Vad är nu i Sagan om Ringen

Nässe

Myrmidon
I författarens förord och prologen till Sagan om Ringen är det tydligt att författar-jaget återberättar händelser som skedde för länge sedan. Men vad vet vi om författarens nu? Är det Midgård hundra år senare? Är det England? Hen nämner inklingar som verkar vara någon fantasy-ras. Kan man spela rollspel i författarjagets nu?

erikt

Hero
Författar-jaget är Tolkien själv, i 1900-talets England.
Fast (i fiktionen) så är han ju inte så mycket författare som översättare. Själva berättelsen skall ju vara baserad på vad Bilbo, Frodo m.fl. skrev ner i den Röda Boken, och som så småningom översattes och bearbetades till engelska av Tolkien.

Bifur

Veteran
Första upplagans förord ja, det är ju annorlunda än det som infördes senare (har för mig att jag läst att Tolkien själv inte var nöjd med dess karaktär.)

Bifur

Veteran
Författar-jaget är Tolkien själv, i 1900-talets England.
Fast (i fiktionen) så är han ju inte så mycket författare som översättare. Själva berättelsen skall ju vara baserad på vad Bilbo, Frodo m.fl. skrev ner i den Röda Boken, och som så småningom översattes och bearbetades till engelska av Tolkien.
Precis. Och inklingarna är givetvis han litterära gäng han läste tidiga utdrag för.

Kan man spela rollspel i författarjagets nu?
Så klart. Oxford 1950-tal.

Nässe

Myrmidon
Precis. Och inklingarna är givetvis han litterära gäng han läste tidiga utdrag för.

Så klart. Oxford 1950-tal.
Men det låter ju som att han återberättar något som skett, inte fiktion (i den litterära värld han skapar). Röda boken, eller vad den heter är ju inte något han studerat på riktigt, inte heller texter från Gondor. Det är ju fantasi. Får man då anta att det är en version av vår värld där Midgård på något sätt existerat? Ett Oxford med drak-fosil i montrar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Men det låter ju som att han återberättar något som skett, inte fiktion (i den litterära värld han skapar). Röda boken, eller vad den heter är ju inte något han studerat på riktigt, inte heller texter från Gondor. Det är ju fantasi. Får man då anta att det är en version av vår värld där Midgård på något sätt existerat? Ett Oxford med drak-fosil i montrar.
Ja, tanken är att Tolkiens Midgård är vår världs mytiska förhistoria, bortglömd så när som på denna bok han har "hittat" och översatt. Däremot tror jag inte att han tänker sig någon form av "alternativ samtid" med drakskelett och så, utan helt enkelt att det är vår värld rätt upp och ner.

Lanina

Oneironaut
Det är ju hela poängen, att han ville skriva en motsvarande berättelse till t ex Beowulf, Kalevala, osv. Där nämns det ju också monster och annat fantastiskt, men de utspelar sig i vår världs mytomspunna forntid. "Nuet" i jämförelse med Beowulf vore väl dagens Danmark(?), på liknande sätt vore "nuet" i jämförelse med Tolkiens Fylke vara dagens England, antar jag.

Nässe

Myrmidon
Ja, tanken är att Tolkiens Midgård är vår världs mytiska förhistoria, bortglömd så när som på denna bok han har "hittat" och översatt. Däremot tror jag inte att han tänker sig någon form av "alternativ samtid" med drakskelett och så, utan helt enkelt att det är vår värld rätt upp och ner.
Var, geografiskt, utspelar sig det som sker i boken? Alltså på våra nutida kartor? Vet man det?

