Nekromanti Vad är ett bra upplägg ?

KamiFisk

Hero
Skulle behöva lite idéer och åsikter om vad som är ett bra upplägg i en rollspelsbok.

Så som jag delat upp det nu börjar man att läsa om världen och hur den fungerar, det går sedan över till hur man skapar en rollperson.
Efter detta kommer en del som förklarar olika färdigheter och fördelar m.m. Sedan kommer en genomgång av systemet och därefter prislistor, Npcer, namnlista och rollformulär.

/Trött som fan för klockan är nu 04:30, hatar sömn problem

Rickard

Urverk speldesign
Egentligen vill jag skriva mer, för vad du har är egentligen ett rätt klassiskt upplägg bestående av tärningsmekanik, färdigheter, prislistor ... och värld. Du separerar med andra ord olika delar av systemet men låter världen vara en del.

I alla fall. Min korta kommentar är att systemgenomgången bör vara före rollpersonen. Man vill liksom veta hur mekaniken fungerar innan man sätter sig och gör rollperson.

/Han som inte hinner skriva mer för han ska äta kakor

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Han är inne på något. I mitt eget fall skrivs det nu på Starchallenge: Femte generationen (har för mig att du var intresserad av speltest för LE, dvs förra versionen). Jag inleder med en kort text om spelet. Nästan som en baksida på en bok. Helt enkelt därför att köparen/spelaren snabbat ska känna om det här är en produkt som denne vill investera tid och/eller pengar i.

Sen har vi "Vad är ett rollspel?" frågan. Ha eller inte ha? Det beror helt enkelt på nivån i ditt spel. Eller inte kommer jag på nu då jag skriver det. Starchallenge: Femte Generationen riktar sig mot erfarna rollspelare och har mycket utvecklade system för tex sociala konflikter och karaktärsdjup samt ett system för fysisk konflikt som inte är Eontungt men inte Drakar och Demoner 3.0 heller. Då kan man ställa sig frågan: Ska jag köra det här med vad ett rollspel är och tärningar och grundegenskaper och allt krimskrams som ett sånt kapitel innehåller eller ska jag skippa det och gå direkt på pudelns kärna?

Antingen bestämmer man att det här spelet faktiskt har sådana grundstenar att det kommer spelas av erfarna spelare eller så bestämmer man att även oerfarna är välkomna och då förklarar man mer. Men då måste HELA reglerna skrivas ur ett sådant perspektiv. Jag gillar det senare men kanske ska oerfarna börja lättare. Men är man vuxen och snubblar över rollspel kanske man ska ha en chans på ett mer avancerat också...

SEN ska Spelsystemet absolut komma. Grundmekaniken. Av den anledningen att du har så mycket givet sen. I alla kapitel kan du återkomma till uttryck och förkortningar som etablerades i spelsystemskapitlet som kom i början av boken. Det är vädligt tidssparande har jag upptäckt. Dessutom får man en SPELkänsla. FÖrst får man en världskänsla i sammanfattningen, sen får man direkt en SPELkänsla. Sen är det bara att dra på med de klassiska kapitlen.

Avslutningsvis kan man säga att det iofs är rätt kul om man har något unikt i själva spelet som överraskar i den vidare läsningen flr erfarna spelare. Dels om man kan överraska i världen (jag vet inte om Femme i Starchallenge kan vara en sån eller om det bara är töntigt men det är en provins med jävligt blodtörstiga amazoner som anser att mannen är värre än de mörka krafter som tenderar knäcka galaxen) eller om du hittar något regelmekaniskt (Starchallenge igen: Tid är en del av varje färdighetsslag (ja Han, jag redde ut begreppen och fann att Tid hade vikt i allt man gör och fick till och med ihop en regelkärna kring det) vilket en del spytt galla över och en del tyckt att... Hmm ganska intressant, det vill jag testa (och vissa andra har sagt att man inte kan hitta på nya system för allt finns redan; skulle vi resonera så skulle vi inte ha så mycket utveckling i världen). En brasklapp där bara: Hitta inte på system för att försöka hitta på system. Han sa i en tråd att han gillar subsystem som är med för att det förbättrar spelupplevelsen -inte för att de ska reparera något fel eller vara där för att bara vara där (Starchallenge 1: Slå 1T100+1T20+1T4 för ditt FV, slå under med samma gäng tärningar... Nytt ja. Varför? För att... jag ville. A nono). Starchallenge Femte generationen har flera subsystem därför att spelmekaniken bygger på berättande och att ha kul vid spelbordet. Och speltester på LE visade att det funkar om man gillar sånt.

