Nekromanti Vad är fel??

Foggmock

Myrmidon
Eller så finns ingen fläkt inkopplad på just det mätstället. Jag har två fläktar i min burk men Speedfan rapporterar ändå tre stillastående fläktar. Eller rättare sagt, rapporterar brist på mer än 0 snurr per minut.

Bjorn

Hero
If it can't stand the heat...

Alltså fan vad finkänsliga ni är, så länge det inte kommer rök ur datorn så är väl temperaturen ok?

Och när det kommer rök ur datorn drar man ut alla sladdar, luktar vad som luktar bränt och byter ut felande del.

/Bjorn

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Well, jag kör en AMD med två kärnor och orkar inte rejsa runt och kolla vad den ska ligga på, men 65 grader olastat är jag inte bekväm med oavsett, och det var först nu när BIOS börjar larma som jag kollade tempen så jag vet inte vad den brukat lega på innan.
Ojojo, AMD brukar vara gnälligare på temperaturer har jag för mig. Å andra sidan har jag noll erfarenhet av att äga eller kyla AMD's... jag vet att en kamrat som hade en AMD 1.5ghz:are kylde sin till omkring 35 innan han kände sig nöjd.

Rekommendation: Ny processorkylning.

Jarre

Swordsman
Mitt råd är att köpa och applicera ny kylpasta på processorn. Arctic Silver 5 eller motsvarande högpresterande pasta är rekommenderat. Finns från 70 kr och uppåt, skulle jag gissa på. Gjorde det själv på en AMD Athlon XP och lyckades sänka idle-tempen från 65 till 44 C. Det är inte speciellt krångligt, även om man inte har någon större vana med datormeckande.

krank

Medan vi fortfarande är någorlunda på spåret:

Jag har en 3ghz P4 av Prescott-typ, socket antagligen 478. Just nu idlar den på 52/71 grader enligt speedfan (det högre värdet är "core", det andra är "temp1" som i det här fallet verkar vara processorn) och den toppar kring 75/90. Jag vill få ner de här siffrorna.

Någon som har en processorfläkt att rekommendera? Jag funderar på den här med en eventuell sidorder på högpresterande kylpasta. Någon som har några kommentarer till detta?

Jarre

Swordsman
Det här är inga expertsvar heller, men jag jag skulle titta lite närmare på detta:

- Om det var länge sedan du formatterade om hårddisken kan mycket bös klogga upp den. Prova en defragmentering, även om dess användbarhet är ifrågasatt nuförtiden. Kör en Diskrensning eller ännu bättre, ladda ner CCleaner och rensa temp, cache, etc. Kör en registerrensning (finns i CCleaner, t ex). Starta om datorn.

- Du skriver att du uppgraderat till 1280 MB i RAM-minne, betyder det att du tryckt in ytterligare 256 MB till dina ursprungliga 1024? Har du kollat så att det är minnen av samma typ? RAM sägs fungera bäst om det är samma typ/hastighet och om man har dem i par eller enbart en minnesmodul totalt, och sätter du in en godtycklig modul som nummer tre kan du få minneskonflikter. Om det skulle resultera i långsammare dator vet jag inte, men jag skulle inte rekommendera denna montering. (Ladda ner CPU-Z som krank tipsade om och kolla under Memory- och SPD-flikarna.) Prova och montera ut det senast tillagda minnet om ingenting annat hjälper och se hur prestandan flyter på.

- Din växlingsfil (page file) ligger på 905 MB totalt och du hade använt 612 av dem vid dumpens tillfälle. Jag har 1 GB i RAM och min växlingsfil ligger på 2 GB och tar inte upp mer än dryga 300 GB för tillfället. Du kan tjäna på att öka dess storlek till 1,5 eller 2 GB (Den här datorn/Egenskaper/Avancerat/Prestanda/Inställningar/Avancerat/Virtuellt minne/Ändra: Rekommenderad storlek = Aktuell, Maximal = Aktuellx2, typ), och samtidigt kolla över hur mycket RAM och växlingsfil som dras när datorn precis startats upp och när du använder datorn normalt. 600 MB känns alldeles för högt för normalanvändning. Hade du igång massor med flikar i browsern, ordbehandlingsprogram, musikspelare, IM och en film i bakgrunden eller ett spel minimerat skulle jag förstå, inte annars. Du kan alltid starta Kör (Win+R) och skriva msconfig; gå till fliken Autostart och gå igenom de processer som dras igång när datorn startar. Är det saker du vet att du inte behöver, så bocka av dem (men var försiktig så att du inte rycker något du kan behöva - är du osäker, googla på programfilen och se vad den är och vad den gör och om du behöver den). Ligger du på 250 MB eller mindre vid uppstart (tryck Ctrl+Shift+Esc för och kolla i statuslisten längst ner för aktuellt värde) är det ingen fara alls.

