Nekromanti Vad är mest matinéigt? [skador]

Rickard

Urverk speldesign
Det här är en jättefånig fråga som mestadels kommer från att jag har dåligt fokus. Som det är nu i Matiné har alla varelser 25 "kroppspoäng" och får tillbaka en per dag. Så om de blivit utslagna tar det ungefär en månad att tillfriskna helt. De regelmässiga effekterna, förutom att de kan bli utslagna enklare, är att man får lite minus för skador. Nu har jag spellett på ett sådant sätt att resor tog ungefär lika många dagar som rollpersonernas skadepoäng, för att få bort skadorna helt från rollpersonerna.

När jag tänker på matinéfilmer så finns Ivanhoe, Slaghökarna, en av de nyare Zorro-filmerna och till och med Frodo i Sagan om Ringen, där huvudpersonen är skadad en längre tid. Å andra sidan skulle jag gilla att ha en mer actionbetonad vinkel på det och låta kroppspoängen heta "obalans" eller liknande. När personen fått 25 obalans så blir denna utslagen av attacken. Efter striden blir personen dock återställd. Det skulle också ta bort alla töntiga helande förmågor och drycker, som ibland krävs.

Jag står och väger mellan dessa två alternativ. Vad ska jag göra?

/Han som kanske ska nämna att man kan bli utslagen när som helst, om anfallet gör 10+ i skada, vilket innebär att man flyttar skadegemet till utslagen-rutan

Mogger

Hipsteranka
Obalans är bättre. Men, en grej som jag brukar göra är att läkningen sker i spelarens takt. I mitt nuvarande matinéaktiga spel innebär en skada en "konsekvens" eller kanske kan man kalla det en Aspekt. Typ "Förlöjligad vid hovet" eller "punkterad lunga" eller "besviken" o.s.v. Det spelar ingen större roll exakt vad det är. Men det är spelaren som måste föra in sina skador i spelet. Klassiska scener är att som i Bladerunner, dra en wiskey, spotta blod och deppa lite o.s.v. När spelaren har gjort det tillräckligt många gånger är konsekvensen glömd och borta. Den ger inga minus eller nått utan bara finns där, för att ge lite färg åt berättelsen. Så, jag hade låtit Obalans återhämtas efter striden men blir man utslagen så händer det något som måste åtgärdas.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Alltså, skador som gäller under en längre tid är väl mer plot/storyelement än faktiska skador, så jag skulle vilja säga att det känns som två separata grejer.

En tanke: Att få en skada i en strid läker man snabbt, men konsekvensen att förlora striden som sådan kan vara, bland annat, att man får en längre tids skada. Beroende, kanske, på hur viktig striden var? När man förlorar striden får man välja om man vill ha en längre tids skada, eller bli av med nåt annat man bryr sig om?

fast, jag är jätteoinsatt i matinéfilmer och i ditt system också, så jag gaggar säkert bara i nattluvan...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tänker lite på det nya A Song of Ice and Fire-spelet. Där har man en pöl med hälsopoäng som reduceras varje gång man blir träffad. Når dessa noll har man förlorat striden -- din motståndare kan besluta sig för att döda dig, lämna dig stympad, tvinga dig att gå i exil eller liknande.

För att undgå att minska dina hälsopoäng kan du välja att ta skador. Dessa "suger upp" ett antal hälsopoäng, och skyddar dig från konsekvenserna av att förlora striden. Nackdelen är dels att de tar längre tid att läka -- du återhämtar automatiskt alla hälsopoäng när striden är över, men skador kan ta dagar eller veckor att återhämta sig från -- och dels att de sänker din chans att lyckas med saker.

Mogger

Hipsteranka
ASoIaF (OT)

Bobby Magikern said:
Jag tänker lite på det nya A Song of Ice and Fire-spelet. Där har man en pöl med hälsopoäng som reduceras varje gång man blir träffad. Når dessa noll har man förlorat striden -- din motståndare kan besluta sig för att döda dig, lämna dig stympad, tvinga dig att gå i exil eller liknande.

För att undgå att minska dina hälsopoäng kan du välja att ta skador. Dessa "suger upp" ett antal hälsopoäng, och skyddar dig från konsekvenserna av att förlora striden. Nackdelen är dels att de tar längre tid att läka -- du återhämtar automatiskt alla hälsopoäng när striden är över, men skador kan ta dagar eller veckor att återhämta sig från -- och dels att de sänker din chans att lyckas med saker.
Men...Det där är ju MITT system (more or less, till Horisont)!

Är spelet intressant på andra sätt?

Krille

Super Moderator
Ta alternativ två, och lägg på en möjlighet att få Rispor om man förlorar mycket Obalans i ett svep (möjligen med motsv Smidighet som tröskelvärde). Om man får en Rispa så är man mycket coolare, vilket ger en liten bonus av något slag.

G

Guest

Guest
Givetvis så ska alla skador man får genom "nötning" läka direkt. Visuellt så har din karaktär massor med sår och blåmärken och annat, men rent regelteknikst så suddar man ut dessa direkt efter striden eller vid första bästa "Första Hjälpen" slag. Kritiska skador, alltså direkta skador som överstiger någon form av "trauma tröskel" [har för mig att det fanns någon sådan i Matiné, men det kanske har tagits bort] är av allvarligare natur och tar mycket länre tid att läka och kräver mer avancerad vård.

Sådant gillar jag. Då kan man fortfarande behålla negativa modifkationer av skador i strid, men dessa försvinner direkt efter bataljen.

Brasklapp: Jag vet inte riktigt hur Matniné ser ut idag så det kanske inte är något du överhuvudtaget kan använda...

Lycka till!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det är ett tradspel med vad som tycks vara rätt smidiga regler och ett visst mått av spelarkontroll över handlingen. Det finns ett välutvecklat system för sociala konflikter som jag inte vet hur det funkar i praktiken, då jag inte prövat spelet eller ens läst igenom hela.