Nekromanti Vad är igentligen praxis

Doctor_Hell

Veteran
igår så spelade jag och en kompis ihop med några nya killar oh spelet som vi spelade blev drakar och demoner för att återuppleva lite barndoms nostalgi , jag säger plötsligt till dom att rulla för upptäcka fara när en av spelare som är i 40 års åldern och spelade mycket rollspel i sin ungdom blir helt bestört och säger att jag ska slå upptäcka fara slaget ått dom dolt bakom min spelledarskärm ..

jag har alltid kört med öppna kort och låtit spelarna slå alla slag själva och hsen tolkat vad som sker utifrån deras slag och föröväntat mig att spelarna agerar i enlighet med tärningsslaget om dom mmisslyckas med säg upptäcka fara så får dom agera efter det och gå in i bakhållet och inte dra sinna vapen utan egera korrekt enligt situationen

men detta upprörde uppenbart denhär spelaren för så skulle man inte göra det var inte korrekt spelledande

och jag vet att allt det där med man gör som man vill och det som passar gruppen osv men finns det igentligenn nån såkallad praxis när det kommer till rollspel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Praxis här skljer sig ganska mycket mellan både spel och grupper, men jag har rent anekdotiskt upplevt att det är något vanligare att SL slår dolda slag för sådant rollpersonerna inte kan känna till om de lyckats eller misslyckats med.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Doctor_Hell said:
igår så spelade jag och en kompis ihop med några nya killar oh spelet som vi spelade blev drakar och demoner för att återuppleva lite barndoms nostalgi , jag säger plötsligt till dom att rulla för upptäcka fara när en av spelare som är i 40 års åldern och spelade mycket rollspel i sin ungdom blir helt bestört och säger att jag ska slå upptäcka fara slaget ått dom dolt bakom min spelledarskärm ..

jag har alltid kört med öppna kort och låtit spelarna slå alla slag själva och hsen tolkat vad som sker utifrån deras slag och föröväntat mig att spelarna agerar i enlighet med tärningsslaget om dom mmisslyckas med säg upptäcka fara så får dom agera efter det och gå in i bakhållet och inte dra sinna vapen utan egera korrekt enligt situationen

men detta upprörde uppenbart denhär spelaren för så skulle man inte göra det var inte korrekt spelledande

och jag vet att allt det där med man gör som man vill och det som passar gruppen osv men finns det igentligenn nån såkallad praxis när det kommer till rollspel
Min uppfattning är nog att "praxis" är att SL slår sådana slag.

Med det sagt skiter jag fullständigt i praxis.

G

Guest

Guest
Håller med ovanstående att praxis generellt sett är att dylika slag slås dolt.
Personligen har jag gjort lite olika, helt beroende på vilken stämning som ska förmedlas.
Sen tycker jag också att man absolut inte behöver vara konsekvent under hela scenariot/kampanjen. I en situation där det kan förutsättas att rollpersonerna medvetet håller uppsikt utåt kan t.ex. slagen slås öppet medan en till synes avslappnad och lugn situation kan motivera dolda slag.

Edit: Stavfel och jävelskap.

solvebring

Superhero
krank said:
Praxis här skljer sig ganska mycket mellan både spel och grupper, men jag har rent anekdotiskt upplevt att det är något vanligare att SL slår dolda slag för sådant rollpersonerna inte kan känna till om de lyckats eller misslyckats med.
Just min uppfattning också, och just den paxis jag själv kör med. Vissa saker passar helt enkelt bättre som dolda slag - och det är just i de situationer som rollpersonen eller för den delen spelarna inte medvetet kan eller bör veta vad de lyckades/misslyckades med.

Varje spelgrupp gör dock som de vill. När jag introducerades så introducerades jag med det att spelledaren slog alla slag. Det var också det jag gjorde sedan när jag började spelleda. Vi var inte vana annat. Senare med åren började vi med att spelarna slog alla öppna slag själva. Idag frågar jag, för smaken är som baken. Vissa spelare vill att jag slår allt medan andra önskar att slå själva (utom de dolda slagen - de behåller jag). Därmed gör jag detta rätt så individuellt efter spelarens önskan numera.

Smrtihara

Warrior
Ah, eh.. Jag har aldrig slagit dolda slag för sådana saker. Det finns väl ingen övergripande praxis riktigt. Jag kan erinra mig att jag läst något rollspel där SL uppmanades att slå sådana slag dolt. Minns inte vilket rollspel dock.

Jag har bara aldrig sett meningen med att slå ett "Upptäcka fara" slag dolt. Det ger inte MIG något som SL. Jag får inget ut av det. Varför ska jag som SL sitta och slå slag som spelarna lika gärna kan slå? "Åh, vad spännande nu slår SL ett par slag dolt. Undra sa flundra vad som kommer hända nu?" Det varken tänker eller säger jag själv som spelare. Hellre låter jag SL bestämma helt godtyckligt vad som är mest passande/roligt.

Jarre

Swordsman
Under tonåren var det praxis för min grupp att spelledaren slog alla slag, oavsett situation eller om rollpersonen ser effekterna av sitt handlande. Det fungerade bra då.

På senare år har jag använt mig mer av att spelaren får slå alla sina slag, främst med motiveringarna att skapa ett större engagemang och delaktighet från spelarens sida, samt att vi som spelare (och människor) mognat till att kunna hantera effekterna av en handling, vare sig den går bra eller dåligt. Litar man på sina spelare, så tycker jag att man kan låta dem slå sina egna slag.

