Nekromanti Vad är kul?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Om jag skrev ett äventyr till D&D, vad skulle du vilja att det handlade om? Vilket/vilka monster ska vara med, vilka ska INTE vara med och så vidare. OBS! Detta är en seriös förfrågan, eftersom jag fått en "beställning" på ett D&D-äventyr med väldigt fria händer och inte riktigt vet hur jag ska göra, och vad jag ska skriva. /M

DanielSchenström

Swashbuckler
Tja, folk har klagat på antalet grottäventyr som dykt upp med d20 så sånt verkar det finnas gott om.

Jag är själv svag för hovintriger, mordmysterier, detektivberättelser och sådant, stora nätverk med personer så att spelarna har stor handlingsfrihet. Inte så mycket en färdig berättelse som mål och medel som spelledaren sedan kan vara flexibel med.

Jag har absolut ingen preferens över vilka monster som ska vara med eller inte med, men om allt är satt i en alvstad kan det ju vara spännande om det visar sig vara drow bakom det hela, eller någon annan otäck ond ras. Eller om man vill vara den, nån medlem av en trevlig och god ras som gör det denne anser vara rätt och gott för sin ras/kultur/land. Lite överaskningar helt enkelt. Så länge det passar miljön och äventyrets stil, inget onödigt omotiverat monsterdunkande bara för "att det måste ju vara med". Jag skulle dessutom avväga att sätta det i nån miljö som inte hittills använts i ett d20-äventyr.

Quan'talis

Swashbuckler
Hmm... precis som Daniel Schenström här nedanför tycker jag att det finns lite för många dungeonäventyr just nu (eller snarare för få andra äventyr). Så jag skulle gärna se ett äventyr som inte handlar om att döda monster, helst ett äventyr som man kan klara av utan att slåss överhuvudtaget (om man inte vill, alltså).

Monster och sånt spelar ingen större roll (så länge det inte finns med en bodak. Jag skulle aldrig köpa ett äventyr där en bodak är med) - antingen ett oväntat "monster" (gnomer är ju rätt läskiga...) eller ett vanligt moster som får lite mera djup (namn, till exempel. Och åtminstone grunläggande personligheter).

Och så gillar jag the plane of shadow också. Och varulvar. Och så skulle det vara roligt med en lich som blir kär i en av rollpersonerna. Och en dvärgklan som bygger en mekanisk drake. Och en ny religion som påstår att alla de gamla gudarna är falska. Och blodsugande apor. Och en okänd mördare som bara dödar halvalver. Fast kanske inte i samma äventyr.

-JPS- är fullständigt seriös. Ni skulle se mig då jag är oseriös!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Inte ens så stort

Det är ett konventsäventyr. Roligare än så är det inte... /M

Tyr

Hero
Det som följer är saker som jag gillar i äventyr. Lika dåligt strukturerat som vanligt.

Oväntade vändningar i äventyr är alltid kul. Och det ska finnas gott om utrymme att kunna ROLLspela sin rollperson, men lite strider fram emot slutet skadar förstås aldrig. Det ska finnas många färgstarka NPC:s som man interagerar med, och om det finns en ärkeskurk så ska han vara trovärdig. Svåra val/dilemmor är ockå väldig kul i äventyr. Och äventyret ska förstås inte kännas styrt på något sätt.

ro83rt

Swordsman
Å andra sidan kanske man inte skall krångla till det allt för mycket, om det skall användas på konvent. Är det ett DnD äventyr tycker i alla fall jag att det skall vara en del monster dunkande. Det viktiga är att det är meningsfull fajting. Varje fälld fiende skall kännas som en seger.

Personligen gillar jag illithids och drow. De är coola ondingar. Jag tycker inte heller man skall underskatta värdet att den vanliga kanonmaten dvs orcs och goblins.

Netfeed

Swashbuckler
varför inte?

visst kan man ha med allt det i ett och samma äventyr...
blir lite stor möjligtvis men det funkar /images/icons/crazy.gif

Clas

Veteran
>eller ett vanligt moster som får lite mera djup (namn, till exempel.

En vanlig moster heter det väl och alla mostrar jag känner har både djup och namn. Däremot kom jag ihåg vissa som nöp mig i kinden när jag var liten... det var skrämmande.

