Re: Tidsoptimering
Men visst har du en poäng att folk har brist på tid numera, det gäller nog alla åldrar. Mer annat som drar. När D&D kom fanns inte Nintendo, hemdatorer (utom hos totala freaks), två kanaler på TV, osv. Folk vill inte lägga ner tid i onödan idag. De lata jävlarna..
jag har aldrig vart intresserad av feta böcker med specialregler och extraregler och sån skit... vill ha korta tajta regler, det har jag tyckt sen 80-talet. Men däremot har jag inget emot att plöja böcker med världsinfo och äventyr, det är ju nästan skönlitteratur.Gurgeh said:Det kan ha ett samband med att spelarna blir äldre? När jag var 14 hade jag tid att sitta och skriva detaljerade äventyr innan vi spelade, läsa tjocka kampanjböcker och lära mig en massa regler och specialfall. Det har jag inte idag. (Eller så väljer jag helt enkelt att lägga tiden på andra saker eftersom jag märkt att det går utmärkt att spela rollspel utan att lägga flera gånger så mycket tid på förberedelserna som på det faktiska spelandet.)Håller med, undrar varför det blivit så... kanske för att det både är svårt att skriva bra äventyr, och kräver en rejäl arbetsinsats. Ibland undrar jag att om inte det nya fokuset, att skyffla över ansvaret på spelarna, inte är annat än ett sätt att göra det lätt för sig som spelskapare...
/tobias
Men visst har du en poäng att folk har brist på tid numera, det gäller nog alla åldrar. Mer annat som drar. När D&D kom fanns inte Nintendo, hemdatorer (utom hos totala freaks), två kanaler på TV, osv. Folk vill inte lägga ner tid i onödan idag. De lata jävlarna..