- Kör ett stresstest på CPU och minne. Ladda ner OCCT (eller Stress Prime 2004 + SpeedFan), ställ in vilka variabler du vill mäta under inställningarna och dess längd, kör testet och se hur temperaturerna ändras och om några fel upptäcks. Som krank nämnde tidigare beror processorns toleranser på vilken modell du har, men givetvis är lägre temperaturer alltid bättre än högre. Om du har bytt processor eller bara överklockat den kan spela in hur den presterar, fast om det beror på fel här borde datorn krascha snarare än bara gå långsamt..

- Olika indexeringsprogram kan slöa ner datorn. Har du något tredjeparts sådant så som Google Desktop, eller Windows inbyggda Indexeringstjänst kan du tjäna hårddiskprestanda på att stänga av dem. Resultatet blir långsammare sökningar, så det är ett övervägande man får göra. Sysslar du inte med mycket filhantering av olika slag, så kan jag rekommendera att avaktivera sådant.

Lycka till!

Jarre

Swordsman
Socket 478 är tillsammans med samtida 462 ("A") rätt utdaterade, så utbudet är minst sagt begränsat vad gäller produkter till dem. Men den länkade procfläkten lär kyla bra, alternativt om du vill klämma ner en hundring extra för en fläns i enbart koppar. Komplett.se brukar har rätt användbara köparkommentarer annars, som kanske kan vara till lite hjälp. Ljudnivån är ju alltid ett horn i sidan när det kommer till bra kylning men har du en ljudisolerad låda kommer du säkert undan lindrigt.

Vill du gå den billigare vägen kan du alltid bara köpa kylpasta och testa det först. Det kan vara stoor skillnad mellan 4 år gammal standardpasta och -montering och en ny, omsorgsfullt applicerad högkvalitativ kylpasta.

Annars låter dina temperaturmätningar som om core skulle vara processorkärnan och temp1, tja, det vetefn.. Området kring processorn? Kylflänsen? GPU? PWM? Nordbrygga?

krank

Vill du gå den billigare vägen kan du alltid bara köpa kylpasta och testa det först.
Det är det som är planen nu, ja.

Annars låter dina temperaturmätningar som om core skulle vara processorkärnan och temp1, tja, det vetefn.. Området kring processorn? Kylflänsen? GPU? PWM? Nordbrygga?
http://www.omegarpg.net/_imgs/speedfan1.png
http://www.omegarpg.net/_imgs/speedfan2.png

Nummer 1 är typ idle, nummer 2 är med City of Heroes på full fräs i bakgrunden.

Det är moderkort+processor från en Fujitsu-Siemens (kan ge mer exakta speccar), med minst sagt icke fungerande kyllösning. Jag fick datorn för att den aldrig funkade - jag fick ner tempen genom att ta bort det stora röret från processorn till bakre delen av lådan (i röret satt en helt vanlig 80mm-fläkt, det var den enda fläktdelen av lösningen) som blåste in luft (men mest damm) till processorn, samt rena bort damm och nu kör jag dessutom med öppen låda.

Jag har inte en jävla aning om vad som kan vara vad. Jag har en nordbryggekylfläns som nästan garanterat är bättre än den fläns som sitter där idag. Tänkte testa det när jag får nya kylpastan.

EDIT: Detaljerad koll i "settings" ger vid handen att "core" är mitt Nvidia Geforce 7600GS.

krank

Uppföljning:

Numera idlar processorn kring 50, och toppar under CoH-spelande kring 62 eller så. Betydligt mer acceptabelt.

Vad jag gjorde? Jag fixade lite Arctic Silver 5-kylpasta och kletade omsorgsfullt dit detta efter att ha gjort ren båda ytorna. Och stängde datorn.

Nu är mitt enda problem att jag får något slags skumt korsdragsljud ur datorn när jag stänger den helt. Det låter som om någonting inte riktigt får luft eller så. Jag tror att jag skulle behövva någon ytterligare fläkt som blådte in. Eller ut, vad vet jag. Problemet är att moderkortet bara har två fläktplatser - FAN1 och FAN2. Båda är redan upptagna. Så nu måste jag hitta något annat sätt att driva fläktar... Borde det inte finnas någon sorts grej som gör att man kan driva fläktar direkt från nätagget? Mina två frontfläktar, annars ganska ordinära 80mm:are, funkar ju så. De kopplas mellan hårddisk och nätagg, funkar finfint.