Nekromanti Vad är ett starkt affärskoncept för en liten spelskapare?

Dimfrost

Special Circumstances
Fiktionslek;n207931 said:
Jag har ytterligare ett spel på gång, faktiskt, och även om jag inte vill döpa det till Whitehack kan jag nog använda g+-kanaler för att marknadsföra det. Men först ska det bli klart!
Ska du inte sprida lite hintar då? Missa inte det här tillfället att marknadsföra dig. Man blir ju lite nyfiken.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Dimfrost;n207956 said:
Ska du inte sprida lite hintar då? Missa inte det här tillfället att marknadsföra dig. Man blir ju lite nyfiken.
Ja precis, det är kanske det som blir starten till rollspelsmiljonerna

Ram

Skev
Tre solar;n207919 said:
Vad gäller nyrekrytering tror jag inte alls på det. Med Teknochock trodde vi på det och satte upp lite reklam på anslagstavlor, skrev om det till "alla bekanta" på fejjan, hade meet and greet på Dragon's lair, skickade recensionsexemplar till vanliga tidningar, pratade med sfbok om att sälja där, hade kontakt med olika evenemangskalendrar, hade bord på inte-spelmakar-delen av Lincon. Det gav noll utdelning. Därför är min slutsats att om man är en liten speltillverkare ska man sälja till dem som redan spelar.
Jag tror det är svårt på gränsen till omöjligt att få sann ekonomisk bärighet med den köparbas som vi har i dag även om man ser globalt. Om det skall fungera så tror jag att man måste ha ett mycket känt namn eller ett känt varumärke.

clarence redd

FrostByte Books
Jättebra tråd tycker jag. Många av idéerna stämmer bra med mina egna (än så länge begränsade) erfarenheter från utvecklingen av M-SPACE.

Två saker har fungerat väldigt bra för mig: kopplingen till ett etablerat varumärke och att jag har varit öppen med spelutvecklingen. Att kroka i ett annat spel eller spelföretag med gott rykte (och ett stort nätverk) har gett en bra grund för min egen marknadsföring. Och båda parter tjänar så klart på det här: jag sprider ordet om deras spel, de fungerar som plattform för mig.

Och att låta potentiella köpare bli inblandade i spelutformningen skapar mycket engagemang. Jag blir till exempel riktigt nyfiken på Kranks nya ROT-kampanj när han öppet bjuder in till brainstorming och reflektioner. Men det gäller att hitta rätt forum. Man ska varken bli nedsablad eller ignorerad för att det ska ge några positiva effekter. G+ blir jag sugen på att utforska mer.

Det är också värt att komma ihåg att samma diskussion förs bland både författare och musiker. Kulturproducenter i internetåldern lever ständigt med den här frågan verkar det som. I musikvärlden blir ofta svaret "nätverka och bygg varumärke". För författare ser jag däremot "mer marknadsföring" som ett vanligare svar. Att marknadsföra sig minst 20% av sin tid verkar många se som ett minimum. Kanske behöver rollspelsskapare lära sig mer om marknadsföring, hur ytligt och floskelfyllt det än kan kännas ibland?

För övrigt är Oktoberlandet det spel jag har sett fram emot mest i år : ) Ju fler följdprodukter som dyker upp, desto mer oundvikligt blir köpet.

Mogger

Hipsteranka
clarence redd;n208031 said:
Kanske behöver rollspelsskapare lära sig mer om marknadsföring, hur ytligt och floskelfyllt det än kan kännas ibland?
Jo, det kan nog vara sant. Men det är lite "hur ska vi sälja fler knyppelpinnar?" över frågeställningen. Jag driver ett litet hobbyföretag med en hyfsad potentiell köpkrets, och jag får ganska god försäljning när jag hittar kanaler där jag kan rikta marknadsföringen direkt mot den gruppen. Problemet är att det är svårt att få kontinuitet. Och eftersom det är en hobby så låter jag det vara ganska luststyrt. Jag kör lite marknadesföring när jag har lust. För det krävs ganska många kanaler eller några få breda kanaler, för att nå tillräckligt med folk. Och när det gäller rollspel så är antalet kanaler förtvivlat få och inte alls breda. Det handlar uteslutande om de som redan är inne i hobbyn. Så visst, marknadsföring i all ära, men det måste ju finnas en bärande marknad till att börja med. Och rent krasst är den alldeles för liten.

