Lite mer tankar
Jag tycker det finns kvalitetsskillnader i kultur. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men misstänker att det har med avsikten att göra. Prefabmusik eller lågbudgetporr innehåller enligt min måttstock mindre kultur än vad exempelvis en nyskapande artist som vågar utmana lyssnaren eller en film som vågar bryta konventioner eller som innehåller ett större djup.
Jag tror att alla kan enas om att det finns en egenskap som kallas kultur. Vissa saker, tex en slagborrmaskin eller kravmärkta hönsägg har ganska lite av den, medan sådant som exempelvis konst har mer av den. Så långt tror jag också att alla är med.
OK, vad har vi kommit fram till hittills?
Kultur finns och den är närvarande i olika grad i olika företeelser.
Har vi kommit så långt så är steget inte långt till att konstatera att det även finns gradskillnader mellan kulturinnehållet i sådant som anses tillhöra kategorin kulturyttringar (vilket antagligen skulle innehålla allt som innehåller en betydande andel kultur).
Så, enligt detta resonemang så finns det kulturyttringar med mindre kulturinnehåll, en del så lågt att de ligger på gränsen att överhuvudtaget kallas kultur. Om man sedan väljer att kalla dessa skräpkultur eller något annat är en annan fråga, men de finns.
Den stora utmaningen är att hitta en måttstock för att mäta kulturinnehållet (och den är definitivt inte "vad folk i allmänhet gillar", folk i grupper stora nog att kallas allmänhet har ofelbart usel smak) och att definiera vilka faktorer som ökar respektive minskar det.