Nekromanti Vad är ett rollspelsföretag värt?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
början var det rätt häftigt och nytt att jag hade en spelbutik inom bekvämt räckhåll. Dock svalnade nyhetens behag rätt snabbt. Rollspelen har fått en allt mindre framträdande roll i affären och de titlar som tas in är väldigt mainstream. En bra rollspelsaffär ska vara mysig och personlig och det har Tradition misslyckats med.
Problemet med "bra" rollspelsbutiker är att de har en tendens att gå i KK.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Vaddå för produkt?
Ett schackbräde med pjäser. Samma bräde, samma pjäser, samma tillverkare, samma kartong, över 530% prisökning. Lyckligtvis köpte jag ac den billiga handlaren några veckor innan jag såg det hos Tradition (iofs skulle jag inte köpt det till det priset ändå).

Jag kan ta att en specialisthandlare är lite dyrare, men någon måtta får det vara.

I början var det rätt häftigt och nytt att jag hade en spelbutik inom bekvämt räckhåll. Dock svalnade nyhetens behag rätt snabbt. Rollspelen har fått en allt mindre framträdande roll i affären och de titlar som tas in är väldigt mainstream.
Håller med om att rollspelens utrymme är för litet, däremot passar det bra in i min målsättning att köpa ett brädspel per månad.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Det här tar emOT ;)

Det är väl ryssen om säger det?

Zangief ja (fick fuska och kolla in stavningen på imdb).

Tillsammans med Mortal Combat 1 och 2 är den här de dataspelsfightingfilmer jag sett. Mortal Combat 2 bör kunna användas som lättare tortyr att tvinga folk att kolla på. S.F går att kolla på delvis (Jean Claudes filmer brukar gå att skratta lite åt om inte annat). Mortal Combat 1 tyckte jag var helt godkänd om man ser den för vad det är. :gremblush:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
I Sverige

Carl Johan Ström ( CJS (neo) ) jobbar heltid me't, fast är just nu delstidspappaledig. Petter Nallo (Blasphemy) är anställd på samma företag (Neogames). Jag praktiserar där på heltid, men tjänar inte så mycket. Det är dock ett mycket kul jobb.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Sean Reynolds har en utläggning om kostnader för rollspel på sin websida, närmare bestämt här. Greg Costikyan har en liknande här, men den har några år på nacken (~10).
 

WhitePaladin

Veteran
Joined
25 May 2003
Messages
103
Location
Malmö
Re: Det framgick

Jag hade en rysk tjej som kollega på ett jabb jag var på, hon hade inte vairt i Sverige speciellt länge och vi gick ut på middag med kollegorna. Hennes första restaurangbesök.
Hon förundrades över att "enkla" rätter som soppa kostade 40-50,-, när man för samma pengar kunde köpa ingredienser för tio gånger mer än portionen man får på restaurang.
Såjag fick förklara att:
- du slipper gå ut och handla
- du slipper laga maten
- du slipper duka undan och diska
- du blir serverad
- och personalen som gör detta kan inte ha hur låga löner som helst...

Samma sak med rollspel, eller vilken annan produkt som helst, egentligen. Först utvecklingskostnader (det gick Magnus Seter igenom bättre än vad jag kan göra specifikt för rollspel), sedan distrubition och så vidare... allt kostar och du som konsument får en färdig produkt i handen...

Titta på Astras Losec, den tog 10 år att utveckla, med tillhörande kostnader och den kunde "bara" säljas med vinst i 10 år, tills patentet gick ut och andra kunde tillverka samma läkemedel...

Sen kan man fråga sig "skulle det inte vara billigare att köpa produkten från rollspelsföretaget direkt och skära bort mellanleden?"
Ja, och nej. Ska man sälja saker, behöver man fortfarande någon som tar emot ordern, paketerar, fakturerar och skickar = lönekostnad... den bit som butiken normalt tar hand om, alltså.
Sen har du mindre möjlighet att åka till t.ex. Riominds och känna, se och lukta på grejerna innan du köper dom... sen är det en (ska vara en) lite shoppingkänsla att handla i biutik, man hittar ofta sånt man inte letat efter, men vill ha...
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Att boxa eller inte boxa...

