anth
Vetefan
När jag läser den här tråden reagerar jag på att folk har så olika åsikter (jag tycker om att folk har olika åsikter, jag tycker ännu mer om att vi kan samsas trots olika åsikter - vilket inte alltid är fallet).
Först trodde jag att detta berodde på att folk har olika åsikter om vad kvalitet är - men så slog det mig att så inte är fallet. Det beror istället på att folk har olika åsikter om vad rollspel är.
Låt oss ta ett par exempel:
Mina äldsta rollspelsböcker är ADnD PHB/DMG/MM och DoDs svarta Elric-box från början av 1980-talet och de ser nästan nya ut fastän jag använt (och fortafarnde använder) dem väääldigt mycket.
Sedan har jag två rollspelsböcker från mitten av 80-talet: ADnD Unearthed Arcana och Oriental Adventures. De var lösbladsystem efter ett halvårs användning. Och mina gamla Chock-regler vågar jag inte ens ta i för jag är rädd att de ska gå sönder. Kort sagt har de lägre kvalitet.
De flesta är överens om att KULT, som kom 1991, har den sämsta BRP-motorn som Äventyrsspel gett ut (inte ens spelskaparna använde sin egen spelmotor när de spelade KULT). Ändå är KULT en av rollspelssveriges största exportsuccéer och är till dags dato den näst bästa svenska rollspels-kickstarten genom tiderna.
ODnD-reglerna från 1974 är fruktansvärt dåligt formulerade och saknar all form av pedagogik. Skulle ett nytt rollspel vara skrivet på samma sätt skulle recensenter döskallemärka det idag. Ändå spelas det fortfarande och är tillsammans med B/X från 1981 och BECMI från 1983 en av grundpelarna inom OSR-rörelsen.
AW är ett av de senaste årens mest populära rollspel och har gett upphov till massor med "hacks" (varav nya KULT är ett). Ändå är AW enligt mig den sämst skriva och mest opedagogiska rollspelsboken som jag någonsin läst. Den får ODnD att framstå som ett pedagogiskt mästerverk. Det är så dåligt att jag förordar att författaren Vincent Baker borde förbjudas att någonsin mer få skriva rollspel.
Även om jag älskar att läsa rollspelstexter som är lättlästa och pedagogiska så är inte den intressanta frågan om de får mig att vilja spela spelet idag - utan om jag kommer att vilja spela samma spel om 20 år.
Det är kvalitet i rollspel för mig.
Först trodde jag att detta berodde på att folk har olika åsikter om vad kvalitet är - men så slog det mig att så inte är fallet. Det beror istället på att folk har olika åsikter om vad rollspel är.
Låt oss ta ett par exempel:
Mina äldsta rollspelsböcker är ADnD PHB/DMG/MM och DoDs svarta Elric-box från början av 1980-talet och de ser nästan nya ut fastän jag använt (och fortafarnde använder) dem väääldigt mycket.
Sedan har jag två rollspelsböcker från mitten av 80-talet: ADnD Unearthed Arcana och Oriental Adventures. De var lösbladsystem efter ett halvårs användning. Och mina gamla Chock-regler vågar jag inte ens ta i för jag är rädd att de ska gå sönder. Kort sagt har de lägre kvalitet.
De flesta är överens om att KULT, som kom 1991, har den sämsta BRP-motorn som Äventyrsspel gett ut (inte ens spelskaparna använde sin egen spelmotor när de spelade KULT). Ändå är KULT en av rollspelssveriges största exportsuccéer och är till dags dato den näst bästa svenska rollspels-kickstarten genom tiderna.
ODnD-reglerna från 1974 är fruktansvärt dåligt formulerade och saknar all form av pedagogik. Skulle ett nytt rollspel vara skrivet på samma sätt skulle recensenter döskallemärka det idag. Ändå spelas det fortfarande och är tillsammans med B/X från 1981 och BECMI från 1983 en av grundpelarna inom OSR-rörelsen.
AW är ett av de senaste årens mest populära rollspel och har gett upphov till massor med "hacks" (varav nya KULT är ett). Ändå är AW enligt mig den sämst skriva och mest opedagogiska rollspelsboken som jag någonsin läst. Den får ODnD att framstå som ett pedagogiskt mästerverk. Det är så dåligt att jag förordar att författaren Vincent Baker borde förbjudas att någonsin mer få skriva rollspel.
Även om jag älskar att läsa rollspelstexter som är lättlästa och pedagogiska så är inte den intressanta frågan om de får mig att vilja spela spelet idag - utan om jag kommer att vilja spela samma spel om 20 år.
Det är kvalitet i rollspel för mig.