Jag har fått min värld kastad lite över ända sedan jag upptäckte regelsystemet till FFGs Star Wars. Det har introducerat några saker i mitt rollspelande som jag nu knappt kan leva utan. Men jag lägger in en stor reservation att det kanske inte är så nyskapande som jag tror, kanske har det sedan långt tillbaka funnits något annat system med mekanikerna nedan, som jag helt enkelt missat? Jag vet inte säkert.
- Fail forward-mekaniker.
- Tärningspölar där man alltid -känner- i berättelsen vad varenda tärning som läggs till svårigheten -beror på-. "Okej, grundsvårigheten är 2, men vi lägger till en setback dice för att det blåser, och en för att du är trött, och sedan uppgraderar vi en tärning för att det är farligt eftersom folk skjuter på dig".
- Den underbara taktila upplevelsen i att fysiska objekt, tärningar, läggs till när svårigheten ökar eller när du får boosts. Du -känner- alltså med dina fingrar och ser med dina ögon hur moddarna för slaget påverkas. Detta är något helt annat än gamla abstrakta + och -.
Grundmekaniken i detta system, som nu även finns i en generisk version kallad Genesys, har fullständigt återuppväckt mitt intresse för speliga regelsystem. Jag trodde aldrig på specialtärningar innan jag upplevde detta. Nu förstår jag inte hur jag kunde leva utan dem så länge.