Nekromanti Vad är problemet med att attackera två gånger?

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,274
Location
Göteborg
Staffan;n236508 said:
Grejen är att om du har ett system där du har två ekvivalenta handlingar per runda så bör du ställa dig frågan: varför är inte rundan bara hälften så lång istället?
Jag tror tanken i D&D och liknande system är att handlingarna inte är ekvivalenta. Att anfalla med ett vapen eller väva en besvärjelse kräver mer tid och koncentration än att springa några steg.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Bolongo;n236514 said:
Jag tror tanken i D&D och liknande system är att handlingarna inte är ekvivalenta. Att anfalla med ett vapen eller väva en besvärjelse kräver mer tid och koncentration än att springa några steg.
Exakt! Men originalfrågan var ju "Varför inte ha två handlingar som båda kan användas för att anfalla eller till vad man vill?".
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,274
Location
Göteborg
Staffan;n236526 said:
Exakt! Men originalfrågan var ju "Varför inte ha två handlingar som båda kan användas för att anfalla eller till vad man vill?".
Ja, då är ditt svar det korrekta: för att det är överflödigt, och det leder till tråkigt spel.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tycker fantasy flight games gör det bra. Man har två action och kan blanda ihop dem genom att tex skjuta röra sig. Sikta skjuta. Skjuta automateld. Osv. Man kombinerar ihop dem på olika sätt helt enkelt.
 
Top