En recensents uppgift borde vara att förmedla en objektiv bild av verket i fråga vilket jag förstår är svårt då recensionen kommer färgas av recensentens subjektiva smak , värderingar , politiska ställningstaganden , religiösa åsikter osv osv .
Du letar efter filmbeskrivningen på baksidan av blueray-fodralet, inte en recension. En recension är per definition subjektiv, det är inte en objektsbeskrivning.
För att gå till huvudfrågan: Vad är recensentens uppgift?
En recensents uppgift, i mina ögon, är att skapa ett förhållande med läsaren genom att recensera mer och mer film. Tillsist ska förhoppningsvis bilden vara så tydlig att jag på magkänsla kan gissa redan innan jag läst recensionen ungefär vad recensenten kommer säga. Det är egentligen skitsamma om recensenten säger att Batman V Superman är den bästa filmen som gjorts på 30 år eller det värsta skräpet någonsin, det viktiga är att jag förstår
varför denna recensent tycker så, och att jag anade att de nog skulle tycka det. Eftersom jag känner till min egen filmsmak i relation till recensentens så kan jag därefter bilda mig en åsikt av om det är värt att gå och glo på den här filmen eller inte.
En nackdel med sajter som Rotten tomatoes är att där inte finns någon relation överhuvudet: Du får en siffra som är sammanställd av ett hopkok av recensenter från dussintalet olika nöjesmagasin som sedan kondenseras ned till "tyckte väldigt många personer att den här filmen var helt okey?"
En annan nackdel med recesenter, speciellt de som är verksamma i sociala medier, är att de har att tryck på sig att rapa upp populära åsikter. Många som söker sig till recensioner tycks vara de som redan sett verket och har en stark åsikt om verket i fråga: De vill komma dit för att få sin åsikt strykt medhårs. Säger Youtubaren att han tyckte filmen var jättebra när internetkonsensus är att den är dålig så är det oacceptablet - samma sak gäller tvärtom såklart. Egentligen vore det bäst om avståndet mellan
analys och
recension tog långa kliv från varandra, för det är väl egentligen det som fans/anti-fans är ute efter. En recension borde ju vara helt meningslös för någon som själv redan konsumerat verket.
------------------------------------------------------------
Själv använder jag Rotten tomatoes för att få en feeling på vad jag ska förvänta mig när jag ser en film. Har filmen 85%+ kommer den förmodligen vara helt okey, är den under 45% kommer den förmodligen vara skräp. Jag är generellt helt ointresserad av userreviews eftersom sådant nästan uteslutande kopierar kritikernas åsikt eller, mer sällan men det händer, är reviewbombningar. Det är inte ovanligt att gå till kommentarerna för kontroversiella verk och se folk ge 1/10 med kommentarer såsom "Didn't watch it but I know it sucks!" osv.