på den tiden? För han skriver att han skriver ett 4 timmars scenario på mer än 40 timmar senare också.

Fuck. Alltså, mina äventyr tar inte så lång tid att skriva. De som måste dö tog 14 timmar att skriva, med rättstavning och att strukturera om hela äventyret. Det är lite över 10k ord och har en beräknad speltid på sju spelsessioner eller 17 och en halv timme.

Jag skrev 4000 ord till nästa våning på min mega dungeon, vilket ändå är typ 5 timmars speltid för en snabb grupp, på tre morgnar på väg till jobb. Så det är 2 timmar och en kvart för ett första utkast när bara jag gått igenom och rättstavat det.

Jag har inget bra att säga om att tjäna pengar på rollspel, men jag vet inte ens om jag vill att det ska vara ett heltidsjobb mer än för några få individer. Det är något trevligt med en hobby där jag kan få 100% av allt jag behöver för att spela gratis, inklusive nya flashiga grejer och de märkliga avant garde konstprojekten.
Du är å andra sidan ett under av produktivitet :)

Jag lägger oftast ned 3-4 timmar på att designa ett äventyr till Grottröj. Men då är det kladdskrivet på ett sätt som inte tillåter någon annan att spelleda det. Att renskriva ett sånt äventyr kan ta mig 8 timmars arbete och närmare 50 timmar prokrastinering... :p

Caligo

Swashbuckler
Att dela förtjänsten är ett bra sätt tycker jag. Typ 30% till skribenten är säkert en bra grund fast det kan ju vara ganska höga kostnader med layout, bilder, marknadsföring, korrektur etc.

Jag betalar typ mellan 2 och 6 cent per ord beroende på jobbet och hur duktig/känd skribenten är. Eller någon annan överenskommelse om det passar skribenten/jobbet bättre.

Säljer man egna äventyr på exempelvis DriveThruRPG så kan det variera enormt mycket.

Jocke

Man med skägg
Jag är som Björn också inne på att typ en 10-20 rums dungeon tar typ 4-5 timmar att koka ihop, och sen säkert 8-10 timmar till att få renskriven. Oändligt mycket tid längre om den ska vara på engelska.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Nu var det som sagt väldigt länge sen jag gjorde Proteus Sinking, så det är en grov uppskattning som följer. Jag ritade om kartan till den fyra ggr innan jag fick till en topologi som jag var nöjd med, totalt kanske 5-6 timmar på det. Sen skrev jag (på engelska) beskrivningar av alla ~35 rum, monster och bakgrund. Det tog gissningsvis ~16 timmar. Sen lade jag ett par timmar på att kommunicera med McKinney och rätta till saker. Så typ 25 timmar, kanske? Och den har jag fått in ~$60 på.

Idag skulle det nog gå fortare för mig att skriva motsvarande äventyr, nu när jag har lite mer vana. Men jag skulle nog också skaffa illustrationer (och det kostar antingen egen tid eller pengar) och layouta det lite snyggare. Märk väl att jag tycker $60 är otroligt bra vinst på ett PWYW-äventyr för en jättenischad publik. Det är mycket mer än jag trodde att jag skulle få. Fast som timlön är det lite fattigt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Inräknat tankemöda och revisioner och annat så skulle jag säga att 5-10 timmar per spelad timme inte alls är orimliga siffror när det gäller mitt äventyrsskrivande. Jag är oerhört långsam, jag bygger generellt en typ av äventyr som kräver en hel del struktur och förberedelser, och jag föredrar mycket grundligt förberedda äventyr. Jag ställer också mycket höga krav på mig själv och på mina äventyr, och har låg tolerans för klichéer etc.

Jag noterar också att jag hittills legat ganska högt i hur mycket jag betalat skribenter, jämfört med hur det kan se ut för andra rollspelstillverkare. Jag är osäker på hur jag ska förhålla mig till det - bör jag sänka ersättningen framöver för att harmoniera och inte få andra att framstå som "snåla"?

Å andra sidan har jag inga royaltysystem; jag har ju såpass höga kostnader i form av framför allt illustrationer att det liksom inte går plus någonsin och då blir det inte så mycket royalties...

Caligo

Swashbuckler
krank;n278294 said:
Jag noterar också att jag hittills legat ganska högt i hur mycket jag betalat skribenter, jämfört med hur det kan se ut för andra rollspelstillverkare. Jag är osäker på hur jag ska förhålla mig till det - bör jag sänka ersättningen framöver för att harmoniera och inte få andra att framstå som "snåla"?
Jag tycker man "skall" betala så mycket eller lite som man har råd med - och utefter hur mycket en produkt väntas sälja. Ger man bort sina produkter är det ju ofta svårt att betala bra. Är det en flådig produkt som säljer massa och utgivaren tjänar bra skall man ju betala bra också.