/Niklas som faktiskt fått förfrågan om att skriva en artikel om "Skriva rollspel for Dummies" vilket Krille redan gjort men i alla fall men frågan är om jag har kunskaperna.

solvebring

Superhero
Jag tycker precis som Han att det låter som det klassiska upplägget. Och inget fel i det, säger jag. Det fungerar ju, så varför inte?

Jag vill också hålla med Han om att grundreglerna bör presenteras före rollpersonen. Jag skulle också vilja ha en introduktion innan rollpersonen - "Vad innebär det att vara spelledare och spelare, vilken är min del i det här spelet?" Tja, egentligen vill jag ha en full introduktion. Vad deltagarnas uppgifter är, hur spelet är tänkt att spelas, hur kampanjer och äventyr lämpligast tar form osv. Allt det utifrån det specifika spelet i fråga. Givetvis bör de här sakerna få djup i senare kapitel, men att få en ordentlig etablering tycker jag lägger grunden för en bra "grundregelbok".

... Och strid... Det är en sak som jag personligen alltid tycker är knepigt att placera. Möjligen att man tar det långt bak, efter att man presenterat rollpersonen, vapen- och rustningslistorna osv.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Gällande att lägga vapenlistor innan stridssystem håller jag inte med, måhända är jag för traditionelly skolad men jag gillar att få Brytvärde (BV) förklarat för mig innan jag ser en lista där det såtr BV x 100 gånger framför 100 st vapen.

Jarre

Swordsman
Jag håller med, baserat på att strid (oftast) är en utbyggnad av den övriga mekaniken i spelet och således bör dyka upp i dess anslutning. Givetvis är detta inte huggit i sten och kan variera från spel till spel, utifrån hur många subsystem som bygger upp hela spelet, men i regel kan jag inte se någon större poäng med att dela upp spelsystemet på olika platser i boken.

solvebring

Superhero
(se ovanstående till Niklas73)

... Av den enkla anledningen att det blir för mycket att ta in och ge sig på innan man ens fått grepp om hur rollpersonen och spelet i övrigt ser ut.

KamiFisk

Hero
Då tar jag och flyttar runt så att system ligger efter världen. Tackar för all input.
Gjorde ett beslut att skippa, vad är ett rollspels delen ganska tidigt, då jag inte tror att jag når ut till någon som inte redan vet vad det är, dock har jag fortfarande försökt skriva så pedagogiskt och förklarande som möjligt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Absolut. Tänk dig att spelmekaniken är ett objekt som man kan koppla egenskaper till:

"Kapitel 1: Spelsystem
...
För att lyckas med något i ROllspelet slår du 1T100 under ett värde. Slår du likamed eller över misslyckas du."
...

"Kapitel 5 Strid
...
Du slår tärningarna som för färddigheter men med den skillnaden att man här lägger till en extra tärning för hur mycket SKADA man utdelar på sin motståndare. Därför kallar vi det här Rollspelets Stridssystem."

Rickard

Urverk speldesign
McFisk said:
Då tar jag och flyttar runt så att system ligger efter världen. Tackar för all input.
Gjorde ett beslut att skippa, vad är ett rollspels delen ganska tidigt, då jag inte tror att jag når ut till någon som inte redan vet vad det är, dock har jag fortfarande försökt skriva så pedagogiskt och förklarande som möjligt.
Smart alternativ, men jag brukar ändå föredra att spelskaparen förklarar vad rollspel är utifrån sitt eget perspektiv. Hur man ska spela och vad det ska ge för upplevelser. Se det hela som en sammanfattning av ett äventyr i början så att spelledaren får en övergripande koll och vet vad den ska spana noggrannare efter.

/Han som testar en trend av korta inlägg

KamiFisk

Hero
Han: Jag har lagt in två äventyr i grundboken, Samt att "vad är rollspels" delen ligger mer utspridd genom texten och har inget särskilt kapitel för sig.