Jag tänkte att det var ganska straight forward vad gäller definitionen av fantasy är, men jag hade visst fel. Intressant diskussion, trots att det kanske kan tyckas oviktigt med definitioner; en gedigen och vattentät definition som alla accepterar skulle troligtvis ta upp ett par sidor som minst, och skulle inte kunna göras utan att ha läst hela spektrumet av fantasylitteratur.
?Hur som helst bidrar jag trots det med ett väldigt magert försök, baserat på denna tråd och mina personliga åsikter;
§1. Fantasy, i egenskap av litterär genre, bygger på grundpremissen att handlingen utspelar sig i något slags alternativt universum.
§1-1. Det alternativa universet kan vara mycket likt vårt eget, men har tydliga och vanligt förekommande inslag av övernaturligheter; varelser, företeelser och ting som av naturvetenskapliga skäl inte kan existera i vårt universum.
§2. Författaren och de tilltänkta läsarna i dennes samtid är medvetna om skillnaderna mellan vårt universum och det fantastiska som beskrivs i det litterära verket.
§2-1. Skillnaden mellan det övernaturliga, fantastiska, universet och vårat är på ett eller annat sätt essentiell för berättelsen.
?Så, för att besvara TS fråga; Troligtvis nej. Det beror dock helt på författarens samtid och vi har inte möjligheten (just nu) att bedöma hur man under den tiden förhöll sig till §2 och §2-1.
Men som sagt, det är mer min (någorlunda lösryckta) åsikt än något annat.