Re: Khelataar och Eon (främst Marco och Rosen)
Hur mycket är gemensamt mellan Khelataar och Eon? Vad skiljer?
Spelvärldarna har inte speciellt mycket gemensamt alls - en del brukar tala om Mundana som en lowfantasy-värld, men den är rejält mycket mer high än Khelataars. Båda erbjuder gott om möjligheter att spela intriger och små politiska omvälvningar, men det kan man ju göra i WoD också...
RP-skapandet - grundegenskaper och färdigheter och allt dylikt - har väl iofs klara likheter, men det liknar ju hur man gör i ett dussin andra spel också. De delar av systemen där de mest påminner om varandra är väl strid och skador; man rollspelar strider på ungefär samma sätt, och skador/läkning/uthållighet fungerar ungefär likadant.* Magisystemen liknar däremot inte varandra ett dugg (fast om Khelataar Ed.2 hade blivit av skulle den faktiskt ha fått ett helt nytt där likheterna hade varit lite större).
* Det finns något som - dumt nog - heter "Kroppspoäng" i Khelataar, men det har inga likheter med KP i DoD o dyl; de mäter skadechock och motsvarar närmast Eons Trauma.
--
Åke, som fö är rätt förtjust i Marcos beskrivning av Khelataar som "en fantasyversion av Viking".