Ska man dessutom räkna in den tid det krävs att producera spel och spelmaterial så är det inte hållbart någonstans.

Det sagt så har ju senare års crowdfunding visat att det går att tjäna pengar på spel, men i inget av de fallen rör det sig om små enmansstudios som leker lite på fritiden. Så då är vi tillbaka på det där med etablerade varumärken, nostalgi och samlarmarknaden.

Jag ser helt enkelt inte hur man ens ska kunna få "mer än fickpengar" genom att kränga sånt här :)

Sapient

Swashbuckler
clarence redd;n208031 said:
Kulturproducenter i internetåldern lever ständigt med den här frågan verkar det som. I musikvärlden blir ofta svaret "nätverka och bygg varumärke". För författare ser jag däremot "mer marknadsföring" som ett vanligare svar. Att marknadsföra sig minst 20% av sin tid verkar många se som ett minimum.
Och det är inte minst där förlagen idag tillför resurser, kunnande och kanaler. Att knåpa ihop en fysisk bok - eller en ebok - kan de flesta lösa idag med de verktyg som finns och självpublicera. Men det ger inte alls samma räckvidd.

I somras intervjuade jag författaren Lars Wilderäng som sa så här:
– Du kan ge ut själv, men Midvintermörker sålde 1387 (exemplar) i min regi. Och efter att Massolit (tagit över) såldes 10 000 första året. Och totalt sett har den sålt 50 000 exemplar vid det här laget.
– Det visar att det räcker inte att ge ut själv. Förlagen har fortfarande jättemycket att tillföra. Det finns successtorys som säljer 100 000 av sin första bok. Men de allra flesta kommer inte att göra det.

- - -

Vad är då rollspel? Är vi mer lika musiken i det att det finns nätverk och lokala/regionala "scener" där word-of-mouth och nyckelpersoner spelar stor roll för spridning?

Är vi rollspelare "litteraturkonsumenter" med en dysfunktionell/avsaknad av förlagsbransch?

Jag tror att vi mer är som musikexemplet - rollspel idag är mer en "turné" än en "ny bok". Rätt kontakter och möjlighet att bygga lite hype, leder till fler gig, leder till större uppmärksamhet, leder till att singeln spelas på radio (vad är det metafor för? omnämns på wrnu? recenseras - positivt - i Fenix? Don't know...) osv. Den som inte har "nycklarna" till det, spelar i garagebands-divisonen och kan hoppas på en spelning på fritidsgården i Kosta, men inte på scenen i Hultsfred.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Sapient;n208050 said:
I somras intervjuade jag författaren Lars Wilderäng som sa så här:
– Du kan ge ut själv, men Midvintermörker sålde 1387 (exemplar) i min regi. Och efter att Massolit (tagit över) såldes 10 000 första året. Och totalt sett har den sålt 50 000 exemplar vid det här laget.
– Det visar att det räcker inte att ge ut själv. Förlagen har fortfarande jättemycket att tillföra. Det finns successtorys som säljer 100 000 av sin första bok. Men de allra flesta kommer inte att göra det.

- - -

Vad är då rollspel? Är vi mer lika musiken i det att det finns nätverk och lokala/regionala "scener" där word-of-mouth och nyckelpersoner spelar stor roll för spridning?

Är vi rollspelare "litteraturkonsumenter" med en dysfunktionell/avsaknad av förlagsbransch?

