Nekromanti Vad är Psyke egentligen? (magi)

Rickard

Urverk speldesign
I gamla reglerna så hette GE:n Psykisk Kraft har jag för mig.. Då var det bara hur "magisk" personen var..? Senare så ändrades det till Psyke och kom att känneteckna individens mentala styrka (själskraft?), vilket även kan tänkas innebära motstånd av tortyr eller hypnos..

Hur är det då tänkt att man ska förklara höjningen av PSY?

Jag vet.. "När man gör ett PSY vs PSY... bla, bla mental strid bla, bla, bla...".. Fast då borde man få en chans att höja PSY om man utsätts för tortyr?

Nåja.. Varför jag undrar är för att jag vill ta bort de evinnerliga PSY mot PSY-slagen i DoD (som jag ändå aldrig använder, förutom mot "bossar").. Istället hade jag tänkt mig att man kan påverka 10 PSY med en (icke-fysisk) besvärjelse och ytterligare 10 PSY per E.. Ser ni genialiteten? Det innebär att man måste måste spendera en extra E på en normal människa (PSY 11) och att svagsinta typer då blir lättare att påverka (något religioner ofta påpekar)..

"Problemet" är att om jag gör så, så kommer inte man kunna höja PSY på något sätt som magiker då jag tagit bort den regeln.. Är det några som har några idéer på hur man kan lösa detta? Jag funderade på att man får en chans att höja PSY när man höjer FV:t i magiskolan, men kom inte på något sätt att motivera det på.. Perfekta slag har jag tagit bort, så det funkar inte heller..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ofta kommer på flera idéer medan han skriver inlägget och detta är något han borde försöka sig på med andra uppgifter också

Kaigon

Helmgast
Själv har jag aldrig orkat ta itu med att definera PSY, men jag använder det delvis som du säger: Mental kraft, men även själslig kraft. Ett problem med själslig kraft är att jag inte funnit någon logisk anledning till att äldre personer har högre PSY (fast jag funderar på att anamma ditt system i din tidigare tråd).

Istället hade jag tänkt mig att man kan påverka 10 PSY med en (icke-fysisk) besvärjelse och ytterligare 10 PSY per E.. Ser ni genialiteten?
Tanken är underbar... det enda problemet jag ser är att hoppet från 10 PSY till 11 PSY är så stort... men eftersom magikern inte får reda på motståndarens PSY kanske denne sällan vågar lägga lägre än E2, så då kanske problemet upphör...

"Problemet" är att om jag gör så, så kommer inte man kunna höja PSY på något sätt som magiker då jag tagit bort den regeln.. Är det några som har några idéer på hur man kan lösa detta? Jag funderade på att man får en chans att höja PSY när man höjer FV:t i magiskolan, men kom inte på något sätt att motivera det på.. Perfekta slag har jag tagit bort, så det funkar inte heller..

PSY från dessa situationer har jag tagit bort för länge sedan. Istället använder jag Gerf, som jag hittade någonstans. Jag fick dock aldrig reda på reglerna kring Gerf:andet, så jag skapade mina egna. För att försöka höja en GE med Gerf så drar man av en slår 1T20, blir resultatet lika med GEn eller högre så höjer man ett steg. Man höjer över 20 genom att man slår tärningen igen om man får 20 som resultat och lägger till 18 eller 20 (beroende på vad man föredrar). Tärningen får alltså lite Ob-karaktär.
Jag kör själv med speciella fördelar, där en gör så att man får slå 2T20 med PSY-Gerf, vilket du kanske skulle vilja använda för att ge magiker en större chans att komma över 20 (eller så kan du ge folk med lyckat magiförmågeslag en fast bonus på 5 eller 10 (magiker i PSY-PSY får ju en bonus, den är 5 va?))

Hoppas den oklara samling tecken kan ge dig viss inspiration eller input.