Allvarligt talat.
Jag skulle lägga det i en lite ganska vanlig by där det plötsligt händer något oväntat. Se bara till att byn verkligen framstår som extremt tråkig så att kontrasten blir stor.
Varför inte en portal där det strömmar ut en "Rogue Mordron" som är på flykt från jaktpatrullen. Lyckas spelarna rädda denne så kan han/det berätta om en större skatt och att porten leder till Sigill - tar de sig dit och lyckas överleva "The Hive" (vilket kan vara kul om någon spelare har spelat Torment) så låt dem bryta sig in hos en köpman och stjäla dagskassan för att sedan åka hem igen och berätta för bybefolkningen vad som hänt - naturligtvis tror ingen dem och är de så dumma att visar att de är rika så får de den lokale baronen på halsen som vill veta var de stulit pengarna etc.. etc..

Det är i alla fall ett sådant äventyr som jag skulle vilja spela.
Kan man sen få in Skuggorna plan på något sätt blir det ännu roligare

Clas

chrull

Stockholm Kartell
*host*

låter extremt mycket som ett äventyr jag korrade till codex för ett tag sedan...

chrull

Stockholm Kartell
det var nån som skrev här på forumen ett förslag om ett gäng äventyrare som kommer till en stad där de kontaktas av cirka 15 olika organisationer/personer som vill göra NÅNTING med en viss person. i det här fallet borgmästarens dotter. Några ville att hon skulle mördas, andra ville skydda henn, råna henna, kidnappa henne och utpressa... med mera med mera...

eftersom staden sällan ser nykomlingar kontaktar alla äventyrarna. som ställs inför svåra val. kanske är det dessutom möjligt att lura alla på deras pengar?
kanske finns där en konkurrerande grupp som också blandar sig i?

totalt kaos blir det iaf. och äventyrarna måte välja det som är moraliskt riktigt. vilken moral de nu råkar ha....

chrull

Clas

Veteran
Men eftersom det inte kom med och ingen vet hur det går med Codex så är det väl bra om äventyret överlever någon annan stans

Boobis

Warrior
Det har kommit många förslag om ovanligheter. Ondingar som bara missupfattat "verkligheten", vändningar extraordinaire o.s.v. Sådant är alltid kul. Tillsammans med väl beskrivna miljöer och en skådeplats som känns verklig, och inte bara placerad där för äventyrets skull kan det bli riktigt bra.

En annat sätt att göra något ovanligt skulle kunna vara att göra det extremt alldagligt, fast få spelarna att tro att det är så mycket mer (här handlar det om att lura spelarna, att spela på att det oftast är mystiska orsaker och onda kulter). För att sedan mot slutet ge dem en sorts omvänd ahaupplevelsa. "Jasså var det bara Göranssons gris som när den rymde välte Bengtssons stege så han dog ..." typ.

Vad gäller monster har jag aldrig gillat gelatinkuber, beholders och andra vansinniga påhitt. Jag vet att de är gamla klassiker, men det gör dem (enligt mig) inte bättre.

-J

Archer

Swashbuckler
Personligen skulle jag uppskatta ett äventyr _utan_ en massa monster. Nåja, kanske något monster kan vara med.
Men ett intrigbaserat äventyr i stil med "The Enemy Within - Power behind the throne" vore trevligt.
Här har du väl chansen att göra vad du för ett tag sedan skrev om, att blanda Chtulu med D&D (nåja kanske inte rakt av, men i den stilen).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Upp med hakan.

Det låter väl rätt roligt ändå. Det borde väl inte vara så jättesvårt att slinka in hos någon av de olika småtillverkarna eller? Du är väl ändå tämligen meriterad.
Hur långt och stort är det meningen att äventyret ska vara?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag säljer mig inte!

Inte än i alla fall. Först ska jag skriva klart ett eget d20-projekt som kommer att slå omvärlden med häpnad. För svenska spelare lär det bli mindre av en överraskning. Sen säljer jag mig. Fast jag måste skaffa ett liv först. Förresten så pröjsar småbolagen pissigt. Jag jobbar på att skicka förslag till Dungeon istället. Fast än så länge har jag fått nej, de gillar inte event-driven-äventyr. /M

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag hade köpt dig, om du inte var för dyr.

"Först ska jag skriva klart ett eget d20-projekt som kommer att slå omvärlden med häpnad. "

Jag har mina misstankar./images/icons/smile.gif

"Förresten så pröjsar småbolagen pissigt. "

Hmm, jag hade nog föreställt mig att iallafall de lite större aktörerna typ Atlas Games och Whitewolf skulle ha lite mer pengar och leka med. Men det är väl ganska så hård konkurrens ibland dem. Hur pass bra säljer egentligen deras små avstickare? Det verkar ju som vara enda rollspelare och hans moster försöker sätta ihop en egen modul till D&D.

Annars så verkar Rolemaster ha startat upp igen även om de knappast simmar i pengar de heller.