Nekromanti Vad är inte hippt, men bra?

solvebring

Superhero
Tja, världen kan jag inte se något fel med. Den är så klassiskt fantasy som det kan bli. Fast det kanske är det som är felet iof. Regelverket är dock fläskigt överjobbat och onödigt tillkrånglat. Fast Neogames är bra på att lägga till en massa onödigt tjaffs.

G

Guest

Guest
Säkert något som nämnts i tråden men jag tycker fan i mig att Rolemaster är ett bra spel, men fan vad ohippt det känns, iaf här på wrnu. :)

krank

Går ondskans ärenden
solvebring said:
Då är det fan hippt, om det lyckas göra anspråk på en gammal räv som dig, Arfert. :gremlaugh:
Å andra sidan är det väl redan etablerat att "gammal räv" inte räcker för att betraktas som "hipp"...

Arfert

Facit
krank said:
solvebring said:
Då är det fan hippt, om det lyckas göra anspråk på en gammal räv som dig, Arfert. :gremlaugh:
Å andra sidan är det väl redan etablerat att "gammal räv" inte räcker för att betraktas som "hipp"...
Korrekt. Jag var hip för 25 år sen, nu är jag bara col och tung (både bokstvligen och icke boskstavligen). :gremgrin:

solvebring

Superhero
Arfert said:
krank said:
solvebring said:
Korrekt. Jag var hip för 25 år sen, nu är jag bara col och tung (både bokstvligen och icke boskstavligen). :gremgrin:
Det var just det jag menade. Spelet är så kommersiellt och hippt att det till och med lyckas sälja in sig i ditt old school-hjärta. Ingen kommer undan Eon för att det är så jävla hippt.

Arfert

Facit
solvebring said:
Arfert said:
krank said:
solvebring said:
Det var just det jag menade. Spelet är så kommersiellt och hippt att det till och med lyckas sälja in sig i ditt old school-hjärta. Ingen kommer undan Eon för att det är så jävla hippt.
Nej Eon är inte, och har aldrig vart, hippt... sorry... :gremwink:

Det vore en annan sak om jag fick för mig att köra Solar System eller nåt sånt, det skulle betyda att jag fallit till föga för det hippa....

drakponken

Veteran
Drakar och Demoner Trudvang verkar ju ohippt här på forumen. Men jag tycker att världen är bra och reglerna är nja sådär: stridsreglerna känns ju som en överarbetad version av att några blinda snubbar försöker slå ner varandra, i tvspelet Sagan om tredje tidsåldern.Och då menar jag inte daredevil utan ett par halfulla gubbar som förlorade ögonen i starr förra veckan. :gremtongue:

Men världen är ju bara helt underbar när den inte plagierar förmycket, ock fördjupningssystemet är helgrymt.

G

Guest

Guest
T10or, skulle jag säga, mest för att de hippa på forumet vanligtvis gör rollspel och de tar inte med denna tärning så ofta.
Jag har ioförsig varit borta från rollspelsmakarforumet en hel del, men det känns som T6an är standardtärningen, för att den är lätt att få tag i... hmm, man kanske skulle göra en T6 till T10 tabell i rollspel som använder T10 för att "vanligt folk" eller rollspelare med tärningsbrist ska kunna spela dem...

Rising

Vila i frid
En annan sak som är ohippt men bra, det är Äventyr.

Alltså att spelledaren förbereder platser, miljöer och intriger, samt bestämmer olika skeenden som skall inträffa i spelet.

Nu för tiden pratas det nästan aldrig om äventyrsdesign i hobbyn. Det kan visserligen pratas om att utforma spelmässiga encounters, men i övrigt så ligger all fokus på improviserade sessioner utifrån flaggor och andra spelarinitiativ.

Men att skriva ett riktigt välgenomarbetat äventyr som bygger upp snygga etableringar och sedan kastar om handlingen via oväntade twists såväl som att erbjuda plötsliga avslöjanden som får spelarna att haja till och säga "ahaa!" och dra efter andan... det pratas det inte längre om.

Det är lite synd. Inte minst eftersom diskussioner som handlar om äventyrsmakande är oerhört mycket mer intressanta än diskussioner om systemmakande. Det är liksom mer intressant att spåna kring hur man kan använda en femme fatal i en deckarintrig än att prata om hur många plupp-plupp-poäng spelarna skall få av att tagga sina särdrag i en konflikt.

Om det är något jag längtar till, så är det att äventyrsdesign skall bli hippt igen, så att vi kan börja prata om skräckrollspel på nytt. Skräckrollspel + narrativism = suxors.

Arfert

Facit
Rising said:
En annan sak som är ohippt men bra, det är Äventyr.

Alltså att spelledaren förbereder platser, miljöer och intriger, samt bestämmer olika skeenden som skall inträffa i spelet.

Nu för tiden pratas det nästan aldrig om äventyrsdesign i hobbyn. Det kan visserligen pratas om att utforma spelmässiga encounters, men i övrigt så ligger all fokus på improviserade sessioner utifrån flaggor och andra spelarinitiativ.

Men att skriva ett riktigt välgenomarbetat äventyr som bygger upp snygga etableringar och sedan kastar om handlingen via oväntade twists såväl som att erbjuda plötsliga avslöjanden som får spelarna att haja till och säga "ahaa!" och dra efter andan... det pratas det inte längre om.