Rickard

Urverk speldesign
"Ett problem med själslig kraft är att jag inte funnit någon logisk anledning till att äldre personer har högre PSY..."
Hehe.. Det där har jag faktiskt aldrig tänkt på.. Två snabba förslag jag kan bidra med nu direkt är att äldre människor är envisare och det visas med högre PSY.. En annan, mer metafysisk förklaring och en mer spännande måhända, är att äldre människor närmar sig döden och får en ökad andlig närvaro medan kroppen tynar bort..

"(fast jag funderar på att anamma ditt system i din tidigare tråd)."
Oj! Det var roligt att höra.. :gremsmile: Det känns bra när någon säger det.. Dock så skrev jag lite omständigt i tråden.. :gremfrown: Jag kom på när jag låg sömnlös en natt att jag lätt kunde ha förkortat textmängden till hälften.. Då kanske jag fått mer respons..

"...det enda problemet jag ser är att hoppet från 10 PSY till 11 PSY är så stort... men eftersom magikern inte får reda på motståndarens PSY kanske denne sällan vågar lägga lägre än E2, så då kanske problemet upphör."
Sant i det du skriver.. Tänkte inte på det.. Dock så hade jag tänkt att ändra på magisystemet så att högre E inte längre sänker besvärjelsens Skicklighetsvärde.. Den enda begränsning systemet har är att den kräver mer PSY-poäng än tidigare.. Man ska kunna "tweaka" en besvärjelse genom att spendera PSY och ge den fler effekter.. Visst vore det logiskt att det borde vara svårare, men jag tycker PSY-åtgången är en lagom begränsning i mitt nya system då en svag besvärjelse tänker jag mig tar ungefär 6 PSY och en kraftig ungefär 80-90% av magikerns PSY..

"Istället använder jag Gerf, som jag hittade någonstans. /.../ För att försöka höja en GE med Gerf så drar man av en slår 1T20, blir resultatet lika med GEn eller högre så höjer man ett steg."
Va?! Inga integraler eller andragradsekvationer? Vem är du och vad har du gjort med Zimmerman? :gremwink:

Tanken är jättesmart.. Dessutom så stödjer höjningsreglerna såsom jag tänker köra med färdighetserfarenhet i fortsättningen.. Bra förslag med förmågan dessutom.. Har du skrivit om förmågelistan mer så tar jag gärna del av den för att sno lite till mina egna.. :gremsmile: Jag antar att man får Gerf (grundegenskapserfarenhetspoäng) när man lyckats med ett grundegenskapsslag (perfekt, eftersom du kör med Chronopia)?

Jag tänker dock köra lite annorlunda.. För en snabb förklaring hade jag tänkt att man får föra över poäng från de färdigheter som baseras på grundegenskapen för att få slå ett höjningsslag i den..

"Hoppas den oklara samling tecken kan ge dig viss inspiration eller input."
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som helt klart fick det och tackar så hjärtligt för responsen

Foggmock

Myrmidon
Kort förslag

Inför ny GE: Spiritus ->

Slå SPI vs. PSY-slag som vanligt.

Kul det där med andenärheten hos äldre personer, det är precis vad jag har funderat på själv. Når man 150 SPI-poäng i DoD så upphör man att fysiskt existera, och folk som har över 100 SPI-poäng är lätt genomskinliga eller har ett sken runt sig. Har jag bestämt. Typ.

Kaigon

Helmgast
Re: Kort förslag

Jag har faktiskt funderat på att införa SPI som GE, men nej. Grundegenskapen skulle endast användas av magiker, och jag har redan en magiker-only sekundär grundegenskap, nämligen MAGI-värdet (baseras flyktigt på något som kallade närvaro), som helt enkelt anger hur mäktig magiker är (begränsar antalet besvärjelser, istället för INT+PSY någonting).
Sen har jag svårt att relatera till så höga GE som du föreslår... :gremtongue:

