Re: Man kan lita på Dnalle
Okej, hur fungerar det ihop med rollspel i två grupper med varsinn spelledare? Och FN-rollspel?
Blanda inte ihop tävling mellan rollpersoner, och tävling mellan spelare.
Hmmm, distinktionen är kanske vag. Naturligtvis kan en konflikt mellan rollpersonerna även bli en konflikt på ett spelarplan, men poängen är ju att rollspelet förutsätter att rollpersonerna kan byta sida eller gå samman och göra gemensam sak. Spelarnas konflikt är alltså beroende av att det finns en konflikt mellan rollpersonerna. Jämför då med Baron Munchausen där spelarkonflikten är en del av hur själva spelet funkar.
FN-rollspel har jag noll koll på. Berätta mer!
Om det finns magiker i lajvet så förmår vissa rollpersoner sånt som inte deras spelarna klarar. Är det godkänt?
Nja, vad jag menade var snarare, att i ett vanligt lajv så stämmer din rollpersons mundana förmågor för det mesta överens med dina egna. Jag skulle vara mer benägen att kalla lajv för "rollspel" om det, till exempel, fanns ett regelsystem för att avgöra hur väl rollpersonerna lyckas med olika saker, eller en spelledare som dömde, eller om det fanns ett konsensus mellan spelarna som gjorde det gällande att vissa rollpersoner prestrerade bättre än deras spelare. Vissa lav kanske använder sig av dylika metoder, och i motsvarande utsträckning är jag benägen att kalla dem avarter av rollspel. MET/vampyrlajv har ju t.ex. både stridsregler och spelledare, varför jag kan acceptera det som en underart av rollspel. I Airsoft är det bara spelarens förmåga som gäller, och det är inte heller något jag vill kalla rollspel (även om det nog kan betraktas som en typ av lajv).
Edit: fast det är fortfarande något som gör att jag bara i mitt allra mest generösa tillstånd kan låta vampyrlajv räknas som rollspel. Det har inte så mycket att göra med att man gör det ens rollperson gör istället för att säga att amn gör det, som något med verkligheten utanför rollpersonerna och hur den regleras. Jag ska grunna lite på det där, och återvända.