Det är lite synd. Inte minst eftersom diskussioner som handlar om äventyrsmakande är oerhört mycket mer intressanta än diskussioner om systemmakande. Det är liksom mer intressant att spåna kring hur man kan använda en femme fatal i en deckarintrig än att prata om hur många plupp-plupp-poäng spelarna skall få av att tagga sina särdrag i en konflikt.

Om det är något jag längtar till, så är det att äventyrsdesign skall bli hippt igen, så att vi kan börja prata om skräckrollspel på nytt. Skräckrollspel + narrativism = suxors.
Håller med, undrar varför det blivit så... kanske för att det både är svårt att skriva bra äventyr, och kräver en rejäl arbetsinsats. Ibland undrar jag att om inte det nya fokuset, att skyffla över ansvaret på spelarna, inte är annat än ett sätt att göra det lätt för sig som spelskapare... :gremwink:

Jag tycker det är oerhört intressant med just skapa intriger, intressanta karaktärer osv...

..lägger till en sak som också är ohippt: världsskapande. Tjocka kampanjböcker och liknade.

Ram

Skev
Arfert said:
..lägger till en sak som också är ohippt: världsskapande. Tjocka kampanjböcker och liknade.
Nja-a. Tja, kanske, men då får man verkligen se över vilka det är som sätter Hipp:et tror jag. De flesta här tycker jag verkar gilla bra världs- och kampanjinfo även om det finns ett motstånd mot tegelstenar till böcker med folkmängd och handelsballanser.

Sodivra

Champion
Flaggskräck [OT]

Rising said:
Igårkväll så nämnde Warwolt i vrållådan (Ja, det heter vrållådan!!!) att han undrade för sig själv om man kunde göra ett skräckscenario baserat på flag framing. Jag sa åt honom att lägga upp en tråd om det, för det lät intressant - Vore inte det ett bra sätt att göra upplevelsen personlig och starkare, att identifiera det som är viktigt för spelaren och sedan använda det?

Vad tror du?

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Håller med, undrar varför det blivit så... kanske för att det både är svårt att skriva bra äventyr, och kräver en rejäl arbetsinsats. Ibland undrar jag att om inte det nya fokuset, att skyffla över ansvaret på spelarna, inte är annat än ett sätt att göra det lätt för sig som spelskapare... :gremwink:

Jag tycker det är oerhört intressant med just skapa intriger, intressanta karaktärer osv...

Medhåll på alla punkter. fram för mer kampanjvärldar, världsböcker och förberedda äventyr! Nog borde det gå att skapa moderna sådana också, med fokus och genomtänkthet. Typ konkreta strukturer och tips för hur man bygger äventyr i en viss värld eller så.

Sodivra

Champion
Arfert said:
Inte för spelskapare, men däremot så är det att göra det lättare för (sig som) spelledare. Det är absolut en del utav det, och inget att sticka under stol med.

Men att skriva arbetsavskyfflande och berättargenererande spel är svårt.

Krille

Super Moderator
Arvidos said:
Inte spelskapare, men däremot så gör det lättare för spelledaren. Det är absolut en del utav det, och inget att sticka under stol med.
Eftersom spelskapare ofta skapar spel som de själva spelleder så blir skillnaden inte så stor. De gör arbetsavlastande/spelar-contentskapade spel för att de vill spelleda sådana spel.

Arfert

Facit
..att nåt säljer och är poppis bland många gör det inte hippt.. nästan tvärtom. Solar System är hippt till exempel... hur många ex har det sålt, jämförelsevis?

sen tyckerjag saker som handel och invånarantal i världsböcker är helt ok, även om det är EXTREMT OHIPPT. Inte för att jag nånsin använt den infon i spel, men det ger en känsla om hur världen fungerar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tidsoptimering

Håller med, undrar varför det blivit så... kanske för att det både är svårt att skriva bra äventyr, och kräver en rejäl arbetsinsats. Ibland undrar jag att om inte det nya fokuset, att skyffla över ansvaret på spelarna, inte är annat än ett sätt att göra det lätt för sig som spelskapare...
Det kan ha ett samband med att spelarna blir äldre? När jag var 14 hade jag tid att sitta och skriva detaljerade äventyr innan vi spelade, läsa tjocka kampanjböcker och lära mig en massa regler och specialfall. Det har jag inte idag. (Eller så väljer jag helt enkelt att lägga tiden på andra saker eftersom jag märkt att det går utmärkt att spela rollspel utan att lägga flera gånger så mycket tid på förberedelserna som på det faktiska spelandet.)

/tobias

Sodivra

Champion
Krille said:
Arvidos said:
Inte spelskapare, men däremot så gör det lättare för spelledaren. Det är absolut en del utav det, och inget att sticka under stol med.
Eftersom spelskapare ofta skapar spel som de själva spelleder så blir skillnaden inte så stor. De gör arbetsavlastande/spelar-contentskapade spel för att de vill spelleda sådana spel.
Jag håller inte med. Det är stor skillnad i arbete på att plocka upp och spela ett spel med avlastande regler, och att skriva (och framförallt speltesta!) och sedan spela ett spel med avlastande regler. Det är ett oomkullrunkligt faktum.

Men ja, du har rätt i att spelmakaren och spelledaren ofta är samma person. I efterhand så ändrade jag mitt inlägg för att bättre reflektera detta, men jag hann inte klart innan du läste det.