Jarl
Hero
- Joined
- 17 Sep 2003
- Messages
- 1,790
Jag har ett litet problem som någon smart person kanske kan hjälpa till att lösa.
Först lite bakgrund: i många spel så lyckas man om man slår lika med eller över en svårighetsgrad eller slår lika med eller under sitt färdigetsvärde eller... exakt hur det ser ut är inte så viktigt. Poängen är att tärningsslaget kan få tre utfall: över, under och lika med . Beroende på tärningar och system spelar det här mer eller mindre roll. Om man anser att lyckas i ett %-system är lika med eller lika med och under ett färdighetsvärde påverkar inte så mycket, en procentenhet hit eller dit. Men säg att chansen att få lika med var ungefär så stor som att slå över resp. under?
Ey, det är väl inget problem säger ni då, bara bestäm att lika med också är framgång och modifiera svårighetsgraden utefter det.
Men ponera att det finns situationer då lika med faktiskt är något annat än framgång.
I mitt system så innebär lika med ett dödläge i t.ex strid. Slår båda kämparna lika så får ingen in en träff på den andre. Men om man hoppar över ett stup, vad innebär lika med då? Att man är någonstans mellan att ha hoppat över stupet och ramlat ner? Skulle man anse stup-hoppet som lyckat vid lika med så funkar det annorlunda än strid, och låter ju inkonsekvent.
Så vad ska man göra? Ha två olika sätt att tolka lika med , eller komma på vad "dödläge" innebär för andra handlingar än där det finns en naturlig tolkning av begreppet? Dödläge när man hoppar över ett stup kan man tänka sig vara att få tag i en gren precis under andra sidans kant. Men kan man hitta på sådana förklaringar till alla handlingar/konflikter?
Någon som har något smart att säga om detta?
Först lite bakgrund: i många spel så lyckas man om man slår lika med eller över en svårighetsgrad eller slår lika med eller under sitt färdigetsvärde eller... exakt hur det ser ut är inte så viktigt. Poängen är att tärningsslaget kan få tre utfall: över, under och lika med . Beroende på tärningar och system spelar det här mer eller mindre roll. Om man anser att lyckas i ett %-system är lika med eller lika med och under ett färdighetsvärde påverkar inte så mycket, en procentenhet hit eller dit. Men säg att chansen att få lika med var ungefär så stor som att slå över resp. under?
Ey, det är väl inget problem säger ni då, bara bestäm att lika med också är framgång och modifiera svårighetsgraden utefter det.
Men ponera att det finns situationer då lika med faktiskt är något annat än framgång.
I mitt system så innebär lika med ett dödläge i t.ex strid. Slår båda kämparna lika så får ingen in en träff på den andre. Men om man hoppar över ett stup, vad innebär lika med då? Att man är någonstans mellan att ha hoppat över stupet och ramlat ner? Skulle man anse stup-hoppet som lyckat vid lika med så funkar det annorlunda än strid, och låter ju inkonsekvent.
Så vad ska man göra? Ha två olika sätt att tolka lika med , eller komma på vad "dödläge" innebär för andra handlingar än där det finns en naturlig tolkning av begreppet? Dödläge när man hoppar över ett stup kan man tänka sig vara att få tag i en gren precis under andra sidans kant. Men kan man hitta på sådana förklaringar till alla handlingar/konflikter?
Någon som har något smart att säga om detta?