Nekromanti Vad är ett spels regler, enligt dig?

Rickard

Urverk speldesign
Jag gör en väldigt klar skillnad mellan text som förklarar spelmekaniken samt text som förklarar hur det är tänkt att använda spelmekaniken. Det här var något jag lade märke till i BRP-tråden då många var väldigt låsta i hur BRP kan användas, bara för att spelmekaniken ser likadan ut i de flesta BRP-spel.

Allt som motsvarar värden på rollformuläret är regler, alla tabeller i spelet är regler, crunchiga beskrivningar av exempelvis färdigheter och förmågor är regler men direkta spelledartips är inte regler. "Såhär ska du använda spelet" är för mig inte regler, utan istället spelledartips, om de inte direkt beskriver hur spelmekaniken fungerar. Text som förklarar varför en regel finns eller är utformad som den är är inte för mig regler, utan "spelledare till spelledare"-text som ökar förståelsen för spelet.

Har du en annorlunda uppfattning?

/Han som gjorde en hoppig trådstart

Genesis

Ni dés ni maître
Jag orkar inte gå in i en lång utläggning ännu, men hur ställer du dig till följande påstående?

Om reglerna används dåligt så är reglerna dåliga.

Alltså, det folk i BRP-tråden svarade på var inte hur BRP kan användas, utan hur det används. Och "hur reglerna används" beror på reglerna.

---

I övrigt, du gör alltså likhetstecken mellan regler och mekanik, eller? För mig är det du räknar upp "mekanik", medan det finns en hel del som är regler utan att vara mekanik, till exempel:

"Låt spelarna beskriva utgången om de lyckas med sitt slag."

"Tänk på att inte alla fiender slåss tills de går under."

"Varje scen skall ramas in utifrån de fem elementen, där en spelare beskriver varje element."

Allt ovanstående är enligt mig regler, men inte mekanik. Hur klassar du dem?

//Simon "Jag har för övrigt svårt att skilja på regler, spelvärld och speltips" Pettersson

Rickard

Urverk speldesign
Om reglerna används dåligt så är reglerna dåliga.
Om reglerna används dåligt så är reglerna dåligt förklarade. Ofta brukar detta ske när man inte förklarar hur mekaniken ska användas. I brädspel så brukar det inte behövas att förklara mekaniken då den brukar lyda: "för att förflytta dig så slår du 2T6 och flyttar markören lika många steg".

Många rollspel brukar däremot ha någon sorts förklaring om när man ska slå tärningsslagen. Det är en rätt stor skillnad att spela med en grupp som slår tärningar för allting mot de som knappt rullar ett slag under hela spelmötet.

Motfråga: om du läser en bok som handlar om hur man ska göra för att spelleda skräck, är det då regler?

I övrigt, du gör alltså likhetstecken mellan regler och mekanik, eller?
Ja. Jag är dock inte helt säker på vad jag exempelvis lägger för mening i ordet "system".

"Låt spelarna beskriva utgången om de lyckas med sitt slag."
I InSpectres så är det regler, eftersom det tillhör mekaniken. I Feng Shui så är det regler i strid, då det tillhör mekaniken, men det är (spelledar)tips när det kommer till vilka saker som spelaren kan påverka för att förhöja striden.

"Tänk på att inte alla fiender slåss tills de går under."
Spelledartips, så länge det inte är kopplat till någon mekanik i formen av "När de är hälften så många mot förut" eller "När de har förlorat häften av kroppspoängen" eller "När fem rundor har gått".

"Varje scen skall ramas in utifrån de fem elementen, där en spelare beskriver varje element."
Regler, eftersom det är en mekanik för att fastställa hur scenariot ska byggas.

/Han som tänkte skriva "förfarandesätt" men valde "spelledartips" eftersom det andra ordet lät för luddigt

Zire

Swashbuckler
För mig är regler typ instruktioner för hur man ska hantera spelet. Alltså inte ett värde på rollformuläret, men däremot en instruktion för hur man ska ändra KP när en person tar skada. Så en tabell är regler om det verkligen står instruktioner i den, annars inte. En instruktion om hur man använder tabellen däremot tycker jag är en regel.

Gränsfall är tips och sånt. En rekommendation från spelförfattaren om någonting (använd inte mer än ett magiskt vapen per äventyr) hade ju precis lika gärna kunnat varit en regel.

Dimfrost

Special Circumstances
Genesis said:
I övrigt, du gör alltså likhetstecken mellan regler och mekanik, eller? För mig är det du räknar upp "mekanik", medan det finns en hel del som är regler utan att vara mekanik
Intressant distinktion. Bortsett från dina exempel, har du någon sorts definitioner av begreppen? Jag har lite lösa tankar kring "regler som inte är regler", till exempel spelvärden man definierar vid rollpersonsskapandet och som sedan aldrig används (vilket förekommer i ett gäng forgespel), men inget jag har konkretiserat nog att skriva om än. Och det här tycks vara något liknande (eventuellt precis samma sak).

Genesis

Ni dés ni maître
Definitioner är mest jobbiga utanför exakta vetenskaper, men jag resonerar ungefär så att om det står "Du skall" eller "Gör såhär" så är det en regel, medan om det står "Du bör" eller "Du kan" eller "Du skulle kunna göra såhär" så är det ett tips eller en frivillig regel (som jag nog tycker är samma sak som ett tips).

Så "Tänk på att fienderna inte slåss tills de dör" är en regel, för det är konstruktören som säger "Gör såhär". Om det är ett tips så bör det formuleras mer som "Om du inte vill reducera motståndarna till ansiktslösa monster, så kan du låta dem fly oftare, och inte alltid vara villiga att offra sitt liv."

Krille

Super Moderator
Jag tycker i och för sig inte att "tänk på blablabla" är ett "gör såhär". Det är ett "tänk på".

Dimfrost

Special Circumstances
Okej. Det låter vettigt. Jag ska ha det i åtanke när jag jobbar med mitt problem. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
För mig handlar det om språk, står det skall är det en regel, står det bör eller "här kan man" är det ett råd/speltips. Sedan kan speltipsen ofta bli husregler, på samma sätt som reglerna lätt kan tas för tips.

Och allt det är system :gremwink:

-Gunnar (grunnar vidare, om det inte regler kan säga bör, många avtal har sånna formuleringar som språket till trots verkligen bör följas)

solvebring

Superhero
Jag håller helt med dig Han. Allt det som fyller en spelteknisk funktion är regler: t.ex. Grundegenskaper, Skadesystem, Vapenskada, Handlingsslag och dess modifikationer etc.
Kort och gott kan man säga det som har en teknisk funktion överhuvudtaget. Det som man får räkna på, slå fram i viss ordning osv. för att det skall fungera är regler.

Färdigheter, bakgrunder, subjektiva ting, världar, droger etc. är bara en massa jox, som kan tolkas som en massa kryddor, tillägg och frivilligheter. Dock är tabeller för stadsuppbyddnad regler, tärningslag och modifikationer för hur drogerna fungerar osv. det är regler.