För att svara på FV hos en 20 år gammal soldat säger jag att det fungerar bra som det gör i reglerna...max 15 i färdigheter från början är bra, åldersskillnaden känns inte så viktig.
Ni pratar om "antal" förbättrindsslag per spelmöte, vilket är något jag aldrig tänkt på. Om RP gör något bra med en färdighet så får de ett kryss på den....jag har aldrig delat ut valfria erfarenhetskryss, antingen så använder man färdigheter, eller så gör man det inte.
"20-22 Löjligt duktig".....
Vi har en liten lättlärd kille som har fått ihop 20 i sin båge. Med en spec blir det 21.
"Det är inte speciellt obalanserat om du bara får ha FV 12 i en vanlig, en ovanlig och en unik stridskonst.....med de kunskaperna besegrar du utan problem en krigare med FV 15 i t ex färdigheten svärd."
Struntprat.
För att slutligen kommentera vad som är högt:
Grotttrollet sa vettiga saker....har man 15 är man bra...har man 18 är man väldigt bra.
Har man under 10 är man ganska dålig tyvärr...
I vår spelgrupp har vi gått igenom två kampanjer o ett par mindre äventyr med de karaktärer som spelar nu.
De har kommit upp i 19, 20 o 17 i sina stridsfärdigheter....han med 20 är lättlärd...han med 19 gick upp två gånger i rad nyss....turgubben.
Annars har vi ett par 16 i supa...17 i spel o dobbel....
två 17 i rida....
Det på många förbättringsslag...vet inte hur många spelmöten....
30-40 stycken kanske?
Minst. Väldigt många speltimmar.