Nekromanti Vad är inte hippt, men bra?

Sodivra

Champion
På det här forumet så är ju vissa saker lite hippare än andra, det vet vi ju alla, men det är inte det vi ska prata om nu. Jag undrar vad det finns för omoderna och ohippa saker som ni egentligen tycker är bra?

Jag tycker till exempel att det är ganska ohippt att behöva massa olika tärningar eller kortlekar eller sånt spejs, men jag tycker ändå att det är ballt. Taktil och visuell förstärkning liksom, det är kul att grabba en T12, och så himla svårt att köpa något extra är det inte. En sak som är super-ohipp är att skicka ut spelare ur rummet när deras rollpersoner inte är närvarande. Gud vad totalt inte hippt det är! Men det kanske är en bra grej egentligen...?

Ge det ohippa upprättelse!

krank

Går ondskans ärenden
Arvidos said:
En sak som är super-ohipp är att skicka ut spelare ur rummet när deras rollpersoner inte är närvarande. Gud vad totalt inte hippt det är! Men det kanske är bra?
Jag gör gärna sånt, men inte om spelarna är helt emot det. Ett alternativ är att "ploppa" (min grupps namn p att stoppa fingrar i öronen och antingen jucka med fingrarna i öronen eller använda t.ex tomma strup- eller käkrörelser för att helt stänga ute ljud).

Så, jag tycker att det är bra. Det behöver kompletteras, möjligen, med att ha nåtslags stämningsmusik i det andra rummet.

Johan K

Gammal & dryg
Fasen, bra fråga..
Att skicka ut folk är iof kanske lite ohippt, men samtidigt jäkligt skoj. Att de _verkligen_ inte vet vad som sagts varken IRL eller in game.. =)

/ Johan K, som nog kör med både iohippa & hippa saker. Men inte har just lagt dessa termer på det..

krank

Går ondskans ärenden
Nu när jag tänker efter finns det ju massor med saker som är ohippa, men bra. Problemet är ju bara att "bra" måste bestämmas utifrån subjektivt upplevd kontext.

Liksom, inlevelse-i-karaktären är sjukt ohippt. Att inte använda sceninramning utan tvärtom försöka köra med så få hopp/klipp som möjligt är ohippt. Att låta setting vara viktigare än system är ohippt. Friform är ohippt, nästan lika ohippt som nästan alla former av tradsystem. Att begränsa spelarna till att bara ha subjektiv kontroll över sina rollpersoner och ingenting annat är ohippt.

Ändå tycker jag att i rätt kontext är alla de grejerna bra grejer.

solvebring

Superhero
Tja, BRP är väl ohippt, men på det stora hela mitt favoritsystem för att dess funktion är enkel men nog effektiv. Folk får skälla hur mycket de vill, jag tänker ändå inte ge upp just det.

Förövrigt är väl gamla svenska rollspel väldigt ohippa, kanske just för att de är helt ur tiden, har sina sina nackdelar och kanske egentligen inte är de fläschigaste rollspelen. Men de är bannemej charmiga och de har sina fördelar och jag gillar att dunka ner mig med enkla svenska spel - så yes sir - hippt eller ej, det ger jag fan i.

Sodivra

Champion
Subjektiv tråd

krank said:
Nu när jag tänker efter finns det ju massor med saker som är ohippa, men bra. Problemet är ju bara att "bra" måste bestämmas utifrån subjektivt upplevd kontext.
Det är i den kontexten man ska skriva i den här tråden. :gremsmile: Gärna med tunga subjektiva argument!

Arfert

Facit
Gamla spel som Runequest, Harn, Traveller, Empire of the Petal Throne, Tunnels & Trolls, och CoC.

Sodivra

Champion
Arfert said:
Gamla spel som Runequest, Harn, Traveller, Empire of the Petal Throne, Tunnels & Trolls, och CoC.
Men varföööööör?

Det här är en kärlekstråd, ge mig kärlek! Upprättelse! Tankeställare! Annars blir det bara en uppdelning i hippt och ohippt, som vanligt.

Sodivra

Champion
Tabeller

Tabeller är typ så ohippt det kan bli, men de kan vara rätt lattjo, egentligen. Så länge man inte skriver dem på rutin, utan lägger ner lite tanke bakom dom så är det ett väldigt enkelt sätt att få spelet att utmana spelarna, föra in det oväntade. Kolla bara på Maid eller Blodröta, som är enbart tabeller, mer eller mindre. De är ju asballa!

Det är spännande att slå på tabeller, speciellt om de kan kombineras till något oväntat.