Kaigon

Helmgast
Sant i det du skriver.. Tänkte inte på det.. Dock så hade jag tänkt att ändra på magisystemet så att högre E inte längre sänker besvärjelsens Skicklighetsvärde.. Den enda begränsning systemet har är att den kräver mer PSY-poäng än tidigare.. Man ska kunna "tweaka" en besvärjelse genom att spendera PSY och ge den fler effekter.. Visst vore det logiskt att det borde vara svårare, men jag tycker PSY-åtgången är en lagom begränsning i mitt nya system då en svag besvärjelse tänker jag mig tar ungefär 6 PSY och en kraftig ungefär 80-90% av magikerns PSY..
Jag har behållit det gamla systemet, men lagt till en regel om att man kan spendera extra PSY för att höja sitt CL (varje PSY höjer CL med 1, tidigare hade jag att det höjde med 2, men jag ansåg att det inte var balanserat)

Va?! Inga integraler eller andragradsekvationer? Vem är du och vad har du gjort med Zimmerman?
:gremgrin: Nåja, det finns en formel i anknytning till GE. Jag har nämlige tagit bort att man slår sina GE, man köper dem istället, med formeln: (GE^3/160)+2 (gäller endast för GE>9, annars är det GE-3 i BP-kostnad). Observera dock att man får 200 BP (jfr med 125 innan, och den är oberoende av ålder).

Jag antar att man får Gerf (grundegenskapserfarenhetspoäng) när man lyckats med ett grundegenskapsslag (perfekt, eftersom du kör med Chronopia)?
Jag har inte så strikt utdelningssystem, men jag delar ut dem på samma basis som EP efter äventyr och dyl. (hos mig 1 Gerf ~ 1 BP ~ 5 EP).

Tanken är jättesmart.. Dessutom så stödjer höjningsreglerna såsom jag tänker köra med färdighetserfarenhet i fortsättningen.. Bra förslag med förmågan dessutom.. Har du skrivit om förmågelistan mer så tar jag gärna del av den för att sno lite till mina egna..
Tack tack... :gremsmile:
Själv har jag plockat bort särskilda förmågor och ersatt det med Fördelar och Nackdelar, dessa baserar sig på de som går att finna på Altors Vidder. Anledningen till att jag bytte var 1. Jag gillar inte slump och tärningar när man skapar en karaktär, ungefär som att låta någon slå 1T100 och lägga till så många BP/EP/vadsomhelst. 2. Enligt de särskilda förmågor som hängde med expansionsböckerna så kunde man i slutändan ha betalat 5 BP för att bli efterlyst (alltså för dåliga förmågor istället med för bra förmågor som man kanske skulle kunna tro med Chronopias expansionsböcker).
Om du vill så kan jag skaffa fram fördelarna/nackdelarna...

Foggmock

Myrmidon
Re: Kort förslag

Tja, man stiger i SPI när man levlar och får alltså mer "mana" om man säger. Hur mycket man stiger beror på version, men 100 är oavsett rejält mycket.

Rickard

Urverk speldesign
Spy på Spi

Alltså.. Varför var de tvungna att införa en ny grundegenskap? Vad använder man numera Psyke till? Kroppspoäng eller? Varför ökar man inte helt enkelt bara på Psyke och får in magikerns KP-ökning på samma gång?

Vilken jävla urusel grundegenskap.. Varför har man inte Spiritus som färdighet istället, om den nu ska ökas? Det hade varit oändligt mycket smartare, logiskare + en massa andra "...are"..

Två grundegenskaper för ungefär samma område.. Det är DoD-regellappande i bästa form!

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvisso skriver utan att veta något

Kaigon

Helmgast
Re: Spy på Spi

Varför har man inte Spiritus som färdighet istället, om den nu ska ökas? Det hade varit oändligt mycket smartare, logiskare + en massa andra "...are"..
Rätt bra lösning... om jag nu kommer ihåg rätt så gjorde de massa nya färdigheter i Expert, när de plockade bort levlarna... Varför inte Spiritus?

Foggmock

Myrmidon

För att det representerar en KRAFT och inte en KUNSKAP?

Däremot ger ju Vitnerlära som sagt flera SPI-poäng när man ökar den.

Och KP-ökning? Jag tycker inte att det är bra. Även om man ska ha med KP-ökning skulle en magiker i DoD6 få sjukt många KP bara efter två levlar eller så, om man körde med PSY och PSY-poäng.

