Nekromanti Vad är Pendragonslag?

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Sedan det började pratas om DDR så nämns pendragonslag i var och vart annat inlägg, men jag har missat hur de fungerar så kan någon upplysa mig?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Det är motståndsslag, den som slår högst under sitt FV vinner konflikten.

Exempel:
Kalle har 87% i svärd och hugger mor Hjalle som har 49% i sköld. Kalle slår 19 och Hjalle 36. Båda lyckas men eftersom Hjalles slag är högre trumfar det Kalles slag och han parerar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Funkar inte bara för motståndsslag utan för alla slag där man är intresserad av effekt. Har du 17 och slår 13 med 1t20 så är det lyckat med effekten 13. Vilket troligen räknas som väldigt bra.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Det kan tilläggas att detta också öppnar upp för något som i Pendragon kallas för "partial success" = ett lyckat som trumfas av ett annat lyckat slag. Detta är viktigast i strid, där ett sådant delvis lyckat betyder att man får skydd av sin sköld. Alla Pendragon-spelare med minsta systemkunskap jäktar därför upp sin Sword-färdighet till 20, för då har man alltid (om inga modifikationer tillkommer) tillgång till sin skölds skydd i strid. Eftersom rustningar skyddar mellan 10 och 18 poäng och en sköld 6, så ökar det en karaktärs överlevnadschans dramatiskt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
För att vidareutveckla det hela: poängen med Pendragon-slag är att de är en uppsnabbning av jämförande av differensvärden. Om två personer använde färdigheter mot varandra i RuneQuest eller gamla Drakar och Demoner (i alla fall från Expert och framåt - jag är osäker på om konceptet fanns i pre-Expert-versionerna) så slog man varsitt slag, och beräknade hur mycket man lyckades med, och den som hade högst differens vann*.

Det är ett lite meckigt sätt att göra saker på, och involverar totalt fem steg:

1. Kontrollera om ena aktören lyckats.
2. Kontrollera om andra aktören lyckats.
3. Beräkna marginal A = aktör As FV minus tärningsslag.
4. Beräkna marginal B = aktör Bs FV minus tärningsslag.
5. Jämför marginalerna och se vem som har högst.

Men med Pendragonslag så kan man skippa steg 3 och 4 och gå direkt på jämförandet av slag i stället, och slipper därmed beräkna jobbiga subtraktioner. De relativa sannolikheterna blir desamma.

Det fungerar dock bara med linjära sannolikhetsfördelningar - Pendragonslag skulle inte fungera i GURPS (i alla fall inte på samma sätt), eftersom man där slår 3d6 mot sin färdighet i stället för 1d20/1d100, som i de flesta BRP-baserade spel. Det kräver också lite extra handpåläggning ifall man tillåter färdigheten att bli större än slumpintervallet - den uppenbara lösningen är då att man får en virtuell bonus på alla slag lika med färdighet minus maxutfall (om du har färdighet 25 i ett d20-baserat system så jämför du d20+5 med din motståndarens d20). Det bör dock vara ganska sällsynt.


*) RuneQuest 3, som är den version jag är bekant med, använde en något omständigare version som ger samma effekt: "försvararen" slår ett slag för sin färdighet, och subtraherar differensvärdet från "anfallarens" färdighet innan "anfallaren" får slå för att lyckas. "Försvar" och "Anfall" ska tolkas ganska brett: det kan t ex röra sig om att man använder sin Hide för att försvara sig mot en annans Search.
 
Top