Bifur

Veteran
Som ovan svar. Tolkien leker med tanken att hans verk är den sanna förhistorien men inte att det egentligen skulle spilla över i hans samtid. Det är ett slags berättartekniskt grepp från Hobbiten (där han vänder sig direkt till läsaren) som dröjt sig kvar i det förordet

Apropå första förordet så var, enligt olika källor, anledningen till att han senare var mindre nöjd med det och bytte ut det i senare upplagor bla att han inte tyckte blandningen av fiktion och verklig verklighet (dvs referenser till själv, hans barn och inklingarnaa) funkade. Att allt är en översättning av Röda boken vidhålls visserligen i prologen och appendix men då betydligt mer distanserat.

Det vill säga, man kan gilla det ursprungliga förordets koncept, men vill man utveckla det kommer man inte hitta stöd i vad Tolkien själv skrev (annat än ovan snuttar och liknande).

Last edited:

Bifur

Veteran
Var, geografiskt, utspelar sig det som sker i boken? Alltså på våra nutida kartor? Vet man det?
Typ ja. Europa. Fylke ligger i nordvästra delen av gamla världen, dvs England. Resten kan extrapoleras men matchar ju ingen faktisk geografi.

Nässe

Myrmidon
Vad tror ni om ett rollspel/ kampanj där Tolkien är en av rollpersonerna - en grupp akademiker som på 50-talet i Oxford börjar undersöka/ upptäcka en alternativ historieskrivning? Och så klart börjar dessa krafter långsamt vakna till liv igen. Tänker mig ett kalla kriget med magi. Cthulhu-mystik med en annan lore. Kan det vara något?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vad tror ni om ett rollspel/ kampanj där Tolkien är en av rollpersonerna - en grupp akademiker som på 50-talet i Oxford börjar undersöka/ upptäcka en alternativ historieskrivning? Och så klart börjar dessa krafter långsamt vakna till liv igen. Tänker mig ett kalla kriget med magi. Cthulhu-mystik med en annan lore. Kan det vara något?
Ja, jag har själv funderat på något sådant. Min tanke var att också luta sig lite på den cthulhoida aspekten genom att låta det huvudsakliga hotet vara Ungolianth, den mest lovecraftska varelsen i Tolkiens legendarium.

JohanL

Champion
I författarens förord och prologen till Sagan om Ringen är det tydligt att författar-jaget återberättar händelser som skedde för länge sedan. Men vad vet vi om författarens nu? Är det Midgård hundra år senare? Är det England? Hen nämner inklingar som verkar vara någon fantasy-ras. Kan man spela rollspel i författarjagets nu?
Det finns inte bara ett författar-jag. Västmarks Röda Bok skrevs av Bilbo, Frodo och Sam. I Fjärde åldern gjordes en kopia som skickades till Gondor, där den redigerades av Findegil, kung Eldarions skrivare. Tolkiens översättning av denna blev Sagan om ringen.

Vi kan alltså inte veta vem som skrev vad, men en lek som fans gör ibland är att gissa utifrån texten.

JohanL

Champion
Hen nämner inklingar som verkar vara någon fantasy-ras. Kan man spela rollspel i författarjagets nu?
Inklingarna är inte en fantasy-ras, det är Tolkiens och Lewis författarkrets. :)

Det finns för övrigt en Tolkien-bok som utspelar sig just så - The Notion-Club Papers.

Last edited:

Nässe

Myrmidon
Inklingarna är inte en fantasy-ras, det är Tolkien och Lewis författarkrets. :)

Det finns för övrigt en Tolkien-bok som utspelar sig just så - The Notion-Club Papers.
Skriver han inte att inklingarna härstammar från hober? Ah, kanske minns fel.

JohanL

Champion
Skriver han inte att inklingarna härstammar från hober? Ah, kanske minns fel.
Det är möjligt, men det är en lustifikation i så fall, även om det förväntas tas bokstavligt. Tolkien tillhör liksom ingen fantasyras…

Nässe

Myrmidon
Det är möjligt, men det är en lustifikation i så fall, även om det förväntas tas bokstavligt. Tolkien tillhör liksom ingen fantasyras…
Nä det så klart. Men huvudpersonen i förordet kanske gör det, tänker jag.