Spi används dessutom av präster, som ett mått på hur bra kontakt de har med sin gud och i förlängningen på hur bra de är på att använda sina heliga krafter.

Rickard

Urverk speldesign

Varför döpte man inte bara om Psyke till Spiritus då och lät Fysik ta några av Psykes användningsområden? Styrka och Fysik (samt Storlek) tycker jag ändå är alldeles för närbesläktade..

Jag kan nästan inget om DoD6:s regler så jag kan inte argumentera vidare..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som egentligen borde ha ställt just denna fråga på RiotMindsforumet

Staffan

Myrmidon

Grejen är att i äldre upplagor så var PSY en något schizofren grundegenskap - den beskrev både viljestyrka, mental hälsa, och magisk förmåga. I DoD6 bröt man helt enkelt ut den magiska förmågan på egen hand, vilket jag inte ser något problem med.

Foggmock

Myrmidon

Varför döpte man inte bara om Psyke till Spiritus då och lät Fysik ta några av Psykes användningsområden?

För att man ville ha med den psykiska motståndskraften i att motstå smärta? Det har ju liksom inget med hur biffig man är att göra. Dessutom ville man inte att en trollkarl skulle bli världens viljestarkaste automatiskt, som i tidigare utgåvor. Problemet ligger inte i att man nu har en egenskap till, utan att man tänkte 'okej, nu har vi X egenskaper, vilken ska vi basera magi på?' och valde Psyke tidigare.

Styrka och Fysik (samt Storlek) tycker jag ändå är alldeles för närbesläktade.

...och detta är ett problem unikt för just sjätte upplagan?

Foggmock - så vadfan gnäller du om? Du har ju inte ens spelet. :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign

"Dessutom ville man inte att en trollkarl skulle bli världens viljestarkaste automatiskt, som i tidigare utgåvor."
Lustigt då att man måste göra SPI mot PSY-slag vid magidueller - vilket innebär en strid mellan viljorna..

<blockquote><font class="small">Citat Han & Foggmock:</font><hr />
Styrka och Fysik (samt Storlek) tycker jag ändå är alldeles för närbesläktade.

...och detta är ett problem unikt för just sjätte upplagan?[/quote]
Nä, och därför så hade man kunnat fixa till det i sjätte upplagan.. "Men näe, då.. Inte ska vi ha något nytänkande.. Vi fixar till en till grundegenskap och lappar systemet med en ny regel.. Det funkar såå bra så..".. Fysik, Styrka och Storlek är rätt nära stående.. Intelligens är jättegenerell och Smidighet kommer inte långt efter, tätt följd av Karisma.. Psyke var från första början mest till för en sak och det var magi.. Med åren har det kommit att ändras.. Jag förstår dock inte varför inga andra grundegenskaper kan ta på sig de uppgifterna.. Jag förstår inte varför det finns 3 grundegenskaper som är ungefär likadana..

"Foggmock - så vadfan gnäller du om? Du har ju inte ens spelet. :gremgrin:"
Jag har spelat det 6-7 gånger men jag har bara gjort en enda rollperson och endast spelat grundreglerna.. Det jag ville göra var att poängtera det jag tyckte verkade fel med Spiritus..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ger sig inte (och som tackar Staffan för att han nämnde "mental stabilitet", vilket Han hade glömt)

Krille

Super Moderator

"Nä, och därför så hade man kunnat fixa till det i sjätte upplagan.. "Men näe, då.. Inte ska vi ha något nytänkande.. Vi fixar till en till grundegenskap och lappar systemet med en ny regel.."

Varför ändra på ett vinnande koncept? :gremwink:

Nightowl

Champion

Jag tycker ungefär som Han - men det enda som egentligen irriterade mig när jag läste reglerna var att SPI kan öka, men det kan inte PSY.

Ett flertal besvärjelser använder SPI mot PSY för att se om de tar effekt. Man kan alltså öka anfallsförmågan men inte försvarsförmågan, vilket är icke-intuitivt och dessutom inte stämmer med t.ex. anfall mot parering, smyga mot lyssna osv.

Erik