Nekromanti Vad är kvalitet i ett rollspel för dig?

anth

Vetefan
När jag läser den här tråden reagerar jag på att folk har så olika åsikter (jag tycker om att folk har olika åsikter, jag tycker ännu mer om att vi kan samsas trots olika åsikter - vilket inte alltid är fallet).

Först trodde jag att detta berodde på att folk har olika åsikter om vad kvalitet är - men så slog det mig att så inte är fallet. Det beror istället på att folk har olika åsikter om vad rollspel är.

Låt oss ta ett par exempel:

Mina äldsta rollspelsböcker är ADnD PHB/DMG/MM och DoDs svarta Elric-box från början av 1980-talet och de ser nästan nya ut fastän jag använt (och fortafarnde använder) dem väääldigt mycket.
Sedan har jag två rollspelsböcker från mitten av 80-talet: ADnD Unearthed Arcana och Oriental Adventures. De var lösbladsystem efter ett halvårs användning. Och mina gamla Chock-regler vågar jag inte ens ta i för jag är rädd att de ska gå sönder. Kort sagt har de lägre kvalitet.

De flesta är överens om att KULT, som kom 1991, har den sämsta BRP-motorn som Äventyrsspel gett ut (inte ens spelskaparna använde sin egen spelmotor när de spelade KULT). Ändå är KULT en av rollspelssveriges största exportsuccéer och är till dags dato den näst bästa svenska rollspels-kickstarten genom tiderna.

ODnD-reglerna från 1974 är fruktansvärt dåligt formulerade och saknar all form av pedagogik. Skulle ett nytt rollspel vara skrivet på samma sätt skulle recensenter döskallemärka det idag. Ändå spelas det fortfarande och är tillsammans med B/X från 1981 och BECMI från 1983 en av grundpelarna inom OSR-rörelsen.

AW är ett av de senaste årens mest populära rollspel och har gett upphov till massor med "hacks" (varav nya KULT är ett). Ändå är AW enligt mig den sämst skriva och mest opedagogiska rollspelsboken som jag någonsin läst. Den får ODnD att framstå som ett pedagogiskt mästerverk. Det är så dåligt att jag förordar att författaren Vincent Baker borde förbjudas att någonsin mer få skriva rollspel.

Även om jag älskar att läsa rollspelstexter som är lättlästa och pedagogiska så är inte den intressanta frågan om de får mig att vilja spela spelet idag - utan om jag kommer att vilja spela samma spel om 20 år.
Det är kvalitet i rollspel för mig.

MandaWall

Veteran
Så länge ett spel är roligt att spela tycker jag inte det gör så myycket om spelet är fult. Vi hade ootroligt roligt med första versionen av Noctum, trots att dne var ful som stryck.

kaptendral

Warrior
anth;n215838 said:
AW är ett av de senaste årens mest populära rollspel och har gett upphov till massor med "hacks" (varav nya KULT är ett). Ändå är AW enligt mig den sämst skriva och mest opedagogiska rollspelsboken som jag någonsin läst. Den får ODnD att framstå som ett pedagogiskt mästerverk. Det är så dåligt att jag förordar att författaren Vincent Baker borde förbjudas att någonsin mer få skriva rollspel.
Intressant! Jag tänkte precis lyfta Apocalypse World some ett exempel på ett rollspel med väldigt hög kvalitet. Hela spelet, från tonen i regeltexten, till moves, till SL-instruktioner känns så otroligt genomtänkta för att förstärka temat i spelet. Allt hänger ihop. Det tycker jag är kvalitet när det gäller rollspel. Sen tycker jag stavning, layout och bilder också är kvalitet, men det gäller ju även för all form av text och böcker inte bara för rollspel.

Om ett spel flyter på bra eller är roligt tycker jag nog är lika mycket vem som spelar som hur hög kvalitet det är. Så kanske pratar vi om lite olika kvalitet ändå?

luddwig

Lawful evil
För min del är kvalitet väl skriven och disponerad text, väl förklarade och fungerande regler som stödjer den typ av spel som ska spelas, en fungerande spelmiljö samt (om det är aktuellt) en fysiskt bra produkt sett till limning, tryck och liknande. Om reglerna är minimalistiska eller detaljerade, om spelmiljön är inspirerande, om bilderna är snygga samt om layouten är tilltalande ser jag som smaksaker, inte kvalitet. Ett spel kan därför hålla god kvalitet men inte falla mig i smaken, eller vara i min smak men ändå bli ratat på grund av låg kvalitet. I slutändan är det nog en kombination av kvalitet och smaksaker - med mer tyngd på det senare - tillsammans med intressanta tillbehör, som får mig att hålla fast vid ett spel. Sedan är det inte helt lätt med gränsdragningen mellan kvalitet och smak, vilket jag tycker att den här tråden visar med all tydlighet.