Inom den (numera) tämligen begränsade krets gamla stötar som har spelat RuneQuest sedan tidigt åttiotal, har det debatterats (eller kanske snarare grälats) flitigt den senaste tiden, om huruvida den nyaste inkarnationen av RQ - Mongoose RQ - verkligen gör skäl för namnet ett "modernt" RPG.
Alldelses bortsett från RQ världens intern-gruff så är frågan inte helt ointressant - vad är egentligen ett modernt RPG? Mongoose påstår t.ex. att s.k. "opposing rolls" - motslag - skulle vara moderna. Jag vet inte om jag håller med, så vitt jag minns så hade både MegaTraveller och RQ III motslags regler redan på sent åttiotal.
I vart fall - vad tycker ni? Vad anser ni vara "modernt" i ett rollspelsregelsystem?
Alldelses bortsett från RQ världens intern-gruff så är frågan inte helt ointressant - vad är egentligen ett modernt RPG? Mongoose påstår t.ex. att s.k. "opposing rolls" - motslag - skulle vara moderna. Jag vet inte om jag håller med, så vitt jag minns så hade både MegaTraveller och RQ III motslags regler redan på sent åttiotal.
I vart fall - vad tycker ni? Vad anser ni vara "modernt" i ett rollspelsregelsystem?