Nekromanti Vad är kul?

ro83rt

Swordsman
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och eftersom det redan finns monsterdunkaräventyr i mängder så varför göra ett till?

<hr></blockquote>

Jag tycker också att det är viktigast med en bra intrig och överanskande vändningar. Dock, och jag talar helt i egen sak, så tycker jag att det är kul med fajt...på låtsas. Skurken skall man hacka till molekyler för det är häftigt...tycker jag.

Du har säkert rätt angående konventäventyr. Jag har inte så väldigt stor erfarenhet. Det var bara ett infall och jag kunde inte hålla fingrarna borta från tangentbordet.

ro83rt

Swordsman

* Drow. Finns med i så gott som varenda f*rbannade (A)D&D-scenario, i någon form.

* Orcher, goblins och andra kanonmatsmonster.

<hr></blockquote>

Det är bara för att de är så bra. Själv tycker jag att man skall försöka ge orcs lite mer själ och personlighet än vad som är brukligt.

ro83rt

Swordsman

* Drow. Finns med i så gott som varenda f*rbannade (A)D&D-scenario, i någon form.

* Orcher, goblins och andra kanonmatsmonster.

<hr></blockquote>

Det är bara för att de är så bra. Själv tycker jag att man skall försöka ge orcs lite mer själ och personlighet än vad som är brukligt.

Troberg

Sinister eater
Re: Hur skulle ni tycka detta smakade?

Har spelat nästan samma historia, bortsett från att det var jag och en annan spelare som försökte kvadda tillställningen, medan resten av spelarna var likgiltiga eller försökte genomföra det hela.

För att göra en lång historia kort så uppfattade besökarna händelsen som om brudgummen gick ut på dansgolvet och försökte knocka mig för att jag dansade med en (helt annan än bruden) kvinna. Det var naturligtvis inte vad som verkligen hände...

Om jag minns rätt så slutade det med att magikern (som var på min sida) löpte amok med cloud of slumber (iofs alltid en skaplig gissning när det gäller honom...) och vi flydde hals över huvud med blandade värdesaker och delar av tjänstefolket...

/Troberg

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Hur skulle ni tycka detta smakade?

Yes yes. Vill du veta vad som fick mig?

Ett urgammalt slott. Jag älskar urgamla slott som ruvar på tonvis med hemligheter. Jag är så kär i slott att ett av de två ordentliga rollspelen jag gjort själv utspelar sig i princip bara i ett slott, och tvåan av det spelet struntar totalt i att ens ha möjlighet att besöka den yttre värden. Allt är underbart som du skriver i övrigt också.

Jag vet inte om det är önskvärt men det skulle var trevligt med ett äventyr där spelledaren kan välja vem som är skyldig, så att man kan spela om det igen, utan samma slut och förövare. Som Ravenloft (äventyret alltså, inte settingen). Då kan man dessutom hålla flera pass efter varandra utan att lösningen kan föras vidare. Bara en idé.

DanielSchenström

Swashbuckler
"Du har säkert rätt angående konventäventyr. Jag har inte så väldigt stor erfarenhet. "

Inte jag heller, jag har varit på två konvent i mitt liv och jag spelade bara på ett av dem. Men jag tog hjälp av konventsäventyrsskribenter (bl.a. Magnus Seter) och konventsspelare och spelledare när jag skrev om konventsäventyr till en artikel i Codex, så det är mest det jag kom fram till genom att prata med dem som jag uttrycker.

Clas

Veteran
Jag lät alla mina svartalver gå under i en jättelik katastof, strax under de Langerhanska öarna - det var verkligen en njutning.
Det är därför jag gillar Mechanoiderna (Mordroner etc..) de är verkligen osannolika. Dessutom får vi inte glömma allt trevligt som finns i Blood Bayou i Scarred Lands, speciellt inte Plague Wretch, vars enda syfte är att sprida sjukdomar.

Clas

Quan'talis

Swashbuckler
De Langerhanska öarna (OT)

Om jag inte minns fel ligger de Langerhanska öarna i bukspottskörteln (kan iofs vara i levern, mjälten eller tolvfingertarmen också, jag är inte så noga). Så vad gjorde du med dina svartalver egentligen?

-JPS- lyckas undvika ett krystat skämt med "put them where the sun don't shine" som beståndsdel

MASten

Veteran
först behöver vi veta för vilken lvl äventyret ska vara till för. sedan om dina spelare är skogsnissar eller stadsbor. det funkar inte riktigt med att de blir anfallna i skogen av massa orcher, om de bor mitt i en stad. vidare är stadsäventyr ganska svåra att göra bra. men orcher är alltid roligast. men de är svåra att träffa inne i en alvstad.
nu när jag har läst vad jag har skrivit upptäcker jag att jag inte har varit till någon hjälp, du får ursäkta mig.

MAsten att vara eller att inte vara nörd, det är frågan

DanielSchenström

Swashbuckler
Tja första gången jag överhuvudtagaet stötte på orcher i en alvstad var just i D&D i Elves of Alheim, en modul till original-D&Ds 4e upplaga.

Oldtimer

Slava Ukraini!
En grej jag länge tänkt köra men inte hunnit är en fantasy-ripoff på 'Heart of darkness' (Joseph Conrad)

Det gjordes en sådan "rip-off" som RuneQuest äventyr av Henrik Gudmundsson och gänget på ett gammalt GothCon. Kanske för en 10 år sedan eller så.

/Mikael - som lyckas hålla seniliteten borta trots allt

Storuggla

Champion
Re: Gullig titel!

Och sen verkar det ju kul. Swing it magistern, det ser ut som en bra premiss.

Storuggla, hoar

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fria fantasier

Släpp loss fantasin!

Vad vill just DU spela för äventyr? Vilken rollperson skulle DU vilja spela? Vilka monster skulle DU vilja att din rollperson stötte på? Vilka miljöer skulle DU vilja att äventyret utspelade sig i?

Så posta gärna ett nytt inlägg och låt världen veta vad just DU skulle vilja se!

MVH

Magnus

Igge

Veteran
Gamla idéer är alltid bra

Det är nog snart tio år sedan som det var ett RuneQuest scenario på Gothcon som hämtat inspiration från Apocalypse Now. Det var mycket uppskattat. Huvudskurken var en illuminated vilket ju är mycket passande.

Igge

Nightowl

Champion
Re: De Langerhanska öarna (OT)

Jo, de ligger i bukspottkörteln, och de producerar det livsviktiga hormonet insulin (av insula = ö). Om de slutar producera insulin är resultatet diabetes "typ ett", som t.ex. undertecknad lider av. Fast jag har för mig att de heter Langer<big>m</big>anska öarna...

Nightowl, sockersjuk.