Hej!
I slutet av 90-talet spelades det en hel del World of Darkness i spelgruppen jag spelade med då. Vampire, Werewolf, Changeling, Wraith och till och med lite Hunter. Vi testade också att spela lite Mage, men det var ingen i spelgruppen som fastnade för det. Det kändes inte som att det fanns varken skräck eller intressanta metaplot-intriger. Det var mer som en blandning av ars magika och ett superhjältespel där man straffades om man använde sina krafter öppet. Till skillnad från t.ex. vampire där det är en kamp mellan mänsklighet och monstret inom dig, kändes det inte som att det fanns någon inre konflikt att utforska heller.
Det här var för över 20 år sedan, men den åsikten om Mage har levt sig kvar. Lite förvånad blev jag när jag nyligen såg en facebook-poll över vilket som var det bästa WoD-spelet och Mage var i överlägsen ledning.
Det är uppenbarligen något jag missade med Mage. Så kan någon snälla förklara vad grejen är med Mage?
I slutet av 90-talet spelades det en hel del World of Darkness i spelgruppen jag spelade med då. Vampire, Werewolf, Changeling, Wraith och till och med lite Hunter. Vi testade också att spela lite Mage, men det var ingen i spelgruppen som fastnade för det. Det kändes inte som att det fanns varken skräck eller intressanta metaplot-intriger. Det var mer som en blandning av ars magika och ett superhjältespel där man straffades om man använde sina krafter öppet. Till skillnad från t.ex. vampire där det är en kamp mellan mänsklighet och monstret inom dig, kändes det inte som att det fanns någon inre konflikt att utforska heller.
Det här var för över 20 år sedan, men den åsikten om Mage har levt sig kvar. Lite förvånad blev jag när jag nyligen såg en facebook-poll över vilket som var det bästa WoD-spelet och Mage var i överlägsen ledning.
Det är uppenbarligen något jag missade med Mage. Så kan någon snälla förklara vad grejen är med Mage?