Rickard
Urverk speldesign
Jag gör en väldigt klar skillnad mellan text som förklarar spelmekaniken samt text som förklarar hur det är tänkt att använda spelmekaniken. Det här var något jag lade märke till i BRP-tråden då många var väldigt låsta i hur BRP kan användas, bara för att spelmekaniken ser likadan ut i de flesta BRP-spel.
Allt som motsvarar värden på rollformuläret är regler, alla tabeller i spelet är regler, crunchiga beskrivningar av exempelvis färdigheter och förmågor är regler men direkta spelledartips är inte regler. "Såhär ska du använda spelet" är för mig inte regler, utan istället spelledartips, om de inte direkt beskriver hur spelmekaniken fungerar. Text som förklarar varför en regel finns eller är utformad som den är är inte för mig regler, utan "spelledare till spelledare"-text som ökar förståelsen för spelet.
Har du en annorlunda uppfattning?
/Han som gjorde en hoppig trådstart
Allt som motsvarar värden på rollformuläret är regler, alla tabeller i spelet är regler, crunchiga beskrivningar av exempelvis färdigheter och förmågor är regler men direkta spelledartips är inte regler. "Såhär ska du använda spelet" är för mig inte regler, utan istället spelledartips, om de inte direkt beskriver hur spelmekaniken fungerar. Text som förklarar varför en regel finns eller är utformad som den är är inte för mig regler, utan "spelledare till spelledare"-text som ökar förståelsen för spelet.
Har du en annorlunda uppfattning?
/Han som gjorde en hoppig trådstart