Ja precis, poängen var att komma fram till om Player skill-stilen liksom faller sig naturligt och inte kräver så mycket avstämning, eller om den i själva verket kräver mycket diskussion och kalibrering up front.
Jag ror att jag helt enkelt ger upp om att försöka förstå exakt vad det är du försöker komma fram till, faktiskt. Tänker du dig att det liksom finns en enda "player skill-stil" och att det bara är de vars spelande stämmer överens med den som håller på med "Player skill"? Eller som att det är en enhetlig mätare där man måste hålla på med e viss mängd player skill för att det ska räknas?
Vad händer, tänker du, om man inte har "så mycket avstämning" eller "diskussion och kalibrering up front"? Blir det inte player skill då? Eller blir det player skill på
fel sätt? Får man tråkigt kring spelbordet?
Jag förstår nog överhuvudtaget inte hur du föreställer dig player skill-spelande. Det känns som att du krånglar till det något enormt, jämfört med vad det faktiskt är.
Kan du ge ett exempel på en spelstil som du, jämfört med din uppfattning om "player skill", inte kräver "mycket diskussion och kalibrering up front"?
Som jag ser på player skill så är det ju knappt ens en "spelstil", och definitivt inte ett enhetligt sätt att spela. "Player skill" har man i de aspekter av spelet där framgång avgörs av spelarens förmåga snarare än rollpersonens. "Character abilities/skills" har man i de aspekter av spelet där framgång avgörs av rollpersonens förmåga snarare än spelens.
I princip alla spel har båda. Vissa spel lägger större fokus vid den ena eller den andra.
Det här kräver inte mer "diskussion och kalibrering up front" än någoting annat. Det är alltid en bra idé att ha en "session zero" där man pratar igenom saker som hur dödligt spelet ska vara, ifall man tänker fokusera på strid eller undersökning eller drama eller något annat, och då till exempel hur mycket man tänker fokusera på player skill. Har man en session zero ökar chansen att alla har roligt. Kör man bara på så ökar risken att en eller flera personer hamnar snett. Men det gäller oavsett om det man trampar snett inom är "player skill/character ability" eller om t.ex. en spelare tror att man ska spela superhjälte-heroisk episk fantasy medan SL i själva verket kalibrerat för grisodlande superdödligt och grisigt spelande.
Så jag tror inte att man egentligen kan prata om "player skill-spelstilen". Det saknas kontext. Man behöver säga vad man spelar också – inom specifikt OSR så täcker regelsystemet vissa saker, men inte andra. De saker som inte regelsystemet täcker, kan man anta går under player skill om SL inte säger något annat.