Mer och, framförallt, bättre tabeller nu!

rjonas

Hero
Gemensamt initiativ och bordsordning i strid är tusan så ohippt. Men jäklar vad det sätter fart på fipplarna. Men nähä. Prompt ska alla slå sitt individuella initiativslag med sina egna individuella bonusar och sen ska alla inte ha nån aning om vems tur det är. För det är ju så himla viktigt för rollfigurernas innersta väsen att vara exakt +1 snabbare än dvärgen. :gremsuck:

Leon

Leo carcion
De allvarliga skadetabellerna i MERP. Själva DEFINITIONEN av gammalt klunkigt system. Men när du har fått knäskålen avslagen och stukat höger tumme i Trollbergen och har två veckors fotvandring utan mat till närmsta sjukstuga: ja då är det ruskigt bra!

Arfert

Facit
Arvidos said:
Arfert said:
Men varföööööör?

Det här är en kärlekstråd, ge mig kärlek! Upprättelse! Tankeställare! Annars blir det bara en uppdelning i hippt och ohippt, som vanligt.
T&T för att det är ett snabbt kul spel, perfekt för okomplicerad dungeonbashing. Och har knasiga namn på spells. De övriga för att de är skönt SERIÖSA, perfekta att spela långa kampanjer i, där man går in i en annan värld. Jag blir inspirerad att spela långa kampanjer av dem på ett sätt jag sällan blir av nyare spel..

rjonas

Hero
Hit points är ohippa, det är hippare med skadenivåer, vitality, dödsspiraler och andra nymodigheter. Men till syvende och sist funkar hit points bäst. Inga skaderelaterade minus, inga instakills, utan bara en enda resurs att hålla reda på. Sen dör man.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Arvidos said:
Tabeller är typ så ohippt det kan bli, men de kan vara rätt lattjo, egentligen. Så länge man inte skriver dem på rutin, utan lägger ner lite tanke bakom dom så är det ett väldigt enkelt sätt att få spelet att utmana spelarna, föra in det oväntade. Kolla bara på Maid eller Blodröta, som är enbart tabeller, mer eller mindre. De är ju asballa!

Det är spännande att slå på tabeller, speciellt om de kan kombineras till något oväntat.

Mer och, framförallt, bättre tabeller nu!
Tabeller är the shit om man vill ha ett spel som inte bara används för att hantera input, utan också slänger tillbaka substantiell output.

Krille

Super Moderator
Laptops vid spelbordet.

Jag menar, jävlar vad ohippt det är med en dator när man spelar fantasy-rollspel! Uäh! Kräkas! Tangentbordknatter och surrande hårddiskar och lysande skärmar är ju så jävla FEL!

...men när man har kontroll över WinAMP och spellistan hela tiden, när man har alla sina anteckningar och plejs i en wiki, när man när som helst kan rulla fort som fan i relevant PDF, när man alltid har koll på sina anteckningar om rollpersonerna, när man bara behöver klicka för att få tärningsslag rullade och uträknade med alla bonusar... det är bra!

Andy

Vila i frid
Jag hakar på tabell ohippigheten men säger så här.

Det är hippt att ha total frihet när man skapar sin karaktär, fri poängpölar till egenskaper, färdigheter och förmågor eller kanske till och med hitta på egna attribut till sin "gubbe" (haha!).

Men jag tar tillbaka alla hårda ord mot Eon och Viking, för fan va ball det är att slå fram sin rollperson. Massa tabeller som skapar en karaktär som är förankrad till världen och till spelets specifika regler. Det ger också en insikt hur spelskaparna vill att man ska spela (eler hur dom själva spelar).

MEN, det måste vara bra tabeller och där kanske inte Eon, Viking eller Artesia är så lyckade alltid. Jag avskyr nackdelar som endast ger minus och skador. Det måste finnas något bra med det dåliga annars skitar man i att ta den, slår om eller hotar SL att slippa bli blind(!) från start. Alltså, det är spelskaparnas skyldighet att komma på spelbara och historiedrivande/dramaskapande nackdelstabeller. Absolut inte blanda tabeller med både för-och neckdelar (den gamla bakgrundstabellen brukar vara mixade). Det ger minuspoäng i rollspelarens himmel.

Eksem

Champion
Re: Tabeller

Faktiskt ett förslag som är bra på riktigt. Tabeller har sjukt mycket outnyttjat designutrymme känns det som. Jag skulle hemskt gärna se en duktig speldesigner ge sig på att göra ett tabellbaserat spel i nån genre jag gillar.

Eksem

Champion
Rälsning och spelledarmakt, ofc.

Rälsning och spelledarmakt kan erbjuda en fantastisk upplevelse av en singulär vision; en tajt resa med detaljer, enhetlig och konsekvent.

Ond bråd död

Swashbuckler
Håller med dig och alla andra om att tabeller är underbara, särskilt för att slå fram gubbar.
Traditionella rollspel är också överlägsna indie. Och vampyrerna från ww är fortfarande coola.
Vanliga tärningsystem, eller vad som nu är motsatsen till alla vidriga tärningspölar, gör mig lycklig.