Två mycket bra och intressanta artiklar och även om dom har lite olika utgångspunkt så kan man ganska tydligt se vissa trender under de typ 10+ år som skiljer dem åt.

För det första så kan man direkt se varför man ser så få spel i box längre. Inte nog med att det blir en extra tillverkningskostnad för tärningar, box och eventuellt extra lull-lull. Dessutom får man en extra kostnad för "assembly" och förmodligen också högre lager och hanteringskostnader.

Jag misstänker starkt att man för t.ex. en sändning på ett par tusen (eller hur många de nu trycker) lungt kan ta kartongerna med böcker man får från tryckeriet och bara stapla på enklaste sätt. Jämför detta med ett boxat EON, först skall du få alla grejer från tryckeriet, boxtillverkaren och tärningsfabrikanten, dvs tre gånger så stor risk för att något blir försenat eller fel. Sedan så måste man mecka ihop allt, plasta in och packa. Antagligen är lagerkostnaden högre, har inte testat men jag misstänker att man rent hållfasthetsmässigt inte kan ställa kartonger med EON-boxar på varandra utan att det sker "olyckor".

Så, men trotts allt görs det ju enstaka boxar idag. Vad är då vinsten man gör? Ja en box är ju ett bra introduktionserbjudande för att "rekrytera" nya kunder, antingen folk som alldrig spelat förut eller sådana som spelar andra spel. Precis som ett "starter deck" i ett CCG så funkar ju "första silen är fri" principen, även om vinsten på själva produkten är mindre eller man t.o.m. säljer den med förlust kan det ju vara värt det om det leder till att man får sälja fler moduler och andra produkter.

Tror en annan förklaring till att väldigt få spel ges ut som boxar numera är att tryckeri och bokbrancherna har förändrats. Numera finns det säkert m.h.a. digital teknik etc mycket effektivare sätt att trycka, lagerhålla och distribuera böcker även i mindre volymer. Mycket av detta missar man säkert om man ska hålla på med boxar istället...

/Bjorn
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Att boxa eller inte boxa...

Fast, ekonomiska argument åsido, så saknar jag boxarna. De var en sån bra ursäkt för tillverkarna att stoppa i en massa härliga extraprylar (i alla fall för TSR, som är det företag jag köpt klart flest boxar från).

En jämförelse: Forgotten Realms Campaign Setting till D&D3 är en bok med en karta i. Motsvarigheten till 2nd ed var en box med tre böcker i: en med allmän information om FR, en med en rundtur i världen, och en med en ingående beskrivning av Shadowdale plus ett sunkigt äventyr. Dessutom fick man med fyra stora kartor: Två som gav en helhetsbild av Faerûn, och två som fokuserade mer på The Heartlands (Western Heartlands, Cormyr, Sembia, Dalelands, Moonsea). Förutom dessa kartor och böcker fick man med en hel hög handouts med en massa symboler och annat skoj på, samt två "overheads" med hexagonmönster på, för att använda vid förflyttning på kartan.

Ett annat bra exempel var Dark Sun Revised edition, som innehöll två relativt tjocka böcker (en med regler och en med världsbeskrivning) samt två tämligen tunna (en med psi-regler - samma som fanns i Skills & Powers) och en med ett introäventyr. Dessutom fanns det två papperskartor och en karta tryckt på tyg. Original-Dark Sun var inte så illa heller: Återigen två stora böcker (regler + världsbeskrivning), och en tunn bok. I den tunna boken fanns en liten novell som fungerade som bakgrund till introäventyret. Introäventyret i sin tur använde så kallade "flipbooks" - böcker i den amerikanska motsvarigheten till A5-format, spiralbundna längs toppen. Varje sida motsvarade en "scen", och spelarna fick en egen bok som fungerade som handouts - när man kom till en oas så sa SL "Slå upp sidan 13 så får ni en bild av oasen". Dessutom fanns det flera kartor: "världs"-karta dels i färg och dels i svartvitt med hexmönster på, samt en färgkarta över staden Tyr. Mycket mums.

Men men, den tiden är nog över... idag skulle man väl få punga ut med en bra bit över 500 för något sådant.
 
Top