Ymir said:
Jag skulle säga att påståendet 'indiespel är drama' är irriterande därför att det tar en genre jag gillar och förknippar mitt spelande med; dvs drama, och förknippar denna intimt med en spelgenre jag inte direkt gillar; indiespelen, varvid det, i förlängningen, insinueras att rollspel jag gillar automatiskt är mindre 'drama'. Detta då när hela mitt problem med indiespelen kommer av uppfattningen att de, generellt givetvis, -skadar- dramat snarare än hjälper det. Liknelsen indiespel = drama är alltså inget jag vill hålla med om varken känslomässigt eller rationellt.
Sedan alltså, definiera ni indiespel hur ni vill, det är inte som jag kommer ligga vaken på nätterna och gråta över det. Jag försöker mest förklar varför jag överhuvudtaget reagerar.
- Ymir, hungrig
Om man öppnar ögonen lite så ser man att jag säger "de indiespel jag gillar främjar en typ av drama som jag gillar". Ordagrant säger jag "indiespel inriktar sig i mer på drama". Att det i dina ögon tolkats om till "indiespel är drama" är olyckligt, men knappast något jag kan hållas ansvarig för.
Sedan är jag viserligen personligen övertygad om att ex. Grey Ranks har en betydligt högre dramakoefficient än säg, Eon. Faktum är att jag är så övertygad om att så är fallet att jag inte ser hur det kan vara provokativt, irriterande eller framana någon annan känsla än ett medhållande "jaså". Det beror naturligtvis på hur man definierar drama, men eftersom jag redan har gjort det så finns det inget problem. Jag skulle alltså kunna tänka mig att hävda att "Grey Ranks är drama".
Det här innebär inte att Grey Ranks
alltid är mer drama än Eon, utan det betyder att spelet som sådant fokuserar mer på drama än vad Eon gör. Rusultatet i spel kan naturligtvis bli ett helt annat. Du kan spela drama med Eon, men spelet fokuserar inte på drama. Jag skulle allstå aldrig säga att "Eon är drama"
Slutligen står det dig helt fritt att hävda att de spel du gillar främjar en typ av drama som du gillar. Jag skulle aldrig komma på tanken att säga emot det. Shit, jag tycker inte att det är ett dugg irriterande eller provokativt. (Skulle du däremot påstå att "tradspel" generellt genererar mer eller lika mycket drama som "indiespel" generellt gör skulle jag lyfta på ett ögonbryn och roat fråga hur du definierar drama och på vilket sätt det sker, alltså om du skulle påstå att "tradspel är drama")
Jag hoppas att det är tydligare nu.