På samma gång finns det ett visst mått av vilken illusion man vill bygga upp kring spelet. Om spelarna slår alla sina slag själva, kan man resonera som sådant att det blir mer speligt, och att det då passar bättre i spel som innehåller många tärningsslag, är detaljrika och mer åt prestationshållet. Håller spelledaren all eller åtminstone delar av tärningsslagandet dolt för spelarna, kan man tycka att det blir lättare att släppa spelmekaniken och själv fokusera på sin rollperson och dennes omgivning.

---

Det låter som att din medspelare gärna vill låta sig själv utmanas genom att inte veta, då det faktiskt bidrar till en mer "verklig" spänning om varken han eller sin rollperson vet om faran. Det är helt okej. Däremot bör ni nog komma överens om vilken metod ni ska använda i gruppen som helhet; om än i den kampanj ni spelar nu. Vissa gånger, eller i vissa spel, är det antagligen bättre att välja en metod framför en annan. För vad praxis i denna fråga är, skiljer sig från grupp till grupp, precis som föregående användare uttryckt. Kör på det ni själva gillar bäst. Och du, som spelledare, har rätt att bestämma vilka regler och vilka spelmetoder som ska användas - i denna fråga har inget rätt att påstå att du spelleder inkorrekt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Och om ni bestämmer er för att köra hemliga slag underlättar det för SL att ha en liten lista bakom sin spelledarskärm där rollernas värden i finna dolda ting, upptäcka fara och liknande är uppskrivna. Så man inte behöver fråga spelarna och riskera att avslöja att det är fara å färde. :)

solvebring

Superhero
wilper said:
Och om ni bestämmer er för att köra hemliga slag underlättar det för SL att ha en liten lista bakom sin spelledarskärm där rollernas värden i finna dolda ting, upptäcka fara och liknande är uppskrivna. Så man inte behöver fråga spelarna och riskera att avslöja att det är fara å färde. :)
Word!
Spelarnas värden för dolda slag samt namnlistor för spontana SLP:s är "praxis". :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Smrtihara said:
Jag har bara aldrig sett meningen med att slå ett "Upptäcka fara" slag dolt. Det ger inte MIG något som SL.
Tja, för mig som spelare motarbetar det min inlevelse att veta saker min rollperson inte vet, så jag håller gärna sånt till ett minimum. Sedan om SL rullar ärligt eller bara hittar på rör mig inte i ryggen. För mig är idealet att jag som spelare helt slipper tärningsslag; SL får gärna bestämma allt vad mig anbelangar. Eller använda ett dolt regelsystem, om SL föredrar det.

Rickard

Urverk speldesign
wilper said:
Tänka sig. Det här hade jag glömt bort att jag gjorde. :gremsmile:

I övrigt brukar det vara praxis att spelledaren slår sådana saker dolt. Vi torde ha fått det från någon gammal version av Drakar och Demoner.

/Han som inte slår för Upptäcka fara eller liknande färdigheter, utan istället ger informationen till den som har tillräckligt högt värde

Smrtihara

Warrior
Jodå, mycket gör jag för spelarnas inlevelse som SL, metainformation har aldrig stör mig personligen bara.

Jag förstår precis varför du som spelare vill slippa slå för "upptäcka fara" eller whatnot, jag föredrar bara att som SL antingen låta spelaren slå slaget eller faktiskt bara bestämma vad som händer helt utan tärningens inblandning.

Som SL vill jag slippa ta över tärningsslag från spelarna eftersom jag har gott om slag som det är i de flesta rollspel.

Edit: Jag förutsätter i texten att det är rollspel med regler som Drakar och Demoner. Olika spel har olika tekniker.

Sapient

Swashbuckler
Jag har för mig att det var en väldigt tydlig rekommendation i DoD att SL skulle slå den typen av slag dolt. Men det är inget som säger att man måste...

(Och - måste jag säga som själv är 40 och har spelat sen 12-13 års åldern - om han reagerar så hårt och propsar på att det finns ett sätt att göra saker på, så bör han nog bredda sina horisonter... :gremsmile: )

Numera struntar jag i princip alltid i sådana slag som SL. Jag gör ibland som Han rekommenderar, om det finns något jag vill att spelarna ska upptäcka. Men däremot kan jag ofta slå en bunt tärningar bakom skärmen (och låtsas räkna ihop resultatet med lätt bekymrad min) eller be spelarna slå slag och meddela mig resultatet (med eller utan att ange någon perceptionsfärdighet de ska använda) bara för att stressa upp stämningen.

Detta utifrån att min erfarenhet är att det kan sabba hela dagen (eller rent av hela kampanjen...) om man råkar ut för ett helt oförberett anfall i precis fel ögonblick (eller av fel motståndare). Ska det ske ett överraskningsanfall, ska motståndet vara så klent att det enbart är pga. överraskningen som det blir spännande.

Det gäller särskilt s.k. slumpmässiga möten - om jag alls använder sådana - som ju inte har det minsta med äventyrshandlingen att göra. Om ett sånt allvarligt skadar medlemmar i gruppen och blir ett stort problem att åtgärda, kanske kräver en omväg förbi helare et.c. så tycker jag det bara förstör upplevelsen av själva äventyret...

Samma sak med att upptäcka andra saker - dolda ting, lönndörrar, fällor, skatter et.c. Ju viktigare är för äventyret, desto mer viktigt att spelarna faktiskt hittar dem. Tärningsslag, schmärningsslag... :gremsmile:

Det viktigaste är upplevelsen. Man spelar för att ha roligt. De här sätten har funkat för mig. Jag har iofs. sällan eller aldrig diskuterat det med spelgruppen - det skulle ju lite förstöra poängen - men aldrig mött någon som ansett att det ena eller andra systemet varit viktigt för spelupplevelsen. Om den här personen i er grupp tycker att det är väldigt viktigt för upplevelsen, så är det iofs. viktigt att lyssna på.