Jag tror att vi mer är som musikexemplet - rollspel idag är mer en "turné" än en "ny bok". Rätt kontakter och möjlighet att bygga lite hype, leder till fler gig, leder till större uppmärksamhet, leder till att singeln spelas på radio (vad är det metafor för? omnämns på wrnu? recenseras - positivt - i Fenix? Don't know...) osv. Den som inte har "nycklarna" till det, spelar i garagebands-divisonen och kan hoppas på en spelning på fritidsgården i Kosta, men inte på scenen i Hultsfred.
Ja vi är ju i alla fall inte som litteraturbranschen. Whitehack har sålt 1200 ex i min regi -- lite som Midvintermörker, alltså. Men det finns inget förlag jag känner till som skulle kunna sälja 50 000 ex av spelet.

Hälsar

Christian

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Fiktionslek;n208056 said:
Ja vi är ju i alla fall inte som litteraturbranschen. Whitehack har sålt 1200 ex i min regi -- lite som Midvintermörker, alltså. Men det finns inget förlag jag känner till som skulle kunna sälja 50 000 ex av spelet.

Hälsar

Christian
Jag är otroligt nyfiken på hur många ex D&D 5e sålt, för övrigt.

Fiktionslek

Björn Wärmedal;n208058 said:
Jag är otroligt nyfiken på hur många ex D&D 5e sålt, för övrigt.
http://www.giantitp.com/forums/showsinglepost.php?p=19446159&postcount=15

En riktigt stor upplaga från ett svenskt förlag ligger mig veterligen på runt 4000 ex (notera dock att de största varumärkena gör flera upplagor). Bland mindre skapare gissar jag att Fantasy! sålt i en bit över 1000, alla upplagor inräknade, liksom Whitehack. Det har nog också Äventyr gjort. De flesta spelidéer kan nog komma upp i 100-200 ex, även om det kan kräva lite jobb.

Hälsar

Christian, mellan tummen och pekfingret

Arfert

Facit
Fiktionslek;n208065 said:
http://www.giantitp.com/forums/shows...9&postcount=15

En riktigt stor upplaga från ett svenskt förlag ligger mig veterligen på runt 4000 ex (notera dock att de största varumärkena gör flera upplagor). Bland mindre skapare gissar jag att Fantasy! sålt i en bit över 1000, alla upplagor inräknade, liksom Whitehack. Det har nog också Äventyr gjort. De flesta spelidéer kan nog komma upp i 100-200 ex, även om det kan kräva lite jobb.

Hälsar

Christian, mellan tummen och pekfingret
Utan att ha koll på vad butikerna har osålda i lager så har grundböckerna till Fantasy! hittills sålt drygt 3200 ex, om jag gör en snabb huvudräkning. Och när det gäller tillbehören så har de sålt ca 1500 ex, nåt hundra ex hit eller dit. Och sedan har vi sålt drygt 300 ex av den engelska betan som PDF, men den har vi inte promotat, än. Skarp version kommer senare, har låtit ett amerikanskt spelskapargäng förbättra engelskan.

Saga har sålt lite mindre, 860 ex so far.

Edit: Jag glömde en upplaga. Tappar år sedan hjärnskadan. Det och åldern. ;) Uppdaterade siffrorna.

Sci-Fi! har sålt färre, trehundra ex nånstans. Svenska kulter 670 ex, har bara ett fåtal kvar.

Fiktionslek

Arfert;n208069 said:
Utan att ha koll på vad butikerna har osålda i lager så har grundböckerna till Fantasy! hittills sålt drygt 3200 ex, om jag gör en snabb huvudräkning. Och när det gäller tillbehören så har de sålt ca 1500 ex, nåt hundra ex hit eller dit. Och sedan har vi sålt drygt 300 ex av den engelska betan som PDF, men den har vi inte promotat, än. Skarp version kommer senare, har låtit ett amerikanskt spelskapargäng förbättra engelskan.

Saga har sålt lite mindre, 860 ex so far.

Edit: Jag glömde en upplaga. Tappar år sedan hjärnskadan. Det och åldern. ;) Uppdaterade siffrorna.

Sci-Fi! har sålt färre, trehundra ex nånstans. Svenska kulter 670 ex, har bara ett fåtal kvar.
Wow! Way to go! Och intressant att se -- menar du alltså att tillbehören tillsammans sålt 1500 ex, eller att de var för sig kommit upp i det?

Undrar

Christian

Sapient

Swashbuckler
1000 ex är en standardupplaga i bokbranschen. Mer trycks det av vissa kategorier, om försäljningen kan antas bli större. (Tex ungdomsböcker eller vissa kategorier som sk "feelgood-litteratur" kan räkna med större försäljning.)

Det är inte nödvändigtvis så längre att första tryckningen alltid är inbunden, men annars har det alltid funnits möjlighet att hoppas på en andra upplaga i pocketformat.

Att sälja över 1000 ex av ett rollspel, är alltså ingen dålig siffra i sig. Många skönlitterära böcker säljer aldrig slut på sin första tryckning.

azzmazzter300

Veteran
Kul tråd. Jag har länge funderat på hur man skulle kunna tjäna pengar på rollspel, och här är några ideér:
* Iphone-app som säljer virtuella tärningar som garanterat ger bra utfall.
* Ge ut reglerna som samlarkort.
* Licenspengar för husregler.
* Prenumeration på internetsida via swish.
* Hålla kurser för att utbilda spelledare.
* Virtual reality. Oculus rift är väldigt hett just nu.
* Förtryckta karaktärsblad. De skall förstöras när RP dör eller om spelaren inte närvarar vid ett spelpass. Bra för att sälja extra regelböcker.
* Drakonisk EULA (End User License Agreement, "advokatpapper") som ger dig ekonomisk fullmakt över spelarna (kan vara olagligt?)

Arfert

Facit
Fiktionslek;n208081 said:
Wow! Way to go! Och intressant att se -- menar du alltså att tillbehören tillsammans sålt 1500 ex, eller att de var för sig kommit upp i det?

Undrar

Christian
Totalt för alla (det finns fem tillbehörsböcker). De säljer fortfarande ok (utom Mörkret vid stigen slut som är slutsåld sedan länge, borde tryckt flera). Till och med OSR-experimentet Ormgudens dal har börjat röra på sig.

osrick

Veteran

Sapient

Swashbuckler
azzmazzter300;n208125 said:
* Drakonisk EULA (End User License Agreement, "advokatpapper") som ger dig ekonomisk fullmakt över spelarna (kan vara olagligt?)
Genom att öppna den här boken samtycker du till livslångt livegenskap under författaren, och är beredd att närhelst denne så önskar genomföra minst 35 dagsverken årligen, med vilka arbetsuppgifter författaren för tillfällen kan välja att sysselsätta dig. Du förbinder dig vidare att vid minst 2 400 tillfällen trycka "gilla" och/eller dela författarens inlägg på Facebook, Instagram och Twitter vidare.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
osrick;n208146 said:
Kanske lite OT eftersom Chaosium egentligen inte är en liten spelskapare (och inte svensk), men den panel de höll idag på Pax Australia, på temat "Kickstarting yourself to death" misstänkte jag borde varit intressant för alla spelskapare som förlitar sig på crowdfunding:
http://aus.paxsite.com/schedule/panel/kickstarting-yourself-to-death-chaosiums-cautionary-tale
och
https://www.facebook.com/ChaosiumIn...41831.188186151341388/666549710171694/?type=3
Kan man höra den här någonstans?

osrick

Veteran
Björn Wärmedal;n208158 said:
Kan man höra den här någonstans?
Hittar bara grejor från Pax 2015 på Youtube, vet inte om de streamar